AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #1 Skrevet 12. januar 2014 Vanligvis så sjekker jeg ikke så veldig nøye skattekortet for det pleier å stemme. Men i 2013 skjedde det mye, mtp at jeg solgt og arvet et hus + ble gjeldsfri. Angående gjelden så ble alt betalt inn i 2013. Nå sitter jeg å ser på forventet inntekt i 2014 Så er det noen punkter jeg lurer litt på. 3.3 Gjeldsrenter 2014 : x-antall kroner Jeg har ikke noe gjeld lengre, da skal jeg vel forandre det til 0 kr? 4.3 Likningsverdi primærbolig: x-antall kroner Jeg står registrert på adressen jeg bor på i Altinn, den taes vel ifra folkeregistere. Så da "antar" jeg at likningsverdien er ifra den adressen? Og at den er på ca 25% av markedsverdien? 4.3.5 Likningsverdi sekundærbolig: x-antall kroner (mer enn primærbolig) Jeg har ingen sekundærbolig, jeg solgte leiligheten jeg hadde og arvet som sagt et hus. Skal jeg forandre den til 0 også? Leiligheten jeg eide og huset jeg eier nå har jo en mye større verdi enn leiligheten, så er de byttet om eller huset ble regnet som sekundærbolig i 2013. 4.8 Gjeld: x-antall kr Som sagt så har jeg ikke noe gjeld lengre. Forandres til 0kr? Takk for hjelpen og sorry om mange av spm er dumme. Jeg har aldri forandret på dette før. Anonymous poster hash: 11cca...541
Gjest Wei Wei Skrevet 12. januar 2014 #2 Skrevet 12. januar 2014 Vanligvis så sjekker jeg ikke så veldig nøye skattekortet for det pleier å stemme. Men i 2013 skjedde det mye, mtp at jeg solgt og arvet et hus + ble gjeldsfri. Angående gjelden så ble alt betalt inn i 2013. Nå sitter jeg å ser på forventet inntekt i 2014 Så er det noen punkter jeg lurer litt på. 3.3 Gjeldsrenter 2014 : x-antall kroner Jeg har ikke noe gjeld lengre, da skal jeg vel forandre det til 0 kr? Hvis du ikke har noen lån (bil, bolig, studei, forbruk osv), så betaler du også ingen renter. 4.3 Likningsverdi primærbolig: x-antall kroner Jeg står registrert på adressen jeg bor på i Altinn, den taes vel ifra folkeregistere. Så da "antar" jeg at likningsverdien er ifra den adressen? Og at den er på ca 25% av markedsverdien? Her skal du oppgi likningsverdi av egen bolig. Det kan hende man er registrert i en leiebolig, men det er vel ikke den det er snak om her. 4.3.5 Likningsverdi sekundærbolig: x-antall kroner (mer enn primærbolig) Jeg har ingen sekundærbolig, jeg solgte leiligheten jeg hadde og arvet som sagt et hus. Skal jeg forandre den til 0 også? Hvis du ikke har andre boliger, så ja. Leiligheten jeg eide og huset jeg eier nå har jo en mye større verdi enn leiligheten, så er de byttet om eller huset ble regnet som sekundærbolig i 2013. Jeg tror det er bruken som avgjør ikke prisen. Brukes boligen som et hjem du bor mest i, så er det en primærbolig. Hva som er verdt mer, spiller mindre rolle. 4.8 Gjeld: x-antall kr Som sagt så har jeg ikke noe gjeld lengre. Forandres til 0kr? Ja Takk for hjelpen og sorry om mange av spm er dumme. Jeg har aldri forandret på dette før. Anonymous poster hash: 11cca...541 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #3 Skrevet 13. januar 2014 Jeg har kun en primær bolig nå. Så da antar jeg at jeg skal bare stryke det som står på sekundærbolig?Takk for hjelpen forresten.Anonymous poster hash: 11cca...541 Anonymous poster hash: 11cca...541
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #4 Skrevet 13. januar 2014 Du har vel bodd i leiligheten du solgte, slik at gevinsten er skattefri? Ellers er jeg helt ening med svarene du har fått. (Eventuelt gevinstbeskatning ville uansett ha skjedd i salgsåret, og ikke i 2014.) Anonymous poster hash: 34c77...1c1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #5 Skrevet 13. januar 2014 Du har vel bodd i leiligheten du solgte, slik at gevinsten er skattefri? Ellers er jeg helt ening med svarene du har fått. (Eventuelt gevinstbeskatning ville uansett ha skjedd i salgsåret, og ikke i 2014.) Anonymous poster hash: 34c77...1c1 Ja, var det 3 år eller 5 år man må bo for å ikke måtte skatte? Har du et svar til hva jeg skrev i #3? Ser at jeg bør får forandret dette før jeg får lønn den 20 jan, ut ifra det som stod på Altinn. Anonymous poster hash: 11cca...541
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #6 Skrevet 13. januar 2014 Ja, var det 3 år eller 5 år man må bo for å ikke måtte skatte? Har du et svar til hva jeg skrev i #3? Ser at jeg bør får forandret dette før jeg får lønn den 20 jan, ut ifra det som stod på Altinn. Anonymous poster hash: 11cca...541 Du må ha bodd i leiligheten i ett av de to siste årene før du solgte. Ja, jeg ville endret sekundærbolig (hvis det var det leiligheten ble oppført som) til 0 eller strøket den (husker ikke hvordan det elektroniske skjemaet er), og evt. skrevet i kommentarfelt at den er solgt. Anonymous poster hash: 34c77...1c1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #7 Skrevet 13. januar 2014 Og hvis du skriver kommentar: Skriv også at det var din primærbolig eller at gevinst av salget ikke er skattepliktig el.l. (Det er alltid greit å forklare.) Anonymous poster hash: 34c77...1c1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #8 Skrevet 13. januar 2014 Da har jeg forhåpentligvis fylt inn alt riktig og sendt det inn. Skrev også som du sa i kommentarfelte grunnen til forandringene. Takk for hjelpen :-) Anonymous poster hash: 11cca...541
Sissan1 Skrevet 13. januar 2014 #9 Skrevet 13. januar 2014 Det viktigste er at du får justert ned gjeldsrentene som gir inntektsfradrag. Også lurt å få med riktig ligningsverdi (det skal du nok finne i arvepapirer vil jeg tro), samt evt. annen formue du har etter salg av bolig og renteinntekter på denne. Arv og salg av annen bolig gjorde du jo i 2013, så gevinst der osv. er ikke relevant for skattekort 2014.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #10 Skrevet 14. januar 2014 Hvor finner jeg skattekortet for 2014?Anonymous poster hash: 10e53...490
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #11 Skrevet 14. januar 2014 Hvor finner jeg skattekortet for 2014?Anonymous poster hash: 10e53...490 altinn.no Anonymous poster hash: eb7fb...69e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå