Gå til innhold

Sov babyen din rundt etter nattavvenningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg avvente jenta vår nå i denne uken. Hun er 14 mnd og har våknet 2-3 ganger for pupp hver natt de siste mnd. Nattavvenningen gikk uten gråting og med mye mindre problemer enn jeg hadde sett for meg heldigvis :) Hun gråter i 1-2 min i armene mine før hun aksepterer smokken og sovner igjen. Slik har det vært siden første natten jeg prøvde.

Hun har nå hatt 5 netter uten pupp, der alle har vært like, mellom 2-4 oppvåkninger der hun får smokken, og etter 1-2 min gråt (mens jeg er der) før hun sovner igjen. Det jeg lurer på er om jeg kan forvente at hun begynner å sove natta gjennom snart? Det hadde jo vært hyggelig å få seg litt sammengengende søvn etter hvert ;)

Hvordan sov ditt barn etter nattavvenning, og hvor lang tid tok det evt. før barnet begynte å sove natten gjennom?

Anonymous poster hash: 77db3...6b2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mi datter slutta å ha lyst på nattmat da hun var 5 måneder gammel, men sov ikke hele natta uten å våkne for sutt, litt kos eller bare for å få dyna over seg igjen før hun var 9-10 måneder. Hun er et år nå, og det hender av og til (kanskje 1-2 ganger uka) at hun våkner litt for å vite at vi er der :)

Skrevet

Nei, ingen av de. Eldste var 13 mnd når han ble nattavvent. Våknet av vane hver 3. time til han var 18 mnd. Da ble det noe bedre. Sov ikke hele natta før vi sluttet med dagsoving når han var 22 mnd.

Yngste sluttet egentlig med mat om natta når vi avsluttet ammingen ved 8 mnd. Gikk noenlunde bra et par uker, men så ble hun urolig på natta igjen. Begynte da å gi henne flaske, stort sett i 4-5 tiden, da la hun seg til igjen å sove i 2-4 timer til.

Hun er nå 2 år og 8 mnd og sover fortsatt ikke hele natta, ei heller etter at vi avsluttet dagsovingen for noen uker siden.

Det går i perioder da, stort sett er hun våken bare en gang, mens noen netter er hun våken mange ganger.

Hun har vært mye plaget både ved tannfrembrudd og med magevondt(reagerer bl a på melk) og i det siste også voksesmerter, så det er nok hovedgrunnen til at hun har(og har hatt) dårlig søvn

Anonymous poster hash: ff4ae...aab
Gjest Clafoutis
Skrevet

Min ble nattavvent ved 11 måneder, en prosess som i grunnen gikk forholdsvis kjapt og greit. Nå er han imidlertid 16 måneder, og våkner fortsatt både to og tre ganger hver natt (har aldri sovet natten gjennom), så nattavvenning er nok dessverre ingen garanti for at de begynner å sove natten gjennom med det første.

Skrevet

Nei det gjorde han ikke på noen måneder etter avvenning.

Skrevet

Sov ikke natta igjennom før kanskje en måned etter avvenning. I starten var det kanskje annen hver natt og så økte det på.

Anonymous poster hash: ab436...88b

Skrevet

Ærlig talt så tror jeg å lære seg å sove rundt, altså sovne igjen selv når man våkner om natten (for det gjør alle, voksne også), kommer etter flere år. De færreste 14 måneder gamle unger sover gjennom natten uten å våkne i det hele tatt. Noen gjør det nok, men tror ikke de er normalen.

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Hvordan sov ditt barn etter nattavvenning, og hvor lang tid tok det evt. før barnet begynte å sove natten gjennom?

Det tok tre og et halvt år fra nattavvenning til han sov hele natta...

Skrevet

Nei, men nettene ble mye bedre da han begynteå slå seg til ro kun med smokk. Han sover sjelden hele natta, selv om det er 9mnd siden vi avvente. Men han våknet av dårlig vane, ikke av sult, og klarte ikke å sovne igjen på egenhånd.

