Gå til innhold

Hva er dine kriterier for drømmehuset? Hva ser du etter/hva er viktigst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitsomt mange kriterier...

- beliggenhet, nærhet til skoler/sentrum etc.

- solforhold

- skjermet for støy...

- ..men nært folk

- stor hage

- garasje

- stor parkeringsplass

- x.ant soverom

- utsikt

- god boligstandard

Og listen fortsetter.... Er i en prosess nå, på jakt etter drømmehuset, og lurer på om noen andre kanskje har forslag til kriterier jeg har glemt, eller som er viktig å se etter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beliggenhet og romløsning er viktig, men det aller, aller viktigste for meg er at kjøkken og bad er i GOD stand, helst nesten helt nytt ved kjøp.

Anonymous poster hash: c6719...fa9
Skrevet

Beligenhet

Solid vaskerom

bra skapplass kjøkken og soverom

peis

Skrevet

God planløsning med stort kjøkken og bad, samt beliggenhet. Og så ønsker jeg meg takterrasse og utepeis.

Skrevet

Wooooow!!! Lykke til folkens med kjøp av drømmehus... : P

Anonymous poster hash: 87ab9...61c

• Liker 2
Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg har ikke så veldig mange, men etter å ha flyttet inn i vårt første hus nå har jeg noen konkrete krav til neste hus :)

-Nylig oppusset kjøkken og bad.

-Garasje

-Utvendig bod til sykler, i tillegg til loft/kjeller (vi har heldigvis loft og bod innvendig, men savner utvendig)

Det er egentlig det!

Skrevet

Jeg har slitsomt mange kriterier...

- beliggenhet, nærhet til skoler/sentrum etc.

- solforhold

- skjermet for støy...

- ..men nært folk

- stor hage

- garasje

- stor parkeringsplass

- x.ant soverom

- utsikt

- god boligstandard

Og listen fortsetter.... Er i en prosess nå, på jakt etter drømmehuset, og lurer på om noen andre kanskje har forslag til kriterier jeg har glemt, eller som er viktig å se etter?

Æsj, jeg er akkurat lik! Håpløst mange kriterier!

Det verste er at min liste er mye lenger!

-Jeg ønsker at alle soverom skal være på en flate, og nær hverandre. Jeg hater soverom som er fordelt utover hele huset, hva er greia med det?

-jeg vil ha stor stue, spisestue og mulighet for å ha en "lesekrok" litt adskilt. Helst en sittegruppe. Alle rom skal i tillegg være åpne, sånn at de er litt adskilt fra hverandre, men ikke med bare en døråpning. (Jepp, sære krav).

-så ønsker jeg at soverom skal være store. Ikke sånne som er på nyere hus (ofte i hvertfall), der det omtrent ikke er plass til annet enn enn 150 seng og en kommode.

-ønsker også et kjøkken med muligheter. Det vil si at planløsningen er god og at rommet er ok størrelse. Men jeg har ingenting i mot at det er gammelt, for å bytte kjøkken kan jeg være "villig til".

- jeg ønsker også boder. Både inne og ute. Masse lagringsplass.

-ønsker meg også stor gang.

-har hele tiden hatt lyst på skyvedørsgarderobe i gang og på soverom (mitt soverom).

-Jeg vil ikke ha et hus som må pusses opp mye før innflytting (har gjort det en gang, aldri mer).

Ja, lista er lenger. Og jeg har sett på hus i over ett år.

MEN nå fant vi det og vi har blitt huseiere. Selvfølgelig er ikke alt "perfekt", men bortimot alt på min liste finnes i det huset og hvis ikke det finnes, er det muligheter de det.

Anonymous poster hash: 7e7db...6f6

Skrevet

3 gode soverom i 2.etg, og enten kjellerstue eller loftstue som barna kan bruke.

To bad og mulighet for vaskerom enten som del av det ene badet eller som eget rom i kjelleren/1.etg. Det må være et wc i 1.etg hvis det ikke er et bad nede.

Tomt >800kvm

Mulighet for et romslig kjøkken

Lyse rom

Garasje (eller mulighet for oppføring av en)

Klassisk utseende

Sentral beliggenhet, men rolig

Gjerne mulighet for å lage en utleiedel

Standard er vi ikke så kresne på, vi vil egentlig heller pusse opp så vi får det slik vi vil ha det enn å betale for "god standard" utført av håndverkere vi ikke kjenner kvaliteten på og med farger/stiler vi ikke liker så godt.. Men det er jo et sprøsmål om pris!

Anonymous poster hash: 34b80...e3d
Skrevet

Wooooow!!! Lykke til folkens med kjøp av drømmehus... : PAnonymous poster hash: 87ab9...61c

vitsen med den kommentaren..?

Anonymous poster hash: ed7d3...92f

• Liker 1
Skrevet

Kriteriene for drømmehuset mitt er :

Flat tomt med utsikt til sjøen og skogen i nærheten.Samtidig som det er i nærheten av buss,skole og butikker.

Adskilt kjøkken og stue,så jeg slipper å se på kjøkkenrotet fra stuen.

Store soverom og utgang til veranda.

Stort hovedbad og toalett ved inngangen.

Vaskerom med utgang til hagen.

Stue med store vindu mot utsikten og god plass til sofagruppe og spisegruppe.

Et kontor der jeg kan ha bokhyller og papirer.

Bod både inne og ute.Og gjerne en garasje,selv om jeg ikke har bil.

Nok skapplass på soverom og vaskerom.

Huset jeg drømmer om,er et sørlandshus eller Lykkebo fra Block Watne.Veggene og listene er hvite.

Våre naboer har hester på enga om sommeren.

På kjøkkenet er skapene opp til taket,og det er plass til spisebord der.

Huset er ganske nytt,og iallefall nyoppusset bad og kjøkken.

