AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #1 Skrevet 12. januar 2014 "Tåler du et slikt fall i boligprisene igjen?", står det å lese i dagbladet i dag, og så henviser de til boligkrakket på 90-tallet. For 4 dager siden sto det i VG: 217 000 nordmenn tåler ikke renteøkning. Dette fikk meg til å lure på om folk har vært i overkant optimistiske når de har kjøpt boliger, og ikke tatt høyde for renteøkning opp til normalnivå, eller at det kan komme et boligkrakk. Nå ønsker jeg ikke å gå inn i debatten om et boligkrakk og stor renteøkning vil komme, eller ikke, for dette er det særdeles delte meninger om. Jeg ønsker å gå ut i fra en hypotetisk problemstilling om at et boligkrakk vil komme i løpet av året. Hypotetisk sett kommer det et boligkrakk, og din boligs verdi blir redusert med 20%. Bankene har innført et krav om 20 % egenkapital på bolig, noe som betyr at alt over 80 % av boligens nye verdi må finansieres ved hjelp av forbukslån. Forbrukslån mellom 80 og 100 % har sikkerhet i bolig, resterende må betjenes uten sikkerhet, dersom ingen kan stille kausjon. Den vanlige boligrenten stiger til 10-12 % (90-tallsnivå), renten på forbrukslån med sikkerhet i bolig ligger på 16-18 %, og renten på forbrukslån uten sikkerhet vil være ca 20 %. Vil din økonomi tåle et slik scenario, og hva har dere gjort for at dere ikke skal havne i en slik situasjon? Anonymous poster hash: 50221...73d
Gjest RockOn Skrevet 12. januar 2014 #2 Skrevet 12. januar 2014 Vi har kjøpt en bolig vi ser for oss å bo i ganske lenge. Så hvis den faller i pris så gjør ikke det noe særlig for oss på den måten. Nå er renten mellom 3-4% ? Vel bankene sier du skal regne om du klarer å gå opp 5%, noe vi da gjør. Hvordan vi har tenkt? Vi har kjøpt en bolig som ikke er for dyr for oss.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #3 Skrevet 12. januar 2014 Kommer til å bli trangt med en rente på over 5%. Sitter faktisk nå og lurer på å låse renten på 4,21% i 5 år, eller om vi skal betale ned mest mulig med lav flytende rente på 3,8 de neste fem årene. Problemet er at man aner ikke hva renten er om 5 år... Fall i prisene blir ikke noe problem, vi lån på 3,2 millioner på en bolig til 7 millioner. Det skal et heftig fall til før lånet overstiger verdien. Ikke har vi tenkt å flytte heller. Anonymous poster hash: 2a4ce...c3e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #4 Skrevet 12. januar 2014 vi har kjøpt bolig for å bo i over lang tid og skal ikke selge på mange år. vi har heller ikke kjøpt bolig over evne eller så mye over takst Anonymous poster hash: b30c3...fd2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #5 Skrevet 12. januar 2014 Vi skal bo i boligen lenge, og vi har to utleieenheter i huset. Utleie er gull verdt. Anonymous poster hash: 5fed0...0da 1
Amens Skrevet 12. januar 2014 #6 Skrevet 12. januar 2014 Om renta hopper opp til 10% så blir det nok en del innstramminger i økonomien og vi må muligens kvitte oss med bilen, men vi mister ikke leiligheten. Som vi tenker å beholde i mange år fremover uansett. Jeg misstenker at noen har missforstått den VG undersøkelsen, for det er nok veldig mange som må stramme inn forbruket om renta går opp, men det betyr jo ikke automatisk at man vil miste bostedet.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #7 Skrevet 12. januar 2014 Vi har kjøpt en bolig vi ser for oss å bo i ganske lenge. Så hvis den faller i pris så gjør ikke det noe særlig for oss på den måten. vi har kjøpt bolig for å bo i over lang tid og skal ikke selge på mange år. Anonymous poster hash: b30c3...fd2 Vi skal bo i boligen lenge, og vi har to utleieenheter i huset. Utleie er gull verdt. Anonymous poster hash: 5fed0...0da Jeg forventet ikke slike svar, og det får meg til å lure på om jeg ikke har klart å tydeliggjøre problemstillingen. Spørsmålet er ikke om dere har tenkt til å bo i boligen i lang tid, men om dere har tatt hensyn til de økonomiske belastningene ved et så stort verditap, med alle konsekvensene verditapet fører med seg. Anonymous poster hash: 50221...73d
Gjest Blondie65 Skrevet 12. januar 2014 #8 Skrevet 12. januar 2014 Hvis det blir boligkrakk må jeg utvide tiden jeg hadde tenkt å bo her. For hvert år som går har jeg større egenkapital. Jeg tåler nok en renteøkning på noen prosent og så er det jo flere alternativer før panikksalg.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #9 Skrevet 12. januar 2014 Ingen problemer. Har boliglån på ca. 70% av leilighetens nåverdi på markedet, og klarer fint en renteøkning på minst 10% uten å måtte ta veldig mange grep. Anonymous poster hash: ca8e9...7bf
Gjest Blondie65 Skrevet 12. januar 2014 #10 Skrevet 12. januar 2014 Jeg forventet ikke slike svar, og det får meg til å lure på om jeg ikke har klart å tydeliggjøre problemstillingen. Spørsmålet er ikke om dere har tenkt til å bo i boligen i lang tid, men om dere har tatt hensyn til de økonomiske belastningene ved et så stort verditap, med alle konsekvensene verditapet fører med seg. Anonymous poster hash: 50221...73d Verditapet blir først realisert når man selger med tap. Så dette er i aller høyeste grad relevant. Spørsmålet er om man har kjøpt en bolig man ønsker og kan bo i gjennom en krise. Dvs at en ikke har lånt mer enn en greier å betjene selv med renteøkning over tid.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #12 Skrevet 12. januar 2014 Jeg forventet ikke slike svar, og det får meg til å lure på om jeg ikke har klart å tydeliggjøre problemstillingen. Spørsmålet er ikke om dere har tenkt til å bo i boligen i lang tid, men om dere har tatt hensyn til de økonomiske belastningene ved et så stort verditap, med alle konsekvensene verditapet fører med seg. Anonymous poster hash: 50221...73d Et slikt spørsmål gir ingen mening. En bolig som boes i av eiger er nemlig ikke en investering. Det er en bolig. Den har en verdi: eiger har tak over hodet. Først I det den blir solgt har den et verditap eller verdiøkning i forhold til inngangsverdien. Det mest relevante spørsmål er dermed: er du i stand til å makte at renta på boliglånet stiger med x prosent over x år? La oss ta et scenario: bolig A er verdt 2 mill. Eiger har lån på 1.5 og egenkapital på 0.5. Verdien på huset stuper, så huset er verdt 1 mill. Eiger har fremdeles et lån på 1.5 å betjene og nå ingen egenkapital. Men det eneste som for eiger betyr noe er om h*n har råd til å betale renter og avdrag på de 1.5 mill. Har h*n ikke det må huset selges. Men så lange eiger beholder huset er ikke tapet realisert. Om 10 år kan verdien være 2 mill igjen og huseier har ikke hatt noe tap. Min leilighet har kun fellesgjeld. Om husprisene stupte ville jeg nok gått aktivt inn for å kjøpe en enebolig på salg. Anonymous poster hash: bdf44...4e3 5
nojac Skrevet 12. januar 2014 #13 Skrevet 12. januar 2014 Hypotetisk sett kommer det et boligkrakk, og din boligs verdi blir redusert med 20%. Bankene har innført et krav om 20 % egenkapital på bolig, noe som betyr at alt over 80 % av boligens nye verdi må finansieres ved hjelp av forbukslån. Om vi får et slikt fall i boligprisene tviler jeg på at banken vil/kan forlange ny takst. Refinansiering kan derimot bli vanskeligere. 4