Skrevet

Ærlig talt så tror jeg å lære seg å sove rundt, altså sovne igjen selv når man våkner om natten (for det gjør alle, voksne også), kommer etter flere år. De færreste 14 måneder gamle unger sover gjennom natten uten å våkne i det hele tatt. Noen gjør det nok, men tror ikke de er normalen.

Det er helt normalt at små barn våkner mange ganger om natta, det hele handler jo om at de skal kunne sovne igjen av seg selv på samme måte som vi voksne gjør. Vår trenger tutt og finner en av de 10 som er i senga og sovner igjen av seg selv 99% av gangene. Vi hører litt suttring i kanskje 20 sek og så er det rolig igjn.

Skrevet

Avvente frøkna for 4mnd siden. Sover ikke hele natta. Våken fra 1-5x hver natt. Har akkurar redusert dagsoving i håp om at der hjelper på sikt. Frøken er 14, 5 mnd

Skrevet

Vår sluttet selv med pupp om natta da han var elleve måneder. Han sov natta rundt i toårsalder, men da bare om han lå i vår seng. Da han var rundt tre år kunne han også sove hele natten alene.

Anonymous poster hash: 2760c...2ee

Skrevet

Sluttet gradvis med nattamming og sammsoving rett før han ble to, han har sovet natten igjennom i egen seng siden.

Anonymous poster hash: 27348...b1b

Skrevet

Min eldste sov hele natten gjennom fra han var 3 mnd.

Minste sov natten gjennom fra han var 7 år. Da tok det enda nesten 1 år før jeg sov natten gjennom. Det hender seg fortsatt at han våkner om natta og vil at jeg skal sitte hos ham til han sovner igjen. Han er nå 12.

Skrevet

Det er helt normalt at små barn våkner mange ganger om natta, det hele handler jo om at de skal kunne sovne igjen av seg selv på samme måte som vi voksne gjør. Vår trenger tutt og finner en av de 10 som er i senga og sovner igjen av seg selv 99% av gangene. Vi hører litt suttring i kanskje 20 sek og så er det rolig igjn.

Ja, det var jo det jeg skrev, så enig ;)

Skrevet

Min våkner hvertfall fortsatt, mange mnd etter avvenning..

Anonymous poster hash: c1502...38f

Skrevet

Siden "alle" babyene rundt meg sov rundt av seg selv etter 2-4 mnd forventet jeg masse svar ala "det tok et par uker" eller noe. Meeeen nå ser jeg at vi må belage oss på å våkne en del ganger ila natten det neste året også (minst). I natt våknet mini 5 ganger, og siste gang brukte hun 40 min på å roe seg, ingenting hjalp. Jaja, godt vi tenker rundt 3 år mellom barna 😜 Kjenner jeg er glad jeg ikke er gravid må opp og trøste flere ganger hver natt!

TS

Skrevet

Avvente da han var rett over åtte måneder gammel. Sov gjennom sin første natt da han var halvannet år, men våkner fortsatt nesten hver natt. Som oftest kun en gang, og da er det bare å gå inn og gi smokk for så å gå ut igjen, så det går greit.

Skrevet

Gutten min våkner opp til 10 ganger og gråter hver natt, og har gjort det siden han var nyfødt. Han er 18 mnd nå. Tror ikke jeg er til så mye hjelp. Hadde vært deilig med sammenhengende søvn ja, føler meg som en zombie :)

Anonymous poster hash: 1cb90...058
Skrevet

Hos oss tok det ca. to uker med en eller to oppvåkninger per natt etter nattavvenning. Jeg la meg på et annet rom, og faren la ham igjen når han våknet. Barnet ble tilbudt vann, men han ville ikke ha. Var vel ikke helt våken, og sovnet raskt igjen når han fikk smokken. Han var da åtte mnd, og har alltid sovet natta gjennom siden det, bortsett fra ved sykdom. Aner ikke hvordan det hadde gått om jeg hadde tatt avvenningen og han luktet melk da.

Jeg hører jo her på KG om babyer som sover natta gjennom fra de var nyfødte omtrent, så det skjer jo, men sammenlignet med andre barn jeg kjenner, har sønnen vår vært tidlig ute med å sove fast gjennom natta. Syns det virker som om mange småbarn sover litt urolig, av ulike grunner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...