AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #1 Skrevet 12. januar 2014 Som tittelen sier: hvilke fag bør jeg satse på? Skjønner det skrikes etter realfag. Der vil jeg gjøre en dårlig jobb som lærer. Norsk og samfunnsfag? Eller andre fag hvor behovet er større? Anonymous poster hash: 4551d...487
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #2 Skrevet 12. januar 2014 Velg fag du interesserer deg for. Du skal tross alt jobbe med dem i mange år. Behovene kan svinge, det viktigste er at du trives med jobben din. Anonymous poster hash: 63e74...43c
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #3 Skrevet 12. januar 2014 Velg fag du interesserer deg for. Du skal tross alt jobbe med dem i mange år. Behovene kan svinge, det viktigste er at du trives med jobben din. Anonymous poster hash: 63e74...43c Skriver som sagt at realfag er utelukket. Interessen for de andre fagene er selvsagt der! Anonymous poster hash: 4551d...487
Royalty Skrevet 12. januar 2014 #4 Skrevet 12. januar 2014 Språkfag er en sikker vinner så lenge du velger et språk som de flesteskoler tilbyr. De har nok av studenter med samfunnsfag og historie i graden sin så vil faktisk unngått dette. Ellers husker jeg å ha lest at det også er mangel på norsklærere.
Kanutte Skrevet 12. januar 2014 #5 Skrevet 12. januar 2014 Hver gang vi går gjennom søknader til en stilling på ungdomstrinnet er det vanligste kombinasjonsfaget samfunnsfag. Norsk/samfunnsfag og engelsk/samfunnsfag går igjen i søknadsbunkene. Noen har andre språkfag eller kroppsøving.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #6 Skrevet 12. januar 2014 Språk! Spesielt spansk. Anonymous poster hash: 913c3...7ed
Daxi Skrevet 12. januar 2014 #8 Skrevet 12. januar 2014 Jeg var interessert i å undervise spansk. Men det ser veldig dårlig ut iden froten. Jeg har gått gjennom stillingsannonsene siden oktober nå og jeg har sikkert sett 5 annonser som ber om spansklærer, høyeste stillingen var på 70 % men det vanlige er at de trenger 20-50 %. Jeg pratet med en skole som sa at de tenkte det var bedre at jeg tok samfunnsfag eller norsk eller matte ved siden av for å kunne få bedre stillingsprosent
Kanutte Skrevet 12. januar 2014 #9 Skrevet 12. januar 2014 Jeg var interessert i å undervise spansk. Men det ser veldig dårlig ut iden froten. Jeg har gått gjennom stillingsannonsene siden oktober nå og jeg har sikkert sett 5 annonser som ber om spansklærer, høyeste stillingen var på 70 % men det vanlige er at de trenger 20-50 %. Jeg pratet med en skole som sa at de tenkte det var bedre at jeg tok samfunnsfag eller norsk eller matte ved siden av for å kunne få bedre stillingsprosent Vi har tre paralleller på ungdomsskolen. Tilvalgsfag tilsvarer to timer i uken. Vi har en gruppe pr. trinn. Dermed utgjør spansk hos oss 6 timer undervisning i uka. Men i en fagkombinasjon med andre fag ville det være positivt med spansk.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #10 Skrevet 12. januar 2014 Språkfag, gjerne i kombinasjon med kunst og håndverk eller gymnastikk. Anonymous poster hash: 69257...ff3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #11 Skrevet 12. januar 2014 Om du skal jobbe i skolen bør du ta språkfag. Ta norsk og engelsk, garantert jobb, men mye arbeid. I tillegg bør du ta fag innen organisasjon og ledelse slik at du raskt kan komme deg ut av klasserommet og arbeide innen administrasjonen som avdelingsleder/undv.inspektør. Det har blitt slik i dag at det virker som de som kan bli byråkrater er mer attraktive enn de som har mest lærerutdanning, så sørg for å ha noe type økonomi og ledelse årsstudium, eller organisasjon og ledelse. Alltid greit også om du skulle bli lei av å undervise. Å gjennomføre en ren lærerutdanning uten flere ben å stå på er i dag det glade vannvidd. Både lønn og arbeidsvilkår er under et enormt press, så man børe være klar for alt. Anonymous poster hash: 0c15e...def
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå