Gå til innhold

hundetruser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vurderer og skaffe meg to så hunder. Ene er jente og andre er gutt, og de er søsken. Derfor må jo jeg passe på når tispa har løpetid at han ikke prøver å pare seg. Og jeg ønsker ikke å sterilisere noen av de. Og jeg vil heller ikke ha små hunder som har stor sjanse for å få innavl.

Så har dere noen tips, kan jeg bruke slike truser når hun har løpetid for å unngå paring eller er det andre ting?

(vvet om p-sprøyte men dette er heller ikke noe jeg ønsker å bruke)

Anonymous poster hash: 8c014...9ff
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner en som hadde en tispetruse, fikk vel kjøpt det i butikken en plass. Når den var til vask så sydde han bare om en vanlig truse litt og brukte den.

Anonymous poster hash: 6b794...6af
Skrevet

Har du hart Hund av begge kjønn sammen før? Nå kan det bli veldig slitsomt både for deg og hundene hele denne situasjonen. Tispetruse brukes mest for å passe på at de ikke blør i huset. Det går ann å få kjøpt et belte til han-hunden på dyrebutikken som kan brukes. De kan aldri være alene i rommet når løpetiden pågår, og hvis du skal ut en tur må de alltid være adskilt. Og hunder i løpetid kan ofte være utspekulert og plutselig så har det skjedd et uhell :)
Bor du alene? I en enebolig? For det kan fort bli uling og bjeffing når løpetiden pågår også om natten, noe de fleste naboer ikke setter pris på.

Anonymous poster hash: bca44...437
  • Liker 1
Skrevet

Tispetruser er til for å forhindre at tispen blør overalt når hun har løpetid. Det hindrer på ingen måte en parring! De er veldig enkle å få av!

Jeg ville virkelig tenkt nøye over å skaffe meg to hunder når TS utviser liten kunnskap om hund.

Det er ingenting i veien med å vite lite om hunder og hundehold - vi har alle begynt et sted :-) MEN det er viktig å lære seg så mye som mulig på forhånd. Spesielt når man også skal ha to.

Innavl skjer forresten like mye på store som små hunder...

Om du vil ha to hunder av ulikt kjønn så er uansett eneste utvei å holde de adskilt når tispen står (de dagene hun kan parres). Dette varierer i tid - noen 2 - 3 dager, andre 1 uke eller lengre. Tisper har normalt to løpetider i året à 3 uker.

Dette er bare et - og kanskje det minst problematiske aspektet. Når man går til anskaffelse av to jevnaldrende (?) hunder, er det en god del å tenke på:
- begge skal sosialiserers og preges; også hver for seg

- det koster dobbelt så mye å ha

- man bør ta høyde for at hundene kan ha problemer med hverandre

- du får to tenåringer samtidig...

- du har to hunder å lære renslighet, hverdagslydighet osv osv

Jeg anbefaler virkelig at TS går på kurs, snakker med hundefolk og leser en god del om hund før anskaffelse.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke orka å hatt to pubertetshunder på en gang. Vil anbefale å begynne med en hund og heller skaffe en til etter noen år, når den første har fått roet seg litt. Det er veldig mye styr for både hund og eier. Også mye styr med søsken og løpetid, for da er det vertfall ikke så heldig med et uhell.

Med 2 hunder blir det jo også dobbelt på mange utgifter. Kurs, forsikring, for, veterinærbesøk - både planlagte og uplanlagte. Og det krever også mer tid. Hunder trenger aktivisering selv om de er to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...