Gå til innhold

Noen som har født hjemme?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kunne tenke meg å føde hjemme, og da vil jeg høre om opplevelser rundt omkring i landet.

Hva er bra med det, og hva er ikke?

Håper på mange svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis fødselen går greit uten komplikasjoner ville jeg opplevd det som positivt å føde hjemme. Dessverre har vi ingen garanti for det. Jeg har 3 barn. To av de ville faktisk ikke overlevd hvis de hadde blitt født hjemme.

Første gangen var pannefødsel. Fødselen stoppet opp og det oppsto en akutt kritisk situasjon. Barnet måtte forløses med vakum og tang og måtte behandles med førstehjelp direkte etter fødsel. Deretter legges i kuvøse og ble overvåket første natten. Siste fødselen stoppet også opp. Klarte å føde bare ved hjelp av ristimulerende medikamenter (intravenøst m/dråpeteller) denne gangen. Andre fødselen gikk etter "oppskriften". Følte likevel en trygghet av å ha et hjelpeapparat i nærheten hvis noe gikk galt underveis.

Er du førstegangsfødende eller har du hatt ukompliserte fødsler tidligere? Har du tilgang på jordmor til alle døgnets tider? Bor du langt fra sykehuset?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei gjest

Uff, det hørtes ikke bra ut.

Jeg håper barnet som ble tatt med tang har det bra. Du bør få en kirpopraktor til å sjekke nakken til barnet.

Jeg har ikke født noen barn enda.

Jeg bor en ca 40 min fra det største sykehuset i nærheten. Jeg har klinikker og akutten ca 30 min unna.

Jeg har ikke kontaktet en jordmor enda, for jeg er ikke blitt gravid enda. Men når jeg blir det så skal jeg ringe rundt og finne en!

Skrevet

Jeg ville gjerne føde hjemme første gang men jeg fant ingen jordmor som ville være med, dessuten var jeg bare nitten år og ikke så flink til å hevde mine ønsker....

Andre gang var jeg fast bestemt men trur du ikke trollungen hadde bestemt seg for å sette seg i seteleie... og da får man desverre ikke lov :wink:

Blir det en tredje gang SKAL jeg føde hjemme :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Så bra!

Det er godt å vite at det er flere der ute som tenker som meg.

Jeg krysser fingrene for at jeg finner en jordmor som vil være hos meg. :-)

Gjest Vibecke il
Skrevet

Jeg syns det er uansvarlig. Det oppstår komplikasjoner ofte uten at noen har foutsett det på forhånd, og da er det best for både mor og barn å være i nærheten av leger som kandle raskt!

Mener ikke å skremme noen, men har både nær familie og venner som har opplevd fødsler som ikke ville gått bra om de ikke hadde vært på sykehuset, og alt virket normalt før fødselen.

Ikke ta sjansen!

Skrevet

Jeg vil anbefale dag å sette deg grundig inn i hva som egentlig skjer under en fødsel før du tar en avgjørelse på dette.

Vet du for eksempel hvor vanlig det er med hastekeisersnitt for å redde livet til mor og barn til tross for et ukomplisert svangerskap?

Vet du hva jordmor kan og ikke kan foreta seg når hun jobber alene, dvs. uten leger i umiddelbar nærhet?

Og hva med bedøvelse? Det er ikke mye du kan få uten en anestesilege tilstede..

Og hva hvis fødselen fysiologisk foreløper helt uten problemer men du får dødsangst pga. sterke smerter? (noe som slett ikke er uvanlig)

No offense, men som førstegangsfødende har du overhode ingen forutsetning for å vite hva du begir deg utpå (det hadde ikke jeg heller og ingen andre som ikke har født).

Under en fødsel kan det være snakk om sekunder og minutter som skiller liv og død, og da hjelper det ikke om sykehuset er 40 minutter unna.

Det må være kjempefint å føde hjemme dersom man er garantert en "drømmefødsel" hvor ingenting går galt og ingenting uforutsett dukker opp. Det er bare det at man aldri kan vite. Det er så mye som kan skje underveis!

-Og er du virkelig villig til å ta denne sjansen?

Jeg vil ikke anbefale hjemmefødsler. Dette utifra et helsefaglig synspunkt samt som en mor som har gjennomgått to fødsler. Min svigermor som er jordmor går så langt som å betegne det som uforsvarlig.

Skrevet

Jeg har kun født på sykehus, og syns det gikk veldig greit. Jeg ser ikke fordelen med å føde hjemme, så for meg var det ikke et alternativ.

Mine fødsler har gått kjempegreit, og kunne uten problem ha foregått hjemme, så du må ikke høre på dommedagsprofetier om at det er livsfarlig. I Danmark mener jeg at det er svært vanlig med hjemmefødsler. Der har kvinnene rett til å føde hjemme dersom man vil. Her er du avhengig av å finne en jordmor som går med på det. Og hva skjer dersom hun er på vakt på sykehuset når fødselen din setter i gang?

Lykke til i alle fall.

Skrevet

Birgitte, du overdriver verre en til og med jeg kan klare, og det sier en del.

Det fødes ca 57 000 barn i Norge hvert eneste år, og i over femti tusen av disse tilfellene går allting bra. I de syvtusen andre tilfellene snakker man om hastekeisersnitt, planlagte keisersnitt, setefødsler, dødfødsler og andre omstendigheter. Men dersom en har hatt et normalt svangerskap, er sunn og frisk og ikke hysterisk redd for smerter er det ingenting i veien for å føde hjemme. Jeg har født barn fullstendig uten smertelindring, ikke så mye som en liten paracet. Null problem, det har alt med attitude å gjøre.

Skrevet

Hadde jeg født hjemme ville både jenta mi og jeg vært døde idag.

Tiger

Skrevet

Jeg og ungene mine hadde nok vært i live hvis jeg hadde født dem hjemme........ men jeg tør ikke si noe om i hvilken tilstand.

Jeg ville ALDRI tatt sjansen på å være blant de 50 000 hvor alt går bra. Tenk om det går galt - så skal man gå resten av livet og lure på om dette hadde gått bra hvis man bare ikke hadde fantasert om en drømme-hjemmefødsel.....

En fødsel er ikke "et bryllup" som du kan planlegge og få slik du vil, basert på dine idealiserte ønsker. Vi er skapt for å føde, ja, men vi lever ikke lenger så nært på naturen som våre formødre gjorde. Og alle argumentene om at "de fødte jo barn i gamle dager også" - vel, de hadde en annen dødelighetsrate for mor og barn også.

Skrevet
Birgitte' date=' du overdriver verre en til og med jeg kan klare, og det sier en del.[/quote']

Tex, synes du virkelig det er å overdrive når jeg ber trådstarteren sette seg grundig inn i hva hun begir seg ut på?

Er ikke hvorvidt man skal føde hjemme eller ikke en avgjørelse som burde gjøres basert på kunnskap om fødselens fysiologi?

En fødsel kan aldri forutsies, et "perfekt" svangerskap garanterer ikke for en perfekt fødsel.

Selv om du har vært meget heldig og født uten så mye som en paracet og synes det var null problem, viser statistikken en økende forekomst av fødselsangst blandt flergangsfødende fordi de opplevde å ikke mestre det fysiske og/eller psykiske påkjenningen en fødsel kan være.

Jeg ser flere her har svart "barnet mitt hadde ikke overlevd en hjemmefødsel". De to jeg har født ville nok det. Jeg har derimot vært tilstede ved flere fødsler hvor det har stått om sekunder, hvor en enslig jordmor i et privat hjem ikke hadde hatt en sjanse dersom assistanse var flere minutter unna. Fødsler som på et sykehus aldri ble kritiske men som ved en hjemmefødsel ikke ville endt bra. -Og det er klart at dette farger mitt syn på hjemmefødsler.

Selv var jeg veldig glad jeg var i trygge hender, med medisinsk kompetanse på alle bauer og kanter.

Gjest Phair
Skrevet

Ungen min hadde heller ikke greid seg hvis jeg hadde født hjemme. Og så lenge det er den minste risiko for kompikasjoner (noe det alltid er) så er jeg overbevist at sykehus er det beste, om ikke for mor, men i hvertfall for barn.

Skrevet

Jeg hadde aldri klart å tilgi meg selv dersom noe hadde skjedd under en hjemmefødsel. Som mange av dere sier så er sannsynligheten for at det skal gå bra veldig stor, men om noe hadde gått galt og barnet kunne vært reddet på et sykehus, ville jeg nok alltid ha klandret meg selv.

En helt annen ting er at jeg ikke skjønner hva som er så bra med å føde hjemme. Jeg forstår jo at det er noe vi oppfatter forskjellig. Jeg har likevel vanskelig for å forstå ønske om å føde hjemme. Kan dere ikke skrive litt mer om hvorfor det er fristende fremfor en sykehusfødsel?

Lampeskjerm

Skrevet

Kan dere ikke skrive litt mer om hvorfor det er fristende fremfor en sykehusfødsel?

Lampeskjerm

Jeg vil si det slik: Man slipper bl.a stresse for å komme seg av gårde, men i stedet rolig la fødselen gå sin gang. Man slipper transporten til sykehuset med de farer den faktisk innebærer pga den stressede situasjonen(langt flere mødre og barn dør på vei til sykehuset for å føde enn det er som dør under hjemmefødsler). Man slipper forholde seg til antall nye mennesker og rom. Man kan gjøre som man selv vil i kjente omgivelser hjemme i sin egen stue, på sitt eget bad osv. Man kan spise og drikke det man selv har lyst på. Man kan ha de menneskene man selv ønsker hos seg. Man kan skru stereoanlegget på full guffe om man føler for det, eller ha det _helt_ stille. Man kan hyle av sine lungers fulle kraft, eller ikke si et ord. Man er i trygge omgivelser hvor man selv er "sjefen over alle sjefer".

Når barnet er kommet kan man ta en varm dusj på sitt eget bad og legge seg i sin egen seng og bare kose seg med barnet og resten av familien uten tanke for andre pasienter, besøkstider eller sykehusrutiner. Og man kan slappe skikkelig av etter fødselen i ro og fred uten å behøve å tenke på sykehusopphold og hjemreise.

Jeg har selv født hjemme 3 ganger så langt og det har definitivt vært de herligste fødslene. Nå har jeg aldri hatt hjemmefødsel med jordmor så jeg kan dessverre ikke bidra med erfaring rundt dette, men kan i hvertfall si at det er fantastisk å føde hjemme.

Gjest Phair
Skrevet

Jeg har selv født hjemme 3 ganger så langt og det har definitivt vært de herligste fødslene. Nå har jeg aldri hatt hjemmefødsel med jordmor så jeg kan dessverre ikke bidra med erfaring rundt dette, men kan i hvertfall si at det er fantastisk å føde hjemme.

Skrevet

Jeg trodde man måtte ha en jordmor tilstede?

Måtte? Hva mener du? Du tror da vel ikke det er straffbart eller noe å føde uten jordmor tilstede? :ler:

Skrevet

Det er lurt å ha tilgang på en jordmor, men jeg hadde fint tatt sjansen uten dersom jeg ble gravid igjen. Jeg hadde kalt inn min søster, min mor og min beste venninde og sendt gubben på tur med de større barna våre.

Min første fødsel var over på tre-fire timer, og jeg hadde med meg de tre ovennevnte. Vi klarte oss bra, og så ikke så mye til jordmora egentlig... Mamma hadde fint klart å ta i mot barnebarnet sitt.

Og det med å få ha med deg så mange du vil, akurat de menneskene du ønsker, var med på å gjøre min første fødsel til mitt livs største opplevelse!

Hadde lillemann satt seg skikkelig hadde han blitt født hjemme :)

Skrevet
(langt flere mødre og barn dør på vei til sykehuset for å føde enn det er som dør under hjemmefødsler)

Man skal ikke alltid ta statistikk for god fisk. Aldri i livet om det er mer farlig for mor og barn å kjøre til sykehuset, enn det er å føde hjemme. Om du har sett noen tall på dette, så er de garantert misvisende! Det er klart at mye kan skje på vei til sykehuset - men det samme som skjer der - ville jo også skjedd hjemme (ser bort fra bilulykke, men det blir for dumt å bringe det inn i diskusjonen)! Dette argumentet virker bare tåpelig!

Alle vet at en fødsel er risikofylt. Det er ikke livsfarlig i den forstand at det er noen grunn til å frykte det, men det kan oppstå komplikasjoner som gjør at man trenger lege raskt. Jeg har som nevnt tidligere flere venner/familie som har opplevd krisefødsler. Det har gått bra med nesten alle, men det er da også jobben til sykehuset å ordne opp i de krisene som kan oppstå. Før i gamle dager, da man fødte hjemme, døde mange. Det er en grunn til at man i dag føder på sykehus!

Jeg fatter og begriper ikke hvordan noen kan være så egoistisk at de vil utsette seg og barnet sitt for den risikoen det faktisk er å føde hjemme!? Som mange har sagt her: Et helt normalt svangerskap kan resultere i krisefødsler. Når det oppstår en krise, bør man være på sykehuset. Hvordan kan man ta den sjansen? Noen av dere har jo tom. barn fra før, som risikerer å miste både lillebror og mor.. Nei, dette virker bare superegoistisk og uansvarlig!

Jeg skjønner at sykehuset virker stort, skremmende og stressende, men SÅ ille er det ikke at det er verdt å ta sjansen.

Skrevet

(ser bort fra bilulykke, men det blir for dumt å bringe det inn i diskusjonen)! Dette argumentet virker bare tåpelig!

Det er bilulykker jeg snakker om. Det dør faktisk en god del i bilulykker fordi de kjører som gale for å rekke sykehuset når en fødsel er i gang. Det er blitt slik i våre dager at det å komme seg til sykehus for en fødsel sees på som en absolutt livsnødvendighet. Men det er da vitterlig ikke tilfellet i de aller, aller fleste tilfeller.

Men det er jo godt at vi har en "dommer" her på forumet som kan avgjøre hva som er tåpelig og ikke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...