Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Estrela
Skrevet

Jeg trenger passet mitt i juli, da skal jeg ut og reise og må bruke det for å dokumentere hvem jeg er (innenlands, skal reise med Norwegian)

Nå oppdaget jeg nettopp at "Date of expiry" var i april i år... :o Ups!!

Hvordan får jeg nytt, og hvor lang tid tar det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Gå til din lokale politistasjon og ha med bilde :-)

Tror det koster 700 og fornye det.

Skrevet

Å få nytt pass går på tre uker, så du har god tid.

Og du kan bruke annen form for legitimasjon når du flyr innenlands.

Skrevet

Det tar somregel rundt en uke de fleste steder, bare stikk innom politistasjonen og hør. I Oslo har vi eget passkontor.

Skrevet

Det koster 740 kr å fornye pass, og det tar ca 12 dager å få tilsendt nytt i posten. Passene lages visst i Stavanger nå.

Du trenger to stk passbilder, samt det gamle passet.

Skrevet

Som en kriseløsning kan du også få forlenget "date of expiry" med 3 mnd. Det er (så godt som?) gratis, og du får gjort det på passkontoret på flyplassen du reiser fra.

Gjest Ethereal
Skrevet

For reiser innenlands kan du også legitimere deg for eksempel med førerkort eller visakort med bilde.

Nytt pass koster 740, tar to uker, og du trenger to godkjente bilder (gå til fotograf!)

Skrevet
...du trenger to godkjente bilder (gå til fotograf!)

:o :o :o Er det nytt nå eller?

Før var det fullt godtatt disse boks-bildene med farger, og jeg regner med det er rimeligere en å gå til fotograf for å ta bilder?

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg skriver av bitter egen erfaring; problemet er at de er så picky med hva de godkjenner av bilder, at jeg måtte gå TILBAKE og få laget nye bilder. Derfor er min anbefaling fotograf (selv om du kan bruke de andre også). Farge eller svart-hvitt er ingen betydning; de blir printet i svart-hvitt i passet.

Skrevet

mente da virkelig at jeg hadde farge på bildet i passet jeg... men det er lenge siden jeg har sett på det, så jeg kan huske feil altså.

har aldri hatt problemer med boks-bildene, men bruker kun de boksene som det står på at er godkjente for pass o.l. (Det stod det på dem sist jeg brukte ihvertfall..) :oops:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var en syk pris.. :o

nesten 1500 for to stk?

omtrent like mye som en ukes billigtur til syden jo!

hm..da får vi vente med å bestille til vi virkelig trenger det så det holder en stund.

Gjest Ethereal
Skrevet

I de nye, maskinlesbare passene er bildene printet i svart-hvitt. I det gamle passet mitt hadde jeg fargebilde.

Dustedama bak disken tolererte ikke at jeg hadde pannelugg på bildene, så jeg måtte klipse den tilbake. Så helt teit ut. :evil:

Gjest Elenath
Skrevet

Dustedama bak disken tolererte ikke at jeg hadde pannelugg på bildene, så jeg måtte klipse den tilbake. Så helt teit ut. :evil:

:o Så hvis man har pannelugg til vanlig skal man gjøre seg mindre lik bildet? Makan :-?

Skrevet
...Dustedama bak disken tolererte ikke at jeg hadde pannelugg på bildene' date=' så jeg måtte klipse den tilbake. Så helt teit ut. :evil:[/quote']

Det er det dummeste jeg har hørt!!!

Hårsveisen endres jo flere ganger mellom hver gang man skaffer seg nytt pass!!! Jeg ser IKKE ut slik jeg gjør i passet mitt. :roll:

Skrevet

:o Så hvis man har pannelugg til vanlig skal man gjøre seg mindre lik bildet? Makan :-?

Det har vel med at man skal kunne se hele ansiktet. Hårfrisyre kan man bytte hele tiden, en man gbytter jo ikke ansikt. Det er egentlig ganske forståelig.

Gjest Ethereal
Skrevet

Jepp, tydeligvis. :evil:

På passbildet har jeg luggen til siden, og ser ut som en filmstjerne fra 50-tallet. Da hadde jeg tung, rett lugg til øyenbrynet. I virkeligheten har jeg (nå) lugg ned til øynene/midt på nesen.

Gjest gjest1
Skrevet

:o :o :o Er det nytt nå eller?

Før var det fullt godtatt disse boks-bildene med farger, og jeg regner med det er rimeligere en å gå til fotograf for å ta bilder?

Jeg fikk nytt pass i år, og tok bildene i boks på Nationaltheateret stasjon i Oslo. Fargefoto, hvit bakgrunn og snu hodet en anelse til den ene siden mens du ser i kameraet. (For å gi et inntrykk av profilen antar jeg)

Gjest Estrela
Skrevet

Hvis man kan legitimere seg med førerkort eller VISA i stedet for pass hos Norwegian på Gardermoen, så gjør jeg heller det.

Skrevet

Hvilken som helst legitimasjon er god nok når man flyr innenlands.

Forøvring har jeg fløyet innenlands i alle fall 15 ganger de siste årene, og aldri vist noen form for legitimasjon noen gang.. Så jeg tror ikke det er så ofte de sjekker...

Skrevet

Ligner man på passet sitt, fortjener man ferie...

M

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...