Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Viser til leserinnlegget hennes der hun skriver at hun nærmest føler seg lurt - fordi hun har tatt en master i sosiologi og ikke får jobb.

Har du gått fem år på universitet og ikke enda skjønt at faget du tar ikke er det som trengs mest på jobbmarkedet?

OG tror du at jobben skulle komme bankende på døra etter endt utdanning?

Jeg har selv en samfunnsvitenskapelig master. Det var tøft å være jobbsøker, men jeg følte meg ikke lurt. Jeg hadde forberedt meg godt mentalt på at sånn kom det til å bli. Siden jeg tross alt ikke gikk siv.ing...

Anonymous poster hash: 89dc1...b62
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun fikk ganske mye respons på det innlegget, og svarene var stort sett de samme. At hun har seg selv å takke.

Skrevet

Tror det kan være lurt å undersøkejobbmarkedet mtp visse studier før man begynner på det. Er ikke noe nytt at de med høyere utdanning kan ha problemer med å få jobb.

• Liker 1
Skrevet

Link?

Det har forøvrig vært velkjent i minst ti år at sosiologi er et klassisk "tullestudie".

Anonymous poster hash: 0e1a9...cd1
  • Liker 2
Skrevet

Det var ikke et godt marked for sosiologer da jeg studerte for 20 år siden heller...

Skrevet

Det er ikke alltid at det å sjekke arbeidsmarkedet hjelper - behovene som er i dag er ikke nødvendigvis de samme fem år senere når man er ferdig med studiene, selv om det stort sett alltid er safe å satse på medisin, sykepleie, ingeniørfag osv.

Uansett lønner det seg å studere noe man faktisk liker og brenner for. Det viktigste er at man er forberedt på at man kanskje ikke får jobb som er relatert til studiene, og det gjelder ikke bare sosiologi.

Anonymous poster hash: 7fe7f...7f7
  • Liker 4
Skrevet

Man er i utgangspunktet ikke den skarpeste kniven i skuffen, om man tar en master i sosiologi. Dermed er jeg ikke overrasket over reaksjonen hennes heller. Hun tenker rett og slett ikke så langt.

Anonymous poster hash: 3dc1b...240
  • Liker 4
Skrevet

Man er i utgangspunktet ikke den skarpeste kniven i skuffen, om man tar en master i sosiologi. Dermed er jeg ikke overrasket over reaksjonen hennes heller. Hun tenker rett og slett ikke så langt.

Hva er det med KG og behovet for å prate nedlatende om sosiologi?

Jeg kjenner forøvrig et par med master i sosiologi og de er smarte. Den ene har også iq som kvalifiserer til Mensa-medlemskap og driver med doktorgrad.

Anonymous poster hash: 91667...cd4

• Liker 11
Skrevet

Problemet er vel ikke alltid selve utdannelsen men at folk med 3/5 årige utdannelser forventer å begynne i en høy stilling med mange goder etter studiet og at mange føler seg "for bra" til å jobbe på gulvet når de er ferdigutdannet, samt en viss kresenhet på at de ikke kan tenke seg å jobbe utenfor feltet de har utdannet seg innen.

Men det er ikke slik arbeidslivet fungerer. En utdanning sier bare at man har lært et visst minimum og man må ofte fortsatt bygge seg opp i gradene.

Anonymous poster hash: d2652...6d8
  • Liker 5
Skrevet

Problemet er vel ikke alltid selve utdannelsen men at folk med 3/5 årige utdannelser forventer å begynne i en høy stilling med mange goder etter studiet og at mange føler seg "for bra" til å jobbe på gulvet når de er ferdigutdannet, samt en viss kresenhet på at de ikke kan tenke seg å jobbe utenfor feltet de har utdannet seg innen.

Men det er ikke slik arbeidslivet fungerer. En utdanning sier bare at man har lært et visst minimum og man må ofte fortsatt bygge seg opp i gradene.

Det er ikke helt sånn. Jeg er jurist og det ville ikke være særlig lurt av meg å ha en irrelevant jobb for lenge etter endt studie. Man skal gjerne videreutvikle det man har lært!

Anonymous poster hash: 8f49a...08d

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke helt sånn. Jeg er jurist og det ville ikke være særlig lurt av meg å ha en irrelevant jobb for lenge etter endt studie. Man skal gjerne videreutvikle det man har lært!

Joda, jeg ser jo at det kan være litt forskjellig med profesjonsutdannelser og at man optimalt sett bør jobbe innen det man utdanner seg til for å få mest igjen for utdannelsen og slik at den ikke "forvitrer". Likevel er det jo mange jusstudenter som ikke nødvendigvis jobber med juss, og det er jo mye bedre å satse på noe annet fornuftig man kan bruke det til istedet for å gå arbeidsløs. Det er da massevis av jurister som jobber som saksbehandlere, i HR avdelinger, som heller har administrative enn juridiske oppgaver etc.

For andre utdannelser som er mindre spesifikke så vil det være ennå viktigere å være villig til å kunne jobbe med noe som ikke nødvendigvis krever en spesifikk utdanning.

Det dette jeg mener noe av problemet er, det er mange som ikke er villig til å fire på kravene og som ikke er villige til å begynne lavt nede i hierarkiet på jobben.