• Liker 2
Skrevet

Har ikke så mange krav egentlig, men får vel ramse opp de jeg har :D

- bad med dusj og badekar

- stor stue

- 3 soverom

- eget vaskerom

- garasje

- uteplass

- praktisk rominndeling

- nok lagringsplass

Heldig som jeg er vårt oppussingsprosjekt snart ferdig og oppfyller alle kravene jeg har.

Skrevet

Drømmehuset:

-har stue og kjøkken i 2. etasje slik at man har utsikt fra vinduene

-har lukket kjøkken med god spiseplass

-har bibliotek

-har eget vaskerom

-har matbod (og helst flere boder, ja takk til mye oppbevaringsplass!)

-har større tomt enn disse frimerkene som selges nå til dags, der man såvidt blir sittende igjen med en liten grusvei rundt de altfor store husene som bygges

-har ikke utleiedel

-ligger landlig til

-har garasje

Faktiske krav nå som jeg så smått har begynt å kikke for alvor:

-beliggenhet. Må ligge i nærheten av greit utviklet kollektivtransport, men et stykke fra godt trafikkerte veier

-ikke i by

-ikke borettslag

-god planløsning. I min prisklasse begrenser størrelsen på boligen seg, og det er skremmende hvor dårlig planløsning det er på mange av leilighetene som er til salgs. Noen har f.eks, større gang enn soverom, det er jo håpløst.

-utebod til sykkel og ski, og helst en innebod til oppbevaring og vinterklær, kofferter og andre slike litt store ting

• Liker 2
Skrevet

Stor leilighet sentralt i Oslo med heis, balkong, tre soverom, peis, stort kjøkken og boder. To toalett. Parkeringsplass. I riktig skolekrets (samme som nå). Så kan man bare plusse på: Fin bakgård, stille gate, utsikt, nærhet til park, hyggelige naboer, god skapsplass, entre, vaskerom, gjesterom, osv osv. Det skjer ikke, men man kan jo drømme.

Skrevet

Mitt drømmehus ligger på en tomt for seg selv, og har ikke naboer.

Nær hovedvei og flyplass

Kjempefin utsikt over sjøen

Små terrasser på flere sider av huset

Stort og godt kjøkken med ovn/peis

Atskilt stue og kjøkken

Soverom med god skapplass

Skogen like i nærheten

Ikke plen, men plass til å plante trær og rosebusker

Overbygd inngang med sitteplasser

Fine tregolver

Stort sett hvitmalte trevegger

Helst badekar

• Liker 1
Skrevet

-Jeg ønsker at alle soverom skal være på en flate, og nær hverandre. Jeg hater soverom som er fordelt utover hele huset, hva er greia med det?

Anonymous poster hash: 7e7db...6f6

"Greia" med det er at når barna blir litt eldre, så er det veldig greit å ha litt avstand mellom de ulike soverommene. Da kan man drive på med forskjellige aktiviteter uten å plage andre, enten det er å spille musikk på dagtid (mens en annen kanskje vil gjøre lekser?), eller om ungdommene ønsker å se på TV litt etter at foreldrene har lagt seg tidlig, eller hvis noen ønsker å sovne til musikk/lydbok mens andre vil lese/ha det stille...

Vokste opp i et hus hvor soverommene befant seg i 1. og 3. etasje, og kunne ikke hatt det bedre! Da jeg var liten bodde jeg vegg i vegg med foreldrene mine, men etter hvert byttet jeg rom slik at vi hadde en etasje mellom oss. I tillegg hadde jeg og søskenet mitt ikke rom vegg i vegg, men på hver vår ende av en liten gang. Fullt privatliv og jeg ble aldri forstyrret av noe bråk :) Hvis jeg skal bygge enebolig en gang, så vil jeg nok prøve å ha minst ett soverom spredt vekk fra de andre, eventuelt sørge for ekstrem lydisolering :P

Anonymous poster hash: f770e...0fc

• Liker 4
Skrevet

Drømmehus? Det kan jeg se langt etter.

Skrevet

Kjøkkenet er det desidert viktigste for meg. Må ha greit med benk- og skapplass, helst to stekeovner, og gjerne plass til bord og stoler i samme rommet, sånn at folk gidder å holde meg med selskap mens jeg lager middag eller baker. ;)

Skrevet

"Greia" med det er at når barna blir litt eldre, så er det veldig greit å ha litt avstand mellom de ulike soverommene. Da kan man drive på med forskjellige aktiviteter uten å plage andre, enten det er å spille musikk på dagtid (mens en annen kanskje vil gjøre lekser?), eller om ungdommene ønsker å se på TV litt etter at foreldrene har lagt seg tidlig, eller hvis noen ønsker å sovne til musikk/lydbok mens andre vil lese/ha det stille...

Vokste opp i et hus hvor soverommene befant seg i 1. og 3. etasje, og kunne ikke hatt det bedre! Da jeg var liten bodde jeg vegg i vegg med foreldrene mine, men etter hvert byttet jeg rom slik at vi hadde en etasje mellom oss. I tillegg hadde jeg og søskenet mitt ikke rom vegg i vegg, men på hver vår ende av en liten gang. Fullt privatliv og jeg ble aldri forstyrret av noe bråk :) Hvis jeg skal bygge enebolig en gang, så vil jeg nok prøve å ha minst ett soverom spredt vekk fra de andre, eventuelt sørge for ekstrem lydisolering :P

Anonymous poster hash: f770e...0fc

Hvis man har barn, små bsrn, og tenker brannsikkerhet, så har man ikke soverommene spredt utover hele huset. Vi har alle 4 soverom samlet, blir det brann skal jeg vite at ungene sover like ved. Bare for å nevne det.

Anonymous poster hash: b9aad...5ae

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...