Tysteren Skrevet 12. januar 2014 #1 Skrevet 12. januar 2014 (endret) Ja, som overskriften sier, hvordan ser min økonomi ut i dine øyne? Er 23 år gammel, samboer, jobber 100 prosent, eier min egen leilighet og bil (bil sammen med samboer).. Her er budsjettet Lønn 20500 Inn på regningskonto 12000 Månedskort 650 Trening 199 Plan 275 Frisør 300 Lånekasse 1000 Klær/div 1000 BSU 2000 Sum 3076 (Regningskonto dekker lån, fellesutgifter, mat, husholdning og (forhåpentligvis bensin)) Dette er bare et budsjett, er ikke alltid jeg greier å holde meg til dette.. Men så, hvordan ser min økonomi ut i dine øyne? Endret 12. januar 2014 av Tysteren
Lea2 Skrevet 12. januar 2014 #2 Skrevet 12. januar 2014 Det som, som regel, er mer interessant å se på er husholdningsutgiftene. Disse tingene ser jo helt greie ut, men om det er snakk om å spare/kutte ned mer, så er det nok den store regningskontoposten som må plukkes fra hverandre Ser ut som du har ting på stell og under kontroll.
Tysteren Skrevet 12. januar 2014 Forfatter #3 Skrevet 12. januar 2014 Det som, som regel, er mer interessant å se på er husholdningsutgiftene. Disse tingene ser jo helt greie ut, men om det er snakk om å spare/kutte ned mer, så er det nok den store regningskontoposten som må plukkes fra hverandre Ser ut som du har ting på stell og under kontroll. Inn på regningskonto 12000 Kostnader knyttet til leilighet ca 6500,- Kostnader knyttet til bil(uten bensin) ca 2900,- Mat/Hosholdning 2500,- :-) Men vil du si at jeg har det romslig og en god økonomi?
Furstina Skrevet 12. januar 2014 #4 Skrevet 12. januar 2014 Det ser väl bra ut, det enda jag saknar är något sparande utöver BSU. Att ha en buffert nät bilen går sönder, eller sparade pengar till ny dator eller ferieresa vore bra. 3
Lea2 Skrevet 12. januar 2014 #5 Skrevet 12. januar 2014 Romslig og god nok i alle fall. Du har nok til å betale faste utgifter, sparer og har litt til overs også. Veldig mange har nok en tøff periode når de er på din alder mht økonomi. Ofte med store studielån og leier leilighet. Du burde kanskje legge av noen hundrelapper til uforutsette utgifter (som når vaskemaskinen går i stykker) i tillegg, men når du har noen tusenlapper til overs hver måned (i teorien), så burde jo det gå an Regner med at samboeren din har litt til overs også.
Tysteren Skrevet 12. januar 2014 Forfatter #6 Skrevet 12. januar 2014 Det ser väl bra ut, det enda jag saknar är något sparande utöver BSU. Att ha en buffert nät bilen går sönder, eller sparade pengar till ny dator eller ferieresa vore bra. Ja det jeg tenke er at det som blir til over, budsjettert ca 3000 går til sparing ;-) 1
Tysteren Skrevet 12. januar 2014 Forfatter #7 Skrevet 12. januar 2014 (endret) Romslig og god nok i alle fall. Du har nok til å betale faste utgifter, sparer og har litt til overs også. Veldig mange har nok en tøff periode når de er på din alder mht økonomi. Ofte med store studielån og leier leilighet. Du burde kanskje legge av noen hundrelapper til uforutsette utgifter (som når vaskemaskinen går i stykker) i tillegg, men når du har noen tusenlapper til overs hver måned (i teorien), så burde jo det gå an Regner med at samboeren din har litt til overs også. Hehe, ja han har mer til overs enn meg for å si det sånn.. ;-) Takk for gode tilbakemeldinger! Endret 12. januar 2014 av Tysteren
missyme Skrevet 12. januar 2014 #8 Skrevet 12. januar 2014 hva med mobil/internett/forsikringer/strøm ?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #9 Skrevet 12. januar 2014 Hvor mye har du totalt i boliglån? Hvor mye har du totalt i studielån? Billån? Og hvor mye har du på BSU kontoen? Evt. hvor mye i andre sparepenger? Jeg mener dette også har noe å si for din totale økonomiske situasjon, spesielt i et lengre perspetiv (over tid) Anonymous poster hash: 9deba...7e5
Tysteren Skrevet 12. januar 2014 Forfatter #10 Skrevet 12. januar 2014 hva med mobil/internett/forsikringer/strøm ? Mobil dekket av jobben Internett med i fellesutgift Forsikringer med i leilighet/bil kostnadene Strøm a-konto med i fellesutgift (i fjor fikk vi igjen penger)