Gjest RockOn Skrevet 12. januar 2014 #14 Skrevet 12. januar 2014 (endret) Jeg forventet ikke slike svar, og det får meg til å lure på om jeg ikke har klart å tydeliggjøre problemstillingen. Spørsmålet er ikke om dere har tenkt til å bo i boligen i lang tid, men om dere har tatt hensyn til de økonomiske belastningene ved et så stort verditap, med alle konsekvensene verditapet fører med seg.Anonymous poster hash: 50221...73d Det spiller vel ingen rolle hvis ikke du skal refinansiere eller selge bolig? Hvis jeg i ti år ser at boligen min er verdt 20% mindre, så ser jeg ikke grunn til å stresse med dette da jeg ikke skal selge eller har noen planer om refinansiering? Edit; Leste ikke lenger ned og så ikke at dette har blitt gjentatt flere ganger... Endret 12. januar 2014 av RockOn
Gjest Blondie65 Skrevet 12. januar 2014 #15 Skrevet 12. januar 2014 Jeg husker det store boligkrakket i 1989. Det var ikke dekning for manglende egenkapital som gjorde at mange fikk problemer i boligmarkedet. Det er ikke slik at bankene sender ut brev om innbetaling av økning av egenkapitalkravet til de eksisterende lånekundene sine. Det har de ikke gjort nå da det ble endret til 15 % og ikke gjorde de i 1989. Men det de strammer inn på er muligheten til å kjøpe ny bolig før den gamle er solgt og hvor mye man får låne. For de som sitter med en bolig som de har råd til å betjene gjelden på (på tross av renteøkninger) samt at de fortsatt har inntekt (dvs ikke mister jobben) så er dette en kortvarig periode i forhold til hele måneds løpetid. Den viktigste grunnen til at man krever en egenkapitalandel av sine kunder er nettopp denne bufferen mot renteøkning og verdifall: dvs at egenkapitalen muligens forsvinner men man har fremdeles lån som er mindre enn 100 % enn boligens verdi. Boligkrakket i 1989 tok med seg en hel stabel med banker. Det er ingen grunn til å tro at vi får et tilsvarende krakk. Det var tross alt flere ting på en gang som inntraff den gangen (jappetiden med oppblåste firmaverdier og dot.com boblen).
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #16 Skrevet 12. januar 2014 De som vil tape er de som av ulike grunner blir nødt til å selge boligen dersom det skjer. Anonymous poster hash: 571c8...b80
skrue Skrevet 12. januar 2014 #17 Skrevet 12. januar 2014 (endret) Burde ikke være noe problem. Enebolig som ikke skal fraflyttes før man bæres ut. Belåningsgrad på rundt 24% og kan glatt betale det dobbelte av det som må betales i dag (noe som nesten skjer allerede mtp ekstra innbetalinger). Har dessuten en buffer som tåler å bli brukt som kilde for avbetaling i rundt ett år. Edit: Sjekket DNBs kalkulator. Selv med 10.75% rente som er det høyeste de lar en beregne med så ville det ikke engang merkes i forhold til i dag, men tilbakebetaligen ville gå langt langsommere. Selvfølgelig ville skattefradraget øke betraktlig. Endret 12. januar 2014 av skrue
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #18 Skrevet 12. januar 2014 Om det kommer ett krakk så ser jeg for meg at vi vil se på mulighetene til å kjøpe oss oppover til ett bedre objekt.(Så fremt vi holder oss friske og i jobb.) Vi har en solid buffer, ok belåningsgrad og kan tåle en del renteøkninger uten å måtte kvitte oss med boligen vår. Anonymous poster hash: e471c...db4
Gjest Gresshoppesang Skrevet 12. januar 2014 #19 Skrevet 12. januar 2014 Jeg kan fint bo her over en eventuell boligkrakk-periode. Dersom renten stiger til 10%, kommer jeg til å øke lånetiden, slik at økonomien fortsatt er ok. Jeg hadde overlevd uten å øke lånetiden, men da hadde det blitt mindre å rutte med og det har jeg ikke lyst til.
Marie90 Skrevet 12. januar 2014 #20 Skrevet 12. januar 2014 Har en leilighet til en verdi av ca 4,8 mill. Har et lån på 1 mill. Leiligheten leies ut mens jeg bor i utlandet. Har bunden rente mens jeg studerer. Men ja, jeg tåler prisfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå