Gå til innhold

Må man være intelligent for å spille et instrument bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir hele tiden sett på som dum av andre. De oppfører seg som om de syns jeg er uintelligent og lite smart ..

Selv spiller jeg piano og cello veldig bra, men må jeg ikke være en smule intelligent for å i det hele tatt spille alt på gehør?

Bare lurer hva dere tenker om mennesker som er flinke til å spille et instrument ...

Anonymous poster hash: c748a...521
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre. Tradisjonell IQ har lite med musikktalent å gjøre, men talentfull er du tydeligvis :). Vær glad for det.

Anonymous poster hash: 83b5e...3d4
  • Liker 1
Skrevet

Dessverre. Tradisjonell IQ har lite med musikktalent å gjøre, men talentfull er du tydeligvis :). Vær glad for det.

Hva mener du med tradisjonell iq?

• Liker 1
Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: 18295...fe5

Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: 18295...fe5

Så om jeg er tilbakestående kan jeg spille et instrument bra?

Skrevet

Så om jeg er tilbakestående kan jeg spille et instrument bra?

Etter gehør ja.

Skrevet

iq og musikalitet har ikke alltid sammenheng.
Nei, man trenger ikke være smart for å være god til å spille.
Jeg sier ikke dermed at du ikke er det, det går fint an å være begge deler.

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir hele tiden sett på som dum av andre. De oppfører seg som om de syns jeg er uintelligent og lite smart ..

Selv spiller jeg piano og cello veldig bra, men må jeg ikke være en smule intelligent for å i det hele tatt spille alt på gehør?

Bare lurer hva dere tenker om mennesker som er flinke til å spille et instrument ...

Nei, å spille et instrument i seg selv er for det meste svært repetativt og treningsbasert og IQ vil hjelpe veldig lite. IQ i forhold til musikalitet handler mer om å utforme musikken, og er viktigere for en komponist eller jazzmusiker enn hva det vil være for noen som spiller etter noter.

Anonymous poster hash: c5d58...fac

• Liker 2
Gjest TheRighteous
Skrevet

Nei, det må man nok ikke. Jeg spiller et instrument svært bra, og er ikke spesielt intelligent.

Skrevet

Nei, å spille et instrument i seg selv er for det meste svært repetativt og treningsbasert og IQ vil hjelpe veldig lite. IQ i forhold til musikalitet handler mer om å utforme musikken, og er viktigere for en komponist eller jazzmusiker enn hva det vil være for noen som spiller etter noter.

Anonymous poster hash: c5d58...fac

Jeg spiller ikke etter noter, men gehør...

Skrevet

Nei, det må man nok ikke. Jeg spiller et instrument svært bra, og er ikke spesielt intelligent.

Da er man vel musikalsk intelligent?

• Liker 2
Skrevet

Da er man vel musikalsk intelligent?

Det er faktisk ikke noe som heter musikalsk intelligent.

Verken å spille godt etter noter eller gehør er et tegn på intelligens, men talent og øvelse. Å komponere godt viser kreativitet i tillegg.

Skrevet

TS, jo - ekstrem musikalitet ER faktisk assosiert med ekstrem høy IQ.

Dermed ikke sagt at det nødvendigvis henger sammen.

Hvordan man fremstår for andre er heller ikke et godt mål på IQ. Mange kan virke dumme men være kjempesmarte, men har kanskje dårlig selvtillit.

Anonymous poster hash: ff8c6...46a
  • Liker 3
Skrevet

TS, jo - ekstrem musikalitet ER faktisk assosiert med ekstrem høy IQ.

Dermed ikke sagt at det nødvendigvis henger sammen.

Hvordan man fremstår for andre er heller ikke et godt mål på IQ. Mange kan virke dumme men være kjempesmarte, men har kanskje dårlig selvtillit.

Anonymous poster hash: ff8c6...46a

Haha, nei. Dette er mitt studiefelt. Det er en myte at det er det.

Skrevet

Hmm.....jeg kjenner utrolig mange utrolig dumme musikere.....

Anonymous poster hash: b2417...086

• Liker 1
Skrevet

Men resterende stemmer delvis, dårlig selvtillit og lite selvhevdelse kan gi andre inntrykk av lavere IQ enn personen egentlig har. Mange oppfatter feilaktig selvtillit som IQ, men samtidig kan man være flinkere til å få vist at man har høy IQ dersom man har god selvtillit.

Ellers er faktisk IQ og motivasjon de to tingene som statistisk sett lettest vurderes riktig av intervjuere i en jobbintervjusitasjon, mens det meste ellers som gjøres av vurderinger er mer utsatt for å ikke stemme siden.

• Liker 2
Skrevet

Men resterende stemmer delvis, dårlig selvtillit og lite selvhevdelse kan gi andre inntrykk av lavere IQ enn personen egentlig har. Mange oppfatter feilaktig selvtillit som IQ, men samtidig kan man være flinkere til å få vist at man har høy IQ dersom man har god selvtillit.

Ellers er faktisk IQ og motivasjon de to tingene som statistisk sett lettest vurderes riktig av intervjuere i en jobbintervjusitasjon, mens det meste ellers som gjøres av vurderinger er mer utsatt for å ikke stemme siden.

Skulle ikke være anonym.

Skrevet

Men gjør det noe da TS? Er det ikke bra nok å være talentfull også?

Skrevet

Hvorfor ser de på deg som lite intelligent? Og hvem er det som sier det til deg?

Det er noe som kalles musikalsk intelligens, altså at du feks er flink til å spille piano etter gehør. Å være intelligens går ikke på én ting, du må ikke være god i matte og fysikk for å være intelligent.

Anonymous poster hash: a67d9...fc7
Skrevet

Hva studerer du? Psykologi, intelligens, påstålighet..?

Anonymous poster hash: a67d9...fc7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...