AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #1 Skrevet 12. januar 2014 Vi har bryllup i juni, dette har vært planlagt siden mai 2013. Nesten hele familien min (søsken, søskenbarn, tanter, filletanter osv) baker, cateringer, ordner med pynt og stæsj, stefar betaler brudekjole og 30 000,- i tillegg, mor og biologisk far betaler alkohol og resten ordner vi selv. Svigers fikk vite om forlovelse og bryllup så fort alle andre fikk snusen på det, men aldri har jeg hørt som mye som et nyst om økonomisk hjelp. Kun snakk om pris på campingplass i hjembyen min hvor vi blir gift siden jeg har 80 stk på min side og han har i underkant av 20 stk. Vi snakker svært ofte om bryllupet, de gleder seg og har satt av flere uker som ferie. Min familie tjener 1/3 mindre enn de gjør, svigers er faktisk full av penger. Alle barna er flyttet ut, de leier ut åkrer, traktorer, hav til mærer, vei, hytter, boligbygg og andre tjenester. Er dette med økonomi vanlig i form av svigers eller er jeg bare "bortskjemt" med ivrige hjelpende foreldre som mer eller mindre vil betale alt? Svigermor tilbydde seg å hekle/strikke en "bunn" for kurvene som skal stå utendørs til såpebobler, ris og roseblad.. Men.. Litt hjelp til hotell, pynt, bryllupsreise, antrekk til brudgom, blomster f.eks. hadde virkelig ikke gjort noe.. Anonymous poster hash: 47848...1fc
Gjest Tonjeice Skrevet 12. januar 2014 #2 Skrevet 12. januar 2014 (endret) Hm Endret 12. januar 2014 av Tonjeice
BritneyBitch Skrevet 12. januar 2014 #3 Skrevet 12. januar 2014 Du kan ikke forvente at det som er vanlig i din familie også skal være vanlig i hans familie, og å hinte om økonomisk hjelp er direkte frekt. Dere skal gifte dere, dere betaler. 48
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #5 Skrevet 12. januar 2014 Vi har bryllup i juni, dette har vært planlagt siden mai 2013. Nesten hele familien min (søsken, søskenbarn, tanter, filletanter osv) baker, cateringer, ordner med pynt og stæsj, stefar betaler brudekjole og 30 000,- i tillegg, mor og biologisk far betaler alkohol og resten ordner vi selv. Svigers fikk vite om forlovelse og bryllup så fort alle andre fikk snusen på det, men aldri har jeg hørt som mye som et nyst om økonomisk hjelp. Kun snakk om pris på campingplass i hjembyen min hvor vi blir gift siden jeg har 80 stk på min side og han har i underkant av 20 stk. Vi snakker svært ofte om bryllupet, de gleder seg og har satt av flere uker som ferie. Min familie tjener 1/3 mindre enn de gjør, svigers er faktisk full av penger. Alle barna er flyttet ut, de leier ut åkrer, traktorer, hav til mærer, vei, hytter, boligbygg og andre tjenester. Er dette med økonomi vanlig i form av svigers eller er jeg bare "bortskjemt" med ivrige hjelpende foreldre som mer eller mindre vil betale alt? Svigermor tilbydde seg å hekle/strikke en "bunn" for kurvene som skal stå utendørs til såpebobler, ris og roseblad.. Men.. Litt hjelp til hotell, pynt, bryllupsreise, antrekk til brudgom, blomster f.eks. hadde virkelig ikke gjort noe.. Anonymous poster hash: 47848...1fc Synes det er en uting å forvente at gjester, som attpåtil skal troppe opp på den store dagen med gave, skal bistå med å arrangere bryllupet. Om dere har gapt over for mye må dere heller begrense dere. Anonymous poster hash: 62dfc...989 16
Gjest Skrevet 12. januar 2014 #6 Skrevet 12. januar 2014 Dere skal gifte dere. Ikke de. Du er heldig som har en familie som hjelper, men det er absolutt ikke noe man skal forvente fra hverken den ene siden eller den andre. Vær glad for det dere får! 22
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #7 Skrevet 12. januar 2014 Kan umulig være mye igjen for dere å betale uansett, med all den hjelpen dere får?! Enig med resten, dere kan ikke forvente økonomisk hjelp fra familien. At familien betalte bryllupet stammer fra gamledager, når man giftet seg før man i det hele tatt var voksen og hadde egen inntekt. Dere får sikkert en bryllupsgave fra svigers, det får være nok.Anonymous poster hash: 5a1c0...f8c 9
Wonderbitch Skrevet 12. januar 2014 #8 Skrevet 12. januar 2014 Herregud. Forventer man virkelig at foreldre/ svigerforeldre skal være med å betale bryllupet? Det er jo dere som skal gifte dere, er det ikke naturlig at dere betaler selv? Hyggelig av din familie å ville hjelpe til så mye da! 7
Ian Skrevet 12. januar 2014 #9 Skrevet 12. januar 2014 Og der mistet jeg den lille lysten om å gifte meg. Hva er egentlig prisen for et bryllup med 40 inviterte gjester, hvis man ikke går helt av skaftet?
Gjest New_Girl Skrevet 12. januar 2014 #10 Skrevet 12. januar 2014 Hyggelig av din familie og hjelpe til, men svigers har virkelig ikke gjort noe galt her. Det mest vanlige nå for tiden er vel at brudeparet betaler alt selv? 6
Teeny Skrevet 12. januar 2014 #11 Skrevet 12. januar 2014 Vi må betale for alt selv, enda vi venter barn i april. Fikk brudeslør, sko og dilldall i julegave av pappa da. 3
Teeny Skrevet 12. januar 2014 #12 Skrevet 12. januar 2014 Og der mistet jeg den lille lysten om å gifte meg. Hva er egentlig prisen for et bryllup med 40 inviterte gjester, hvis man ikke går helt av skaftet? Vi skal ha ca 40 gjester og må beregne 1200 kr for mat og drikke per pers pluss aperitif, kake osv. Blir 50-60 000 sikkert. Skal ha middagen på et hotell.
Gjest Bud Skrevet 12. januar 2014 #13 Skrevet 12. januar 2014 Fikk sterke assosiasjoner til min far, som sitter og klår på seg selv mens han teller pengene sine...
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #14 Skrevet 12. januar 2014 Hvordan går man frem for å hinte om hjelp? I vår familie har det alltid vært bryllup betalt av familien. Alt er hjemmelaget hos oss og alle bidrar. Hva skal jeg gjøre? Har flere ganger snakket b.la. om kjolen min og at stefar betaler for dette og resten av de økonomiske utgiftene som noen påtar seg, men "jaja, det blir så bra, vi gleder oss til å ta med campingvogna".. The End.. TS Makan til frekkhet. Det er dere som skal gifte dere, dere betaler. Har dere ikke råd, lar dere være. For noe toskeskap. Anonymous poster hash: 45c68...aa1 17
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 12. januar 2014 #15 Skrevet 12. januar 2014 Hvordan går man frem for å hinte om hjelp? I vår familie har det alltid vært bryllup betalt av familien. Alt er hjemmelaget hos oss og alle bidrar. Hva skal jeg gjøre? Har flere ganger snakket b.la. om kjolen min og at stefar betaler for dette og resten av de økonomiske utgiftene som noen påtar seg, men "jaja, det blir så bra, vi gleder oss til å ta med campingvogna".. The End.. TS Seriøst? Du spør ikke noen i hans familie på noen måte om hvorfor de ikke vil bidra økonomisk, og heller ikke om de vil det. Ingen hinting heller! Det er direkte frekt!! Vær takknemlig og glad for at dine foreldre hjelper til økonomisk, men at de gjør det betyr ikke at svigers har et krav på seg om å gjøre det samme. La svigermor hekle det hun vil, men ikke be de bidra økonomisk til selve festen om de ikke selv sier de vil det. Hos oss bidro begge foreldreparene våre med 10 000, men det var virkelig ikke noe vi spurte etter på forhånd!
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #16 Skrevet 12. januar 2014 Eh, en kan vel ikke forvente noe, men håpe er jo lov Jeg hadde aldri gifta meg om jeg ikke hadde råd til hele greia selv! Min familie kommer til å hjelpe med kaker, pynting og slikt, og jeg tipper pappa vil betale for blomster, slik han gjorde til min søster, men jeg FORVENTER det ikke! VET vi vil få en større økonomisk støtte av svigers, for de er veldig opptatt å gi likt, og andre søsken har fått 30.000. Men vi planlegger UTEN å ta dette i betraktning! Så får vi heller bruke dem til en flott bryllupsreise i etterkant Ikke hint om noe som helst. Klarer du ikke spør rett ut om de har lyst å bidra med noe til bryllupet, så la vere å si noe som helst, og forvent ingenting. Anonymous poster hash: ecce2...2cb 2
Athene Skrevet 12. januar 2014 #17 Skrevet 12. januar 2014 (endret) Flott og snilt at dine hjelper til. Men svigers gjør ingenting galt her. Voksene mennesker bør kunne stå på egne bein økonomisk. Det er vanlig folkeskikk at brudeparet legger opp til et bryllup de selv kan betale. Og ønsker noen å støtte økonomisk bør ethvert oppegående menneske se på det som en bonus, og ikke som et krav. Et annet moment er å hjelpe til praktisk. Dersom nær familie og nære venner ikke stiller opp og hjelper til for å gjennomføre dagen (pynting, sjauing av møbler, gaveoppakking, og andre roller) hadde jeg blitt skuffet, da dette er noe jeg ser på som normale tjenester mennesker i mellom. Og jeg og mannen alltid har vært flinke til å stille opp for andre. Endret 12. januar 2014 av Athene 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #18 Skrevet 12. januar 2014 Synes det er rart å anta at familier skal betale bryllupet. Har dere ikke råd så har dere ikke råd. Og fordi en familie har råd, betyr ikke det at den andre familier har råd. Hvor gamle er dere egentlig? Anonymous poster hash: b06b6...af9 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #19 Skrevet 12. januar 2014 Men herregud. Dere er heldige som får hjelp fra din familie. Man arrangerer ikke en fest man ikke har råd til å betale for selv! Anonymous poster hash: 01c48...e36 3
Marie90 Skrevet 12. januar 2014 #20 Skrevet 12. januar 2014 Jeg trodde ethvert fremtidig ektepar gikk utifra at de betalte og ordnet alt selv og dermed justerte pris og arbeid etter det. Når man er voksen mener jeg absolutt at holdningen til penger og hjelp fra foreldre skal være at man forventer ingenting og blir positivt overrasket hvis man får noe, uansett om det er til daglig eller til fest (med unntak av krisesituasjoner der de fleste foreldre stepper opp, men det er jo ikke et bryllup uansett). Synes du fremstår noe bortskjemt her. Min far betaler nok ikke for min brudekjole når den tiden kommer, til tross for at han er stinn av penger. Bryllup beregner man etter eget budjsett. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå