Gå til innhold

Nattbleie på store barn


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Leste nettopp tråden inne på det gamle forumet om mammaen som spurte om råd for hvilke bleier som vil være best for hennes 11 årige datter som er sengevæter.

Jeg blir forundret over en del av svarene som kommer til henne fra personer som mener det er uhørt, på grensen til misshandling og at det er en syk verden osv. fordi en mor spør om dette.

Til de som klarer å komme med slike svar til en fortvilet mor og datter som forsøker å leve med problemet etter beste evne er for meg totalt uforståelig. Vi snakker om et hjelpemiddel her som man får på blå resept, altså et lovlig og akseptert hjelpemiddel gitt av det norske samfunnet.

Nå må man slutte å anse bleier for å være forbeholdt babyer og gamle mennesker. Bleier er et hjelpemiddel for de som tisser på seg, uansett alder.

Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg synes var underlig med spørsmålet, var at ikke helsestasjonen eller hjemmesykepleien som har oversikt over hva som finnes av slike hjelpemiddel, kunne gi råd og veiledning om hva muligheter som finnes på markedet.

Såpass må en forvente av hjelpeapparatet.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Netti!

Nå har det seg sånn at det er forskjell på hvilken oppfølging man får alt etter hvilken helsestasjon man er knyttet til. Det er ikke sånn at man nødvendigvis får den hjelpen man har krav på.

Jeg har for eksempel en sønn på 7 år med disse problemene både dag og natt. Det er tøft det både for ham og oss. Selvfølgelig har vi vært hos lege og på helsestasjonen, men ikke en levende sjel har noen gang sagt noe om at vi har krav på å få dekket utgifter til bleier. Det er nå sånn at mange familier sliter med ting de ikke får hjelp for. Det hadde da vært fint å fa litt støtte og oppmuntring fra andre når man da tar mot til seg å lufte problemet i et sånt forum som dette.

Selv har vi hatt god hjelp av kiropraktor for problemet på dagtid. Han tisser fremdeles på seg av og til, men det går mye bedre nå. På natten bruker han bleie. Det gjør det mye lettere for oss alle. Det høres gjerne rart ut for dem som ikke har hatt problemer med dette, men sånn er det nå for oss.

Vi står alle på for å hjelpe barna våre på beste måte!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann icon_smile.gif

Ville bare skrive noen ord til den mammaen som bruker bleier til datteren sin om natten! det er da ikke noe galt i det! Jeg jobber selv med å selge ulike hjelpemidler til blant annet sengevetere. Og det er mange som prøver ulike hjelpemidler uten at det fungerer noe særlig. Og det er utrolig mange som bruker bleier om natten .......barn i alle aldre! heldigvis får man dekket dette på blå resept (foruten egenandelen da om ungene er over syv år).

Å kalle dette mishandling vitner om stor uvitenhet! Alle gjør vell det de mener er best for sine barn, og også i samråd med ungene? det triste er jo at fagpersonell ikke opplyser nok om hva folk kan prøve, og ikke minst hva de har krav på å få dekket av trygdekontoret i slike saker!

klemmer fra meg icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...