AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #1 Skrevet 11. januar 2014 Hei, Jeg har lagt på meg noen ekstra kilo det siste året og vil gjerne bli kvitt dem. Jeg er 168cm høy og veier nå 78kg. Jeg føler meg veldig vel med en vekt på 70kg. Jeg har nå begynt å følge med på hva jeg spiser. (holde det rundt 1500-1700khal pr dag). Så trener jeg moderat på ellipsemaskinen i ca 20-25min hver dag. Er ganske svett etter en økt, men ikke ubehagelig anpusten. Gjør det mens jeg ser tv. Dere som har peiling. TRor dere at jeg vil gå ned med dette kaloriinntaket? Eller bør jeg spise mindre? Jeg hadde håpet siden jeg trener at jeg kan ligge på dette kalori nivået. Samt, tror du jeg vil bli strammere av denne treningen eller er det bare for kaloriforbrenningen at den er gunstig? Håper noen der ute har litt peiling på dette og kan gi meg noen råd=) Jeg har trenet slik i en uke nå, men ser ingen forskjell på vekta ennå. Anonymous poster hash: ae678...dc0 Anonymous poster hash: ae678...dc0
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #2 Skrevet 11. januar 2014 Er det noen grunn til at du ikke kjører noen lengre økter med høyere intensitet? Er du fysisk aktiv ellers? Hvis du ikke går minst en time om dagen ville jeg kalt øktene dine for en del av den daglige anbefalte mosjonen, ikke trening. Anonymous poster hash: d81cd...4c0
Gjest Skrevet 11. januar 2014 #3 Skrevet 11. januar 2014 Om du blir slank er vel en sammenheng mellom hva du putter i deg, hvordan du trener og hva slags forbrenning du har. Kjøp deg en pulsklokke, så kan du følge med på hva kroppen din synes om treningen. Ta i så du får pulsen opp. Alt er jo bedre enn ingenting, så det er jo bedre å trene 20-25 minutter enn å ikke røre seg. Samtidig får du bedre effekt om du trener så du er skikkelig varm, kommer opp i max-puls i perioder, og kjenner at du tar i. Tenk på at det du gjør skal være varige forandringer. Derfor bør du ikke starte med en vanvittig diett og et hinsides treningsprogram som du gir opp etter en uke. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #4 Skrevet 11. januar 2014 Jeg brukte ellipsemaskin hver dag i 4-5 måneder, trnte ca 40 harde minutter. Ble ikke veldig anpusten, men jævlig svett og gåen ellers. Jeg gjorde det fordi jeg fikk problemer som gjorde at jeg ikke kunne løpe. Vet ikke om jeg mistet så veldig mye vekt egentlig siden det ikke var målet, men jeg fikk en helsikkes sprettrumpe og flotte lår! Så stå på Anonymous poster hash: 0e01f...c5b 1
Jade Skrevet 11. januar 2014 #5 Skrevet 11. januar 2014 Tror ikke du vil merke så voldsomt mye med den treningen. Kanskje du kan spise en ekstra banan på det du har forbrent (eller gå ned tilsvarende). Ville økt både intensivitet og lengde på økten. + droppe bil og gå mer
Rusken Skrevet 11. januar 2014 #6 Skrevet 11. januar 2014 Du går ned i vekt av å forbrenne flere kalorier enn du inntar. Du kan regne ut hvor mange kcal kroppen din behøver i løpet av en dag, men husk å ta med hva slags aktivitetsnivå du ligger på. Det er ikke lurt å eksprimentere under din basalforbrenning! Fitnessbloggen har en grei kalorikalkulatur
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #7 Skrevet 12. januar 2014 Takk så mye for svar og interesse. Jeg har ikke trent på noen år så derfor begynner jeg smått som dette for ikke å bli lei. Veldig motiverende å høre at man kan få skikkelig sprettrompe og fine lår;)) Ifølge kalorikalkulatoren så har jeg en basalforbrenning på ca 1900 kalorier. Så man skulle jo tenke at dersom jeg spiser 1700 kalorier hver dag og trener bort ca 200 kalorier på ellipsemaskinen at jeg vil kunne gå ned. Jeg skal prøve meg på intervall i dag. Jeg har ikke peiling på puls. Jeg kan sjekke den på ellipsmaskinen. Er noen sensorer på håndtakene. HVa anbefales pulsen å være på? Dette er vel veldig individuelt. Men er det noen som har en pekepinn? Tørr ikke spise så lite for er redd for å miste muskelmasse og dermed forbrenningen vil minke. Jeg går ellers tur med hunden hver dag i moderat tempo i ca 30 min. Ellers har jeg stillesittende arbeid. Jeg føler ikke at magen blir noe trent ved ellipsemaskinen. Er det noen som har noen lettvinte tips på øvelser jeg kan gjøre her hjemme i stua etter at jeg har trent på ellipsemaskinen for å styrke mage/rygg. Som ikke tar så lang tid slik at det ikke blir demotiverende. Anonymous poster hash: ae678...dc0
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #8 Skrevet 12. januar 2014 Du forbrenner ikke i nærheten av 200 kcal av 20 min moderat tråkking på ellipsemaskin. De tallene som maskinen oppgir er ALT for høye. Jeg kjøpte meg pulsklokke (hvor du kan legge inn alder og vekt, også vet den jo enda bedre hvor mye du jobber), og den gir meg som regel halvparten av tallet ellipsemaskinen min gir meg. Og jeg regner med at også pulsklokka viser litt for mye. Jeg vil tippe du forbrenner en 50-70 kcal på de øktene dine. Men altså: kostholdet ditt har VELDIG VELDIG VELDIG mye mer å si enn treningen for vektnedgang. Man forbrenner ikke all verden på å trene. Du brenner litt der og da, og om du bygger muskler øker hvileforbrenningen litt. Men det er ikke det som avgjør. Fokuset bør derfor heller ligge på at du gjør dette for helsas skyld. Ellipse er bra både for å styrke endel muskler, og for å øke oksygenopptaket. Du får mer energi, blir sunnere, minsker faren for endel sykdommer og tilstander. Og ser bedre ut. Jeg har pleid å kjøre 4 x 4-intervaller på ellipse. Starter med 5 min oppvarming hvor jeg sakte kommer meg opp til 70% av makspuls. så har jeg 4 intervaller med pauser imellom. I intervallene kommer jeg meg opp til 90-95% av makspuls på slutten av intervallet, på pausene skal jeg ligge på rundt 70% igjen. Men siden du hverken vet makspulsen din eller har pulsklokke (de greiene på håndtakene er fullstendig udugelige og upålitelige) så ville jeg heller fulgt fremgangsmåten som står her. Jeg ville også trent styrke i tillegg. Du kan jo begynne med å legge til en og en øvelse etter en runde på ellipsemaskina, så får du det gradvis. Anonymous poster hash: 7b932...156
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå