Gå til innhold

Endring av navn, hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest Tonjeice
Skrevet

Hei! Dette er mitt første innlegg på KG. Kunne ikke finne en "real" side hvor det står spesifikk hvordan en kan endre navnet sitt etter bryllup. Så her kommer det!
Jeg og samboer har bryllup i pinsehelgen den 7. juni 2014, men jeg sliter litt med navn og det.
For å være helt på'n og ærlig; jeg heter Tonje Syrstad Hansen, hvor Syrstad er mitt fornavn etter pappa og Hansen (kjedelig!!) mitt etternavn fra mamma. Min kommende mann "heter" Tor Sivars.

Jeg har alltid mislikt Syrstad-navnet pga generasjonen og de som bærer dette, derfor må dette vekk.. MEN jeg kan visst kun hete "Tonje Sivars Hansen" med bindestrek mellom Sivars-Hansen. Ergo: jeg kan ikke bruke hans navn som mellomnavn og mitt eget som etternavn, dette UTEN å bruke bindestrek. Omvendt på navnene går det visst bra.. Og han kan ta mine navn og stokke om som han vil. Hvorfor?! (Samboers navn er forresten sensurert) Kan ikke jeg bruke hans navn som fornavn og mitt eget til etternavn? Det klanger mye bedre i virkelighetens navn og uttale. Ellers blir det som "Ole-Ivars" --"Ivars-Ole", hvis dere skjønner? Hva gjør jeg? Kan jeg fjerne både fornavn og etternavn, for deretter å kun hete "Tonje Sivars"? Vil jo gjerne ha litt legacy innen familien, med det kjedelige navnet som Hansen.. :(

Og sist: når sendte dere inn søknad om endring av navn? Før eller etter ekteskap? Lenge før ekteskap? Blir det rart om jeg bytter nå, - ca ett halvt år før? Tuusen hjertelig takk for hjelp, sitter her ganske så forvirra etter å ha lest alle paragrafene og de vanskelige forklaringene. Er jo ikke 60+ år gammel til å forstå :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går vel an å sende søknad nå, og be om at det skal gjelde fra den dagen dere gifter dere.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sendte inn søknad for 2 dager siden, slik at pass er iorden til vi bestiløer bryllupsreise :)

Skrevet

Du kan søke navneendring på nett på skatteetaten.no i dag og få det til å gjelde fra enten nå eller ifb med bryllupsdagen. Vi ville ikke ta Hverandres etternavn og søkte om å ta et nytt unikt egenkomponert etternavn. Det tok 1 dag før det ble godkjent og gjeldende 8 uker før bryllupet. Da kunne vi velge når det skulle være gjeldene fra. Man kan ikke ta partnerens navn som mellomnavn -kun som siste etternavn. Bindestrek-greia er jeg litt usikker på.Det er ikke noe galt med å endre navn før bryllupet. Vi gjorde det bevisst og da blir det nye navnet lest opp under vielsen. For oss blir det riktig.

• 2 uker senere...
Skrevet

Du kan søke navneendring på nett på skatteetaten.no i dag og få det til å gjelde fra enten nå eller ifb med bryllupsdagen. Vi ville ikke ta Hverandres etternavn og søkte om å ta et nytt unikt egenkomponert etternavn. Det tok 1 dag før det ble godkjent og gjeldende 8 uker før bryllupet. Da kunne vi velge når det skulle være gjeldene fra. Man kan ikke ta partnerens navn som mellomnavn -kun som siste etternavn. Bindestrek-greia er jeg litt usikker på.Det er ikke noe galt med å endre navn før bryllupet. Vi gjorde det bevisst og da blir det nye navnet lest opp under vielsen. For oss blir det riktig.

(mi utheving) Det stemmer ikkje med det som står her: http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Endre-navn/

"Navn som kan tas som etternavn, kan også tas som mellomnavn."

Veit ikkje kva side du har lest på, TS, men utifrå det eg les frå linken til Skatteetaten, trur eg det er ein liten misforståelse ute å går. Du kan kun ha to etternamn dersom du har bindestrek i mellom, men du kan derimot ha eit mellomnamn og eit etternamn.

• Liker 2
Skrevet

Skjønte ikke det her jeg? Du kan ta din manns etternavn til mellomnavn. Det er tross alt likestilling i dette landet =)

Anonymous poster hash: 82329...758
  • Liker 1
Skrevet

Trur ts mener at da blir ikke hans etternavn hennes etternavn, med mindre de bruker bindestrek.

Feks; Jeg heter Kari Tråd Nordmann. Kari er mitt fornavn, Tråd mitt mellom navn og Nordmann etternavn. Vist jeg noen gang må oppgi etternavn, så oppgir jeg bare Nordmann. Men vist jeg hadde hatt Tråd-Nordmann, så hadde mitt etternavn altså vært Tråd-Nordmann, og det hadde vært det jeg hadde måtte oppgi. Slik er det alltid, og ikke bare ved giftemål:)

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer at man må ha bindestrek for at begge navn skal være gyldig etternavn. Hvis ikke blir det første navnet kun mellomnavn.

Anonymous poster hash: 29b2a...cb2

Skrevet

Vi sendte inn melding om navneendring samtidig med vigselspapirene, slik at navnet blir gyldig fra bryllupet :-)

Skrevet

Joda, man kan ta partnerens navn som mellomnavn, eller første navn i et etternavn med bindestrek for den saks skyld.

Anonymous poster hash: 243bf...6aa

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor du er tvunget til å ha bindestrek skjønner jeg ikke. Ring de og kverruler ;)

Men for all del, husk å få nytt pass når du endrer navn! Og ikke bestill reiser før du har endret navn og fått nytt pass.

Skrevet

Hvorfor du er tvunget til å ha bindestrek skjønner jeg ikke. Ring de og kverruler ;)

Men for all del, husk å få nytt pass når du endrer navn! Og ikke bestill reiser før du har endret navn og fått nytt pass.

Man kan jo ikke ringe å kverulere på Norges lover din raring :ler:

Skrevet (endret)

Man kan jo ikke ringe å kverulere på Norges lover din raring :ler:

Nei det er riktig, men det kan alltids hende at noen et eller annet sted har tatt feil, det har jeg opplevd mange ganger selv. Kan vel ikke være sær-regler for enkelte navn? Trodde man kunne velge selv om man ville ha med eller uten bindestrek? :klo:

Endret av Snurrebart
Skrevet

Nei det er riktig, men det kan alltids hende at noen et eller annet sted har tatt feil, det har jeg opplevd mange ganger selv. Kan vel ikke være sær-regler for enkelte navn? Trodde man kunne velge selv om man ville ha med eller uten bindestrek? :klo:

Du kan velge selv, men kun siste blir etternavn. De andre blir registrert som mellomnavn. Det er egentlig ikke så mye hokus pokus om du leser reglene.

http://www.skatteetaten.no/nn/Person/Folkeregister/Endre-navn/Skal-du-ha-to-etternavn/

Anonymous poster hash: 243bf...6aa

Skrevet

Tror ikke det er sær regler for enkelte etternavn, men at ts har misforstått regelverket :P

Altså uansett hvem man er og hva man heter, så kan man kun ha ett etternavn. Om jeg heter Tonje Hansen Olsen, så er det fremdeles bare Olsen som er mitt etternavn. Om jeg gifter meg med Pål Andersen, og bestemmer meg for å hete Tonje Andersen Olsen så er det fremdeles bare Olsen som er mitt etternavn. Med mindre jeg setter bindestrek i mellom navnene, slik at to navn kan betraktes som ett. Skjønner?:P

Skrevet

Til dere to siste : Takk for opplysningene!

Det er over ti år siden jeg fikk et ekstra etternavn (les : et mellomnavn), og jeg skjønte aldri hvorfor jeg var reigistrert med mellomnavn, da jeg hadde skrevet på papirene at jeg ville ha de begge som etternavn. Men nå skjønner jeg det :danse:

Da er jo bindestreken logisk nok også. Yay!

• Liker 1
Skrevet

Men hva med om man har et mellomnavn fra før da, altså et fornavn? F.eks. Anne Marie Andersen. Så skal man gifte seg med Jens Olsen og vil ta hans etternavn i tillegg? Må man da ta bindestrek for å få med alle fire navnene. Eller blir Anne Marie fornavn, eller Marie Andersen mellomnavn? Om noen skjønte hva jeg mente :P

Skrevet

Men hva med om man har et mellomnavn fra før da, altså et fornavn? F.eks. Anne Marie Andersen. Så skal man gifte seg med Jens Olsen og vil ta hans etternavn i tillegg? Må man da ta bindestrek for å få med alle fire navnene. Eller blir Anne Marie fornavn, eller Marie Andersen mellomnavn? Om noen skjønte hva jeg mente :P

Da blir Marie Andersen fornavn.

Skrevet

Anne Marie er fornavnet :-)

Skrevet

Det kan jo være at mannens etternavn er et beskyttet navn, med under 200 personer i verden som heter det. Da kan man ikke få dette navnet som mellomnavn, kun som etternavn ved ekteskap eller om viss mange av de som heter det godkjenner.

Min mann har et etternavn som kun 40 andre her i landet har. Jeg tok dette som etternavn allerede 1 mnd før vi giftet oss fordi jeg måtte bestille nytt pass. ikke noe stress så lenge vi allerede hadde vært samboere i viss mange år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...