Skrevet

Det er ikke alltid at det å sjekke arbeidsmarkedet hjelper - behovene som er i dag er ikke nødvendigvis de samme fem år senere når man er ferdig med studiene, selv om det stort sett alltid er safe å satse på medisin, sykepleie, ingeniørfag osv.

Uansett lønner det seg å studere noe man faktisk liker og brenner for. Det viktigste er at man er forberedt på at man kanskje ikke får jobb som er relatert til studiene, og det gjelder ikke bare sosiologi.

Nå drar du bare ting helt ut av kontekst. Behovene for enkelte utdannelser kan forandre seg markant i løpet av en 5 års periode, dette er sant om utdannelser som feks risikerer å bli utkonkurrert på grunn av internettløsninger eller nye markeder og teknologier som åpner seg opp. Men dette handler da primært sett om utdannelser som er konjukturavhengige, som feks Arkitektstudier som er avhengig av en god økonomi der folk har råd til å bruke penger på gode arkitektoniske utforminger, økonomistudier som er avhengige av verdensøkonomien som en helhet eller eksportnæringer som feks mekaniske fag eller ingeniører som er avhengig av en stabil ordrebok.

Lærere kan også i svært stor grad risikere å bli utkonkurrert av nettløsninger og nettundervisning.

Men sosionomer? Nei, der er etterspørselen stabilt lav.

Anonymous poster hash: 20018...b0b

Skrevet

sosiolog og sosionom er ikke det samme

etterspørselen etter sosionomer er vel langt større enn for sosiologer

Anonymous poster hash: 8bf46...fa8
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Nå drar du bare ting helt ut av kontekst. Behovene for enkelte utdannelser kan forandre seg markant i løpet av en 5 års periode, dette er sant om utdannelser som feks risikerer å bli utkonkurrert på grunn av internettløsninger eller nye markeder og teknologier som åpner seg opp. Men dette handler da primært sett om utdannelser som er konjukturavhengige, som feks Arkitektstudier som er avhengig av en god økonomi der folk har råd til å bruke penger på gode arkitektoniske utforminger, økonomistudier som er avhengige av verdensøkonomien som en helhet eller eksportnæringer som feks mekaniske fag eller ingeniører som er avhengig av en stabil ordrebok.

Lærere kan også i svært stor grad risikere å bli utkonkurrert av nettløsninger og nettundervisning.

Men sosionomer? Nei, der er etterspørselen stabilt lav.

Sosionom er noe helt annet enn en sosiologi utdannelse.

Endret av Ferdigstudent
  • Liker 1
Skrevet

Hva er det med KG og behovet for å prate nedlatende om sosiologi?

Jeg kjenner forøvrig et par med master i sosiologi og de er smarte. Den ene har også iq som kvalifiserer til Mensa-medlemskap og driver med doktorgrad.

Anonymous poster hash: 91667...cd4

Her på KG er man veldig flinke til å si det som det er. Det er så og si ingen som helst grunn til å si noe som helst positivt om sosiologiutdanningen i Norge.

• Liker 1
Skrevet

Jurister er faktisk de som i størst grad har irrelevante jobber etter endt studie av alle utdanninger. Men det har mest å gjøre med at arbeidsgivere kun ansetter deg dersom du har gode karakterer.

Skrevet

Og den observasjonen baserer du på hvilken undersøkelse?

• Liker 2
Skrevet

Jurister er faktisk de som i størst grad har irrelevante jobber etter endt studie av alle utdanninger. Men det har mest å gjøre med at arbeidsgivere kun ansetter deg dersom du har gode karakterer.

Nå ja, det er vel noe sånt som 86% av jusstudentene som har relevant jobb etter 8 måneder. Da er det ikke bare dem med gode karakterer som ansettes.

Skrevet

Nå ja, det er vel noe sånt som 86% av jusstudentene som har relevant jobb etter 8 måneder. Da er det ikke bare dem med gode karakterer som ansettes.

Poenget er vel at det er mange jobber som kan være relevante.

Som sosiolog er det vel de færreste som får jobber hvor de kun jobber med sosiologfaget, men det finnes mange jobber hvor man får brukt ting man lærer bare ved å ta en mastergrad i seg selv. På samme måte lærer jurister en juridiske metode de bruker på ulike fagfelt. En sosiolog lærer samfunnsvitenskapelig metode som de kan bruke på ulike fagfelt.

Anonymous poster hash: c38db...3a2

• Liker 1
Skrevet

Man er i utgangspunktet ikke den

skarpeste kniven i skuffen, om man tar en

master i sosiologi. Dermed er jeg ikke

overrasket over reaksjonen hennes

heller. Hun tenker rett og slett ikke så

langt.

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

3dc1b411cdf58014fff077d693ec1240"]

3dc1b...240

Jeg hoppet over fra medisinstudiet og tok en master i sosiologi, og har fått en bra jobb idag. Veldig fornøyd. Jeg kom inn på medisin i Oslo så har ganske greie karakterer også. Blir litt sjokkert over den nedlatende holdningen din.

Anonymous poster hash: f19ed...f8e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...