Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor går på nav, hun jobber gjennom nav noen dager i uka - ellers ingenting. Hun får penger fra nav, barnetrygd og penger fra barnefar til et yngre barn når det "trengs".

Opptil flere ganger i mnd kan hun sende melding, ringe eller spørre direkte om penger. Som oftest "en 200 lapp til mat". Da går 100 til røyk, 30 til brød og resten til søppel. Jeg får som oftest pengene igjen med en gang hun får penger av nav. Er så lei av dette, hun spør nesten aldri samboer om penger (han sier alltid nei). Samboer har pratet med henne, men hun gir seg ikke. Hun har til å med oppsøkt meg på JOBB og spurt om penger.. Nå har jeg begynt å si nei, jeg har jo ikke så god råd at jeg kan låne henne hele tiden. Da blir hun sur, for jeg handler jo - da har jeg vel råd til å låne bort litt penger?

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette, jeg fortsetter å si nei nå fordi jeg er så lei. Men det gnager på samvittigheten, selv om jeg vet hun sløser (inkasso regninger som går i skapet uåpnet). Hun er så dårlig på økonomi at jeg blir helt satt ut! Jeg har sagt jeg kan hjelpe henne, få orden på alle regningene men nei, det trengs ikke. Så nå trenger jeg litt meninger fra dere, er jeg verdens verste svigerdatter? Burde jeg låne bort penger? Om ikke, hva burde jeg gjøre med dette?

Anonymous poster hash: 285a0...de0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde si nei fremover, hun må lære seg prioriteringer. Det du gjør kalles bjørnetjeneste, når du vet hun ikke stopper å spørre. Da lærer hun aldri...

Si nei heretter, ikke la henne spille på følelser!

Skrevet

Når din samboer sier nei til å låne moren sin penger, så bør ikke du heller gjøre det. Det er faktisk illojalt mot din samboer. Det er ham du står nærmest, ikke henne.

• Liker 1
Skrevet

Siden bare en liten del av det hun trenger går til mat , kan du jo høre med henne hva hun trenger når hun ber om lån, handle det og legge med kvitteringen slik at hun vet hva hun skylder. På den måten slipper du ihvertfall Arthur låner penger til tull.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke lånt henne penger. Da ville jeg heller gjort som lulle foreslår, altså handle det hun trenger av mat så hun ikke bruker pengene på tull. Kan det være en løsning?

Skrevet

Si nei til å låne henne penger.

Gå heller skikkelig inn for å hjelpe henne med regninger og sånt. Altså ikke å betale de, men å få åpnet alt, og lage en nedbetalingsplan.

Kjøp heller noe mat til henne inn i mellom istedetfor.

Anonymous poster hash: 36ad5...bd7
  • Liker 1
Skrevet

Si at du er blakk selv. :) Du betaler også skatt regner jeg med så da får hun indirekte penger av deg allerede.

• Liker 1
Gjest pærecider
Skrevet

Hadde en kamerat som alltid lånte penger. Han sa at det var til mat og sånt, men stort sett var det gjerne junk food, mat på bensinstasjon og annet ræl. Til slutt begynte jeg å spørre ham spesifkt hva han trengte, og hvisd etv ar f.eks brød, så ga jeg ham et brød fra fryseren, eller handlet noe for ham på rimi. Han sluttet ganske fort å spørre. Kanskje noe å prøve overfor svigermora di?

Skrevet

Når typen din sier nei så går hun naturligvis til deg som ikke setter grenser for deg selv. Begynn med å ignorer kjerringa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...