Gå til innhold

Russisk litteratur - På norsk eller engelsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På hvilket språk synes dere det er best å lese russisk litteratur? Jeg leser veldig mye engelsk litteratur, spesielt eldre, og egentlig svært lite på norsk. Nå i det siste har jeg hatt veldig lyst til å lese noe av Leo Tolstoy etter anbefalinger fra folk (har ikke lest noe av ham før), men så lurer jeg på hvilket språk bøkene hans er best oversatt til. Jeg har lenge tenkt på å begynne å lese litt mer på norsk, så dette hadde vært en grei mulighet.

Hvis det er noen som forresten har lest russisk litteratur på tysk også, så vil jeg gjerne høre om det og.

Anonymous poster hash: e5f54...88e
Videoannonse
Annonse
Gjest Corto Maltese
Skrevet (endret)

Forretrekker å lese Russisk litteratur på Norsk.

Om jeg skal anmbefale noe av Tolstoy så ambefaler jeg disse

Skriftemål

Krig og Fred

Anna Karininia

Kosakkene

Ivan Iljitsj' død

Barndom

Gutteår

Ungdom

Men om jeg bare skulle ambefalt en og starte med så ville jeg ambefalt Kosakkene eller

Ivan Iljitsj' død

Endret av Corto Maltese
Skrevet

Jeg synes det er lite poeng i å lese russisk litteratur på engelsk hvis de er tilgjengelige på ditt morsmål, med mindre det er en bestemt engelsk oversetter du liker arbeidene til.

Anonymous poster hash: aaf9e...fe0

• Liker 1
Skrevet

Forretrekker å lese Russisk litteratur på Norsk.

Om jeg skal anmbefale noe av Tolstoy så ambefaler jeg disse

Skriftemål

Krig og Fred

Anna Karininia

Kosakkene

Ivan Iljitsj' død

Barndom

Gutteår

Ungdom

Men om jeg bare skulle ambefalt en og starte med så ville jeg ambefalt Kosakkene eller

Ivan Iljitsj' død

Takk for svar :)

Jeg tenkte egentlig at jeg skulle lese enten Krig og fred eller Anna Karenina først, men er det noe du ikke ville anbefalt? (sideantallet vil ikke være en utfordring for meg )

Skrevet

Jeg synes det er lite poeng i å lese russisk litteratur på engelsk hvis de er tilgjengelige på ditt morsmål, med mindre det er en bestemt engelsk oversetter du liker arbeidene til.

Anonymous poster hash: aaf9e...fe0 [/acrony

Norsk er ikke mitt morsmål.

Skrevet

Norsk er ikke mitt morsmål. Anonymous poster hash: e5f54...88e

Da er valget underordnet.

Anonymous poster hash: aaf9e...fe0

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg tenkte egentlig at jeg skulle lese enten Krig og fred eller Anna Karenina først, men er det noe du ikke ville anbefalt? (sideantallet vil ikke være en utfordring for meg )

Personlig ville jeg ikke ambefalt det. Men om du helst vil lese Krig og Fred eller Anna Karenina først så vil jeg ambefalle at du starter med Krig og Fred.

Skrevet

På hvilket språk synes dere det er best å lese russisk litteratur? Jeg leser veldig mye engelsk litteratur, spesielt eldre, og egentlig svært lite på norsk. Nå i det siste har jeg hatt veldig lyst til å lese noe av Leo Tolstoy etter anbefalinger fra folk (har ikke lest noe av ham før), men så lurer jeg på hvilket språk bøkene hans er best oversatt til. Jeg har lenge tenkt på å begynne å lese litt mer på norsk, så dette hadde vært en grei mulighet.

Hvis det er noen som forresten har lest russisk litteratur på tysk også, så vil jeg gjerne høre om det og.

Jeg har lest russisk litteratur på tysk, norsk og engelsk - er trespråklig selv. Generelt vil jeg anbefale at du leser på det språket du behersker best. Tyske oversettelser synes jeg generelt blir kronglete, i hvert fall når språkene er veldig forskjellige, dvs. norsk-tysk går greit.

Av de store russerne finnes det flere oversettelser både til tysk og engelsk. Jeg vil anbefale deg å sjekke anmeldelser av de ulike oversettelsene før du velger deg en utgave.

Anonymous poster hash: 95354...2cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...