Gå til innhold

Kan hester reagere negativt på visse farger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør fordi jeg lurer på hvorfor i all verden den ene hesten vår har jaget en annen hest i flokken her voldsomt i et par dager nå. Hesten som blir jaget er nokså nyankommet i flokken, men ting hadde roet seg veldig, før denne ene altså plutselig begynte å jage henne veldig for et par dager siden. Hesten som jager er lav i rang, og har aldri gjort voldsomme ting tidligere. De få hestene som har vært under ham i rang har han aldri jaget ordentlig, bare flyttet litt på dem ved maten o.l, ved å legge litt på ørene, aldri noe mer enn det. Denne nye her har blitt skikkelig jaget rundt her av ham de siste dagene, han legger ørene virkelig flatt bakover, og ser ordentlig sint ut, setter etter henne, og gir seg ikke før hun er jaget over alle hauger. Jeg har aldri sett ham oppføre seg slik før, og er veldig overrasket.

Nå var det et lyst (?) hode her som nevnte at det kunne være at han reagerte på det fargerike dekkenet den nyankomne har gått med de siste par dagene. Jeg vet at hester ikke ser farger på samme måte som oss, og at enkelte hester kan være fargeblinde for visse farger http://www.agria.no/hest/artikkel/hestens-naturlige-atferd

Jeg håper og tror at det kanskje er sannsynlig at det er dekkenet (knall organsje) han reagerer på, og at ro og harmoni kan gjenopprettes ved å tre på et litt mer diskret dekken. Noen som vet om dette kan stemme?

Anonymous poster hash: 5ad9a...829
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, forrige hesten min hatet og angrep regnjakka mi som var knallgul. Da jeg kjøpte ny som var svart, så var det ro og orden igjen. Var bare jakka han hatet, brukte å henge den over boksdøra av og til og han gikk mental på den. Dessverre bet han også hardt etter den en gang og traff meg litt, men slapp med en gang. Så prøvde han også å rive hetta av den, noe han greide.

Tja, de har vel preferanser, som oss :)

Anonymous poster hash: 8b281...fba
Skrevet

har du da prøvd å ta av dekkenet?

Anonymous poster hash: 28ea1...b51
Skrevet

det er rimelig usannsynlig at hesten reagerer med aggresjon pga farge på dekken. Dersom hesten oplever fargen som ubehagelig ville den heller reagert med frykt enn sinne.

De kan noen ganger reagere på hvite/ lyse hester med dominans, men det er heller ikke så veldig vanlig.

Sannsynligvis er det noe mer gemyttet på den nye som skaper situasjonen. Nervøse/ stressede hester blir ofte forsøkt irettesatt av andre. Hvis den som jager normalt er lav i rang, kan det jo hende den aldri før har oplevd å være over en annen i rang, og derfor ikke helt vet hvordan den skal te seg.

Hvis situasjonen blir farlig bør de to ikke være på samme beite, eller du kan korrigere det (korreksjon på beite krever derimot endel erfaring og know how på hvordan du kommuiserer det du vil). Tanken er at du som "flokkleder" må korrigere uønsket atferd "jeg bestemmer over alle her, ikke du- slutt å bland deg"

Skrevet

Tja, forrige hesten min hatet og angrep regnjakka mi som var knallgul. Da jeg kjøpte ny som var svart, så var det ro og orden igjen. Var bare jakka han hatet, brukte å henge den over boksdøra av og til og han gikk mental på den. Dessverre bet han også hardt etter den en gang og traff meg litt, men slapp med en gang. Så prøvde han også å rive hetta av den, noe han greide.

Tja, de har vel preferanser, som oss :)

Anonymous poster hash: 8b281...fba

Og det jeg har lest er at fargen gul nettopp er den fargen hesten ser best. :)

har du da prøvd å ta av dekkenet?

Anonymous poster hash: 28ea1...b51

Den holder seg mest på avstand, så det kan gå tid før vi ser hvordan det går, og den kan ikke gå uten dekken, så vi må vente til vi får byttet til et annet i morgen.

det er rimelig usannsynlig at hesten reagerer med aggresjon pga farge på dekken. Dersom hesten oplever fargen som ubehagelig ville den heller reagert med frykt enn sinne.

De kan noen ganger reagere på hvite/ lyse hester med dominans, men det er heller ikke så veldig vanlig.

Sannsynligvis er det noe mer gemyttet på den nye som skaper situasjonen. Nervøse/ stressede hester blir ofte forsøkt irettesatt av andre. Hvis den som jager normalt er lav i rang, kan det jo hende den aldri før har oplevd å være over en annen i rang, og derfor ikke helt vet hvordan den skal te seg.

Hvis situasjonen blir farlig bør de to ikke være på samme beite, eller du kan korrigere det (korreksjon på beite krever derimot endel erfaring og know how på hvordan du kommuiserer det du vil). Tanken er at du som "flokkleder" må korrigere uønsket atferd "jeg bestemmer over alle her, ikke du- slutt å bland deg"

Hesten som jager har opplevd å være over andre i rang før, og har håndert det helt greit. Den er også over en av de andre her, og de har gått sammen lenge, uten noen former for tull.

Det er sannsynlig at det er gemyttet på den nye som utløser dette, for den er ekstremt nervøs. Den hyler bare de andre nærmer seg, selv om de ikke opptrer truende i det hele tatt. Den nye er nok litt "sosialt tilbakestående" i flokksammenheng, for den har vært vant til å stå i paddock alene fram til nå.

Jeg håper jo egentlig at det er så enkelt at det er dette med fargen på dekkenet, i og med at det ikke var noe stort problem før det kom på, men jeg er jo redd det er som du mener, og at dette kan bli vanskelig å ta fatt i. Hesten som jager er en eldre hest, snill og rolig både med folk og andre hester, har aldri vært noen problemer med den, så jeg tror jo nesten ikke det jeg ser. :(

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Aldri hørt, eller merket, at hester har reagert negativt på farger. De har jo ikke skikkelig fargesyn som vi kjenner det. Så den der med dekkenet, tror jeg ikke på. Men kanskje lukta av dekkenet kan trigge noe hos han?

Dette er nok mest sannsynelig en klinsj mellom disse to hestene. Missforståelser i språket dem i mellom. Hun underkaster seg kanskje på en feil måte, og han blir forvirret og fortsetter å jage. Dette vil nok gå seg til i løpet av et par-tre dager. Kanskje de ikke blir bestisser med en gang, men de lærer nok hverandre å kjenne snart.

Skrevet

Jeg har lest at hester er "rasister", altså i en flokk med f.eks. kun mørke hester vil en skimmel bli fryst ut og jaget vekk, fordi den hesten gjør at rovdyr ser dem bedre, flokken går ikke lenger i ett med terrenget. Kanskje dekkenet skaper samme problem, de andre mener nykomlingen gjør dem sårbare fordi de syns mer?

Anonymous poster hash: ad016...9f6
Skrevet

Aldri hørt, eller merket, at hester har reagert negativt på farger. De har jo ikke skikkelig fargesyn som vi kjenner det. Så den der med dekkenet, tror jeg ikke på. Men kanskje lukta av dekkenet kan trigge noe hos han?

Dette er nok mest sannsynelig en klinsj mellom disse to hestene. Missforståelser i språket dem i mellom. Hun underkaster seg kanskje på en feil måte, og han blir forvirret og fortsetter å jage. Dette vil nok gå seg til i løpet av et par-tre dager. Kanskje de ikke blir bestisser med en gang, men de lærer nok hverandre å kjenne snart.

Ja, jeg ville også tenkt det, hadde det ikke vært for at det var ok i begynnelsen, og først tok av etter at den nye hadde vært her ei uke. Kanskje han bare er treig i reaksjonen. ;p håper det retter seg. :)

Jeg har lest at hester er "rasister", altså i en flokk med f.eks. kun mørke hester vil en skimmel bli fryst ut og jaget vekk, fordi den hesten gjør at rovdyr ser dem bedre, flokken går ikke lenger i ett med terrenget. Kanskje dekkenet skaper samme problem, de andre mener nykomlingen gjør dem sårbare fordi de syns mer?

Anonymous poster hash: ad016...9f6

Ja, lyse hester blant mørke har vel en tendens til å være utsatt sånn. Denne hesten er mørk, og hadde mørkeblått dekken til å begynne med. Det var jo først da dette knallfargede kom på at det ble problemer, mulig det er tilfeldig, og mulig det er slik du foreslår. Blir spennende å se i morgen, da, når vi får skiftet dekken på den. :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ja, jeg ville også tenkt det, hadde det ikke vært for at det var ok i begynnelsen, og først tok av etter at den nye hadde vært her ei uke. Kanskje han bare er treig i reaksjonen. ;p håper det retter seg. :)

Ja, lyse hester blant mørke har vel en tendens til å være utsatt sånn. Denne hesten er mørk, og hadde mørkeblått dekken til å begynne med. Det var jo først da dette knallfargede kom på at det ble problemer, mulig det er tilfeldig, og mulig det er slik du foreslår. Blir spennende å se i morgen, da, når vi får skiftet dekken på den. :)

Om dekkenfargen er mye lysere enn den forrige, så kan han reagerer med forvirring. Men da er det ikke fargen, men mørkheten i fargen. Han har allerede plassert henne nederst men er allikevel ikke helt sikker i saken siden han tydligvis ikke er så veldig selvsikker, og så gir hun han nye signaler og forvirringen hans blir bare større.

Eventuelt, så har den nye damen gjort noe, som igjen har forvirret jageren. Det er ikke uvanlig at slikt skjer. Men de klarer som regel å ordne opp seg imellom. Jeg har hatt mye hest i store flokker og sett en god del introduksjoner med nye og gamle hester, og en ting er sikkert - de er aldri like. Hester har mye språk seg i mellom.

• Liker 1
Skrevet

Om dekkenfargen er mye lysere enn den forrige, så kan han reagerer med forvirring. Men da er det ikke fargen, men mørkheten i fargen. Han har allerede plassert henne nederst men er allikevel ikke helt sikker i saken siden han tydligvis ikke er så veldig selvsikker, og så gir hun han nye signaler og forvirringen hans blir bare større.

Eventuelt, så har den nye damen gjort noe, som igjen har forvirret jageren. Det er ikke uvanlig at slikt skjer. Men de klarer som regel å ordne opp seg imellom. Jeg har hatt mye hest i store flokker og sett en god del introduksjoner med nye og gamle hester, og en ting er sikkert - de er aldri like. Hester har mye språk seg i mellom.

Det høres jo logisk ut det du sier her. Det er så rart at han har latt henne omtrent helt være de første dagene, og at dette voldsomme kom med skiftet til fargrikt dekken. Og, ja, det er mye lysere enn det hun gikk med først, det var nesten svart.

Den hesten som jager er liksom hestenes svar på oksen Ferdinand, så vi klør oss i hodet her. Mulig han også synes hun er i overkant pinglete, som fortsatt hyler så snart de andre nærmer seg, etter nesten to uker her. Hun snakker nok ikke helt samme språk som disse andre, som har stått i flokk i alle år. :)

Skrevet

Det er i sånne situasjoner man trenger en lederhest som ordner opp i flokken :fnise: Vi har to hopper som sammen går inn i de fleste flokker og "ordner opp", da får ingen lenger lov til å jage andre, holde de utenfor maten osv, det er en stor fordel.

Det blir spennende å høre hva som skjer når dere skifter dekken. Hold oss gjerne oppdatert :nigo:

Anonymous poster hash: b3ced...75d
Skrevet

Tro det eller ei, men så fort det fargerike dekkenet ble bnyttet ut med et mer diskret, mørkt et, roet det seg betraktelig ned med jaging. :overrasket: Nå er han tilbake til å bare flytte på henne ved å legge ørene bakover.

Hester er snåle dyr! :fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...