Tysteren Skrevet 12. januar 2014 Forfatter #11 Skrevet 12. januar 2014 (endret) Hvor mye har du totalt i boliglån? Hvor mye har du totalt i studielån? Billån? Og hvor mye har du på BSU kontoen? Evt. hvor mye i andre sparepenger? Jeg mener dette også har noe å si for din totale økonomiske situasjon, spesielt i et lengre perspetiv (over tid) Anonymous poster hash: 9deba...7e5 Boliglån 1,8 mill ca Studielån 140 000 Billån 85 000 BSU ca 50 000 Sparepenger ikke mye å skryte av.. Samboeren har mye mer der Endret 12. januar 2014 av Tysteren
Pengebingen Skrevet 12. januar 2014 #12 Skrevet 12. januar 2014 Ser forsåvidt greit ut det her Ut i fra første post burde du ha rundt 5500 til sparing? Dere ligger nok godt an, men siden dere allerede har ganske god økonomi så ville jeg sluttet å drive med tull som billån. Å låne til bil gjør bilene bare bilen unødvendig dyr, som om det ikke er dyrt nok fra før Dere burde kunne spare opp til bilkjøp.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #13 Skrevet 12. januar 2014 Boliglån 1,8 mill ca Studielån 140 000 Billån 85 000 BSU ca 50 000 Sparepenger ikke mye å skryte av.. Samboeren har mye mer der Er lånene kun dine, eller deler du disse beløpene med samboeren din? Boliglån på 1,8 mill for en alene er jo mye. Hva er boligen verd ca? Anonymous poster hash: 9deba...7e5
Tysteren Skrevet 12. januar 2014 Forfatter #14 Skrevet 12. januar 2014 (endret) Er lånene kun dine, eller deler du disse beløpene med samboeren din? Boliglån på 1,8 mill for en alene er jo mye. Hva er boligen verd ca? Anonymous poster hash: 9deba...7e5 Hehe, boliglånet er mitt alene, billån felles, studielån mit.. Mye i lån, men bedre å eie enn leie (oslo) når man har mulighet ! :-) Endret 12. januar 2014 av Tysteren
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #15 Skrevet 12. januar 2014 Oi, skjønner ikke at banken var villig til å gi deg så mye i lån sett ut i fra innteten din. Du betaler jo ikke så mye på det i måneden heller, kanskje har du satt det over max antall års nedbetalingstid... Anonymous poster hash: 9deba...7e5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #16 Skrevet 12. januar 2014 Jeg synes jo du betaler innmari mye for en bil når du bor i Oslo OG har månedskort. Hvis du bruker månedskortet til jobb ville jeg heller benyttet meg av en eller annen bilkollektivordning for de få gangene jeg hadde trengt bil. Jeg har bodd i Oslo i fem år uten bil, det samme har flere av vennene mine. Anonymous poster hash: d95ac...92c
Tysteren Skrevet 12. januar 2014 Forfatter #17 Skrevet 12. januar 2014 Jeg synes jo du betaler innmari mye for en bil når du bor i Oslo OG har månedskort. Hvis du bruker månedskortet til jobb ville jeg heller benyttet meg av en eller annen bilkollektivordning for de få gangene jeg hadde trengt bil. Jeg har bodd i Oslo i fem år uten bil, det samme har flere av vennene mine. Anonymous poster hash: d95ac...92c Jeg kjører ikke bil til/fra jobb og i oslo.. Både jeg og samboer har familie et stykke fra oslo, vi har regnet på dette og ville brukt mer penger på tog/buss de gangene vi skal dit. Vi valgte også å betale litt ekstra for mer tid med familie og komfort på turen(e) ;-)
Lea2 Skrevet 12. januar 2014 #18 Skrevet 12. januar 2014 Nå er jo bilen felles da.. det er flere grunner til at man kan ha behov for bil, selv med månedskort i Oslo.
Tysteren Skrevet 12. januar 2014 Forfatter #19 Skrevet 12. januar 2014 Oi, skjønner ikke at banken var villig til å gi deg så mye i lån sett ut i fra innteten din. Du betaler jo ikke så mye på det i måneden heller, kanskje har du satt det over max antall års nedbetalingstid... Anonymous poster hash: 9deba...7e5 Nei men det gjorde den jo :-) Jeg betaler 50% og samboer 50%.. Med gunstig rente ;-)
FantasDick Skrevet 12. januar 2014 #20 Skrevet 12. januar 2014 Betaler samboeren din 50% av lånet ditt uten å eie noe av det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå