Gå til innhold

Vikariat, lovverk og informasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på et par ting angående vikariat.. På min jobb er det nå en som er langtidssykemeldt. A har fått dette vikariatet, og sjefen har ikke informert oss andre ansatte eller sagt at dette vikariatet var ledig. Dette har ført til at flere føler forskjellsbehandlingen enda tydeligere (A får de aller fleste ekstravaktene). Noen av de ansatte er studenter, men har fortsatt mulighet til å jobbe to-fire dager i uken på dagtid i tillegg til sine faste timer. Dette er snakk om en bedrift hvor det er cirka 10 ansatte, og hvor fem ønsker flere timer.

1: Har sjefen lov til å bare gi A dette vikariatet? A er ikke den som har høyest ansiennitet.

2: Ville det ikke ha vært bedre å fordele disse timene på de ansatte som tydelig har gitt beskjed om at de også ønsker flere timer? Dette vil være fullt mulig, og har blitt gjort tidligere ved et par anledninger.

Det skal også sies at sjefen tydelig favoriserer A og har en generell dårlig lederstil med umodenheter og utskjelling. Jeg lurer dermed på hva som er lov og ikke, før jeg eventuelt går videre.

Anonymous poster hash: c18ef...108
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Kommer an på om det er offentlig eller privat. Er det privat ansetter sjefen hvem han vil, er det offentlig skal i utgangspunktet stillingen utlyses og den best kvalifiserte skal ha den.

2) Vanskelig å svare på, i utgangspunktet er det opp til arbeidsgiver hvordan man vil organisere arbeidsstyrken.

Skrevet

1) Kommer an på om det er offentlig eller privat. Er det privat ansetter sjefen hvem han vil, er det offentlig skal i utgangspunktet stillingen utlyses og den best kvalifiserte skal ha den.

2) Vanskelig å svare på, i utgangspunktet er det opp til arbeidsgiver hvordan man vil organisere arbeidsstyrken.

1. Privat, tror jeg? Det er en interiørbutikk i kjede på et lite senter. Ok, takk for informasjon.

2. Det var synd. Det bygger opp under favoriseringsfølelsen -selv om jeg forstår at det er lettest å gi alle timene til en og samme person.

Anonymous poster hash: c18ef...108

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...