Gå til innhold

Skal personen som fyller år betale kalaset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare ha meningene deres her. Faren min fyller 60 år snart, og vi skal i den anledningen ut og spise middag. Vi er 10 stk tilsammen.

Foreldrene mine er litt skeptiske til om vi skal dra til den plassen vi har valgt ut, for det blir dyrt.
Jeg skulle til å foreslå at vi kunne betale det vi selv spiser, dele det opp. Men jeg vet ikke helt hva som er normalt? Er det vanlig at personen som fyller år skal spandere middag på alle? Blir ikke det litt i bakvendtland?

Anonymous poster hash: 3403b...de7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, hvis dere inviterer ham for å gjøre stas på ham, så er det litt teit å skulle ha ham til å betale når det ikke var hans ide i utgangspunktet.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Den som holder festen betaler. Er det dere som inviterer han ut så betaler dere og er det han som har valgt å ha stor fest betaler han.

Er det en felles bestemmelse betaler alle sitt.

Endret av Akiko
  • Liker 6
Skrevet

Den som inviterer betaler. Har faren din invitert dere, eller har du/dere invitert han?

Anonymous poster hash: f2da8...5fb
  • Liker 2
Skrevet

Om det er jubilanten selv som inviterer, så synes jeg det er han som skal ta regninga, men om man i fellesskap blir enig om å gå ut å spise, så tror jeg det er greiest om alle betaler for seg selv, hvertfall om man spiser på ett dyrt sted.

Men dette må man nesten bli enig om i fellesskap FØR man setter seg til bords.

Skrevet

Den som holder festen betaler. Er det dere som inviterer han ut så betaler dere og er det han som har valgt å ha stor fest betaler han.

Enig med denne. Har vært i flere 50-, 70-årsdager osv. hvor vi har spist på restaurant, og da har mamma/pappa, bestefar eller hvem det nå er som fyller år, vært den som har betalt for alle.

Anonymous poster hash: b6f74...d41

Skrevet

Da faren min feiret 60-årsdag var det han som inviterte til middag, og tok dermed restaurant-regninga selv (dvs, han og mamma tok den, de har felles økonomi). Siden hele selskapet ble arrangert i min hjemby (ikke Norge), tok jeg meg av alt det praktiske med å finne restaurant som passet hans ønsker, bestille bord, finne løsninger for fly og hotell for alle, bestille taxi til restauranten, gi sightseeingrunde i byen og alt slikt, men jeg betalte ikke for annet enn gave til pappa - jeg var gjest i selskapet som alle andre.

Dersom feks broren min og jeg skulle arrangert selskapet hans ville det for oss vært naturlig at vi betalte :)

Skrevet

Jeg ville tenkt at den som inviterer er den som betaler, hvis ikke annet er avtalt.

Men selvsagt, er de i tvil om det blir for dyrt, foreslå å bidra, det er bare hyggelig tenker jeg. Se det som en gave i forbindelse dagen?

Skrevet

Spørs veldig på settingen.

Om jubilanten har god råd og inviterer yngre familiemedlemmer med strammere økonomi på bursdagsfest, så vil det være logisk at jubilanten betaler. Hvis jubilanten absolutt vil spise på et svindyrt sted som gjestene ellers ikke ville hatt råd til, så bør også jubilanten betale. Men i de fleste andre tilfeller så vil jeg synes det er helt naturlig om gjestene betaler for seg selv, da det er viktigere å treffes og gjøre stas på jubilanten, enn å følge alle slags skikker og kutymer og få gratis middag.

Ville da sendt ut skriftlig invitasjon med en tekst á la "Vi ønsker å feire XXX sin bursdag på restaurant YYY. Dessverre har vi ikke mulighet til å betale for gjestene, men om du har mulighet hadde vi satt stor pris på om du kunne være med og feire dagen sammen med oss".
Da bør det ikke legges føringer på hva man skal spise, sånn at gjestene kan velge det billigste om de ønsker det.

Anonymous poster hash: e0ff0...81e
  • Liker 1
Skrevet

I den alderen der ville jeg som gjest gått ut fra at jubilanten (evt hans partner) dekker det hele med mindre invitasjonen tydelig sier at gjestene betaler alt/drikke/noe selv

Skrevet

I den alderen der ville jeg som gjest gått ut fra at jubilanten (evt hans partner) dekker det hele med mindre invitasjonen tydelig sier at gjestene betaler alt/drikke/noe selv

I utgangspunktet er jeg enig i dette, men her virker det som det er barna som arrangerer dette. I et slikt tilfelle bør de betale for seg selv og alle er med å spleise på mat/drikke til jubilanten og dennes ektefelle.

Anonymous poster hash: dfc8c...709

Skrevet

Enig i denne.

Anonymous poster hash: 5d5f2...7fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...