Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hyperemesis, og har igjen vært inne på sykehus for væskepåfyll. Fikk resept på Zofran da jeg dro hjem, etter at Afipran har begynt å virke dårligere. Har siden sist sykehusinnleggelse brukt Afipran i samråd med fastlegen, rett og slett for å holde meg noenlunde på beina.

Ser på nettet at Zofran ikke anbefales til gravide, men at det allikevel gis til de med hyperemesis. Ble rett og slett litt engstelig for å ta dem, vil jo ikke ta noe som ikke er bra for babyen.

Noen andre som kan dele erfaringer med Zofran? Håpet her er jo at jeg kan ta de uten å bekymre meg, og at det vil ha kjempeeffekt...

Hadde tenkt å begynne å ta de i morgen, men nå vet jeg ikke om jeg heller venter til mandag så jeg får snakket med fastlegen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er uhyre få medikamenter som de mener er sikre for gravide, selv Paracet anbefales ikke lengre. Men det er kun for å redde sitt eget skinn, i tilfelle det skulle skje noe. De må skrive det på pakningsvedlegget.

Har du fått det på sykehuset, utskrevet av en gynekolog så er det nok helt greit. De visste jo at du var gravid mener jeg.

Jeg tok både antihistaminer (som ikke er godkjent) og astmamedisiner gjennom svangerskapet i samråd med lege. Det gikk bra.

Anonymous poster hash: dbda2...dd3
  • Liker 1
Skrevet

Det er uhyre få medikamenter som de mener er sikre for gravide, selv Paracet anbefales ikke lengre. Men det er kun for å redde sitt eget skinn, i tilfelle det skulle skje noe. De må skrive det på pakningsvedlegget.

Anonymous poster hash: dbda2...dd3

Hvor har du hørt dette med Paracet?

Skrevet

Jeg har fått utskrevet afipran i tredje trimester, men der står det også at det ikke anbefales gravide i tredje trimester, så jeg tok de aldri. Jeg ville nå hørt med lege først.

Skrevet

Jeg har hypremesis og lå på sykehuset i 2,5 uke i sommer. Prøvde ut forskjellige preparater, men det var ikke før jeg fikk Zofran at jeg virkelig merket forskjell! Vet ikke hvordan jeg skulle greid meg gjennom svangerskapet uten!

Bruker det fortsatt, men nå tar jeg bare en pille innimellom når kvalmen er for ille (er 35 uker på vei). Tror ikke du skal bekymre deg. Jeg stoler hvertfall på at legen ikke vil gi meg noe som skader babyen min. Synes du bare skal ta dem. Ikke noe å vente på. :)

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar!

Ja, fikk dem jo på sykehuset, av legen på fødeavdelingen.

Det endte med at jeg tok de på mandag, men uten å snakke med fastlegen. Skal dit på torsdag, og skal ta det opp da, men valgte å inntil videre stole på at det er trygt for babyen. Leste mer om det på nettet, og ser at det har gått helt bra med andre som også har måttet ta de pga. HG.

Barcelone: Så bra å høre at du merket skikkelig forskjell med Zofran! Jeg håper på det samme med meg :)

Skrevet

Jeg har gått på Zofran + phenergan fra uke 6 og til ungen ble født. Hadde ellers aldri kommet meg gjennom. Selv på disse fikk jeg i meg næring, men de tok oppkastet selv om de ikke fjernet kvalmen. Vært gravid ved 2 tilfeller tidligere og har sa prøvd afipran m null effekt. Ungen er frisk og var helt normal v fødsel selv om jeg hadde gått ned over 20 kg. Mannen min forsket masse på nettet og div om disse men fant ikke et tilfelle der noe feil var oppdaget med barnet pga dem, så ta dem med god samvittighet og gled deg over at du forhåpentligvis blir bedre.

Skrevet

Jeg hadde heller hørt på en gynekolog med fem års fordypning i faget en enn almenlege uten spesiell kunnskap om graviditet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått på Zofran + phenergan fra uke 6 og til ungen ble født. Hadde ellers aldri kommet meg gjennom. Selv på disse fikk jeg i meg næring, men de tok oppkastet selv om de ikke fjernet kvalmen. Vært gravid ved 2 tilfeller tidligere og har sa prøvd afipran m null effekt. Ungen er frisk og var helt normal v fødsel selv om jeg hadde gått ned over 20 kg. Mannen min forsket masse på nettet og div om disse men fant ikke et tilfelle der noe feil var oppdaget med barnet pga dem, så ta dem med god samvittighet og gled deg over at du forhåpentligvis blir bedre.

Takk for din erfaring, og ja, jeg skal prøve å ta dem med god samvittighet :)

Jeg hadde heller hørt på en gynekolog med fem års fordypning i faget en enn almenlege uten spesiell kunnskap om graviditet.

Det er sant, så langt tenkte jeg faktisk ikke med en gang - tenkte mest på at jeg stoler veldig på fastlegen min, og det telte mest akkurat da. Hun er ihvertfall ikke en lege som skriver ut tbl uten å sjekke nøye opp først :) Er veldig fornøyd med fastlegen min, som du skjønner!

Skrevet

Jeg hadde også hyperemesis, og det var helt jævlig. Jeg ble innlagt flere ganger, og legene på sykehuset skrev ut afipran. For meg fungerte det ikke noe særlig mot kvalmen, pluss at jeg ble veldig urolig og uvel i kroppen. Jeg var vel 6 eller 7 mnd på vei da jeg fikk Zofran på sykehuset. Det var en helt ny verden som åpnet seg da. Før det hadde jeg ikke gjort annet enn å kaste opp og ligge på sofaen, klarte ikke engang å leke med mitt andre barn. Med Zofran ble jeg menneske igjen, jeg klarte å spise mer og jeg klarte å bevege meg uten å spy og jeg kunne være mamma igjen. Og jeg slapp flere innleggelser!! Fødte en en stor og flott baby som alt står bra til med!

Fikk forresten rimelig mye tyn her inne når jeg kom med et gledeshyl for å være i noenlunde form igjen pga Zofran. Men medisinene er skrevet ut av leger som vet hva de snakker om.

Jeg tok stikkpiller da, for klarte ikke ta tabletter uten å kaste opp eller sette dem fast. Er det tabletter eller stikkpiller du tar?

Skrevet

Jeg hadde også hyperemesis, og det var helt jævlig. Jeg ble innlagt flere ganger, og legene på sykehuset skrev ut afipran. For meg fungerte det ikke noe særlig mot kvalmen, pluss at jeg ble veldig urolig og uvel i kroppen. Jeg var vel 6 eller 7 mnd på vei da jeg fikk Zofran på sykehuset. Det var en helt ny verden som åpnet seg da. Før det hadde jeg ikke gjort annet enn å kaste opp og ligge på sofaen, klarte ikke engang å leke med mitt andre barn. Med Zofran ble jeg menneske igjen, jeg klarte å spise mer og jeg klarte å bevege meg uten å spy og jeg kunne være mamma igjen. Og jeg slapp flere innleggelser!! Fødte en en stor og flott baby som alt står bra til med!

Fikk forresten rimelig mye tyn her inne når jeg kom med et gledeshyl for å være i noenlunde form igjen pga Zofran. Men medisinene er skrevet ut av leger som vet hva de snakker om.

Jeg tok stikkpiller da, for klarte ikke ta tabletter uten å kaste opp eller sette dem fast. Er det tabletter eller stikkpiller du tar?

Jeg tar vanlige tabletter, det går greit for meg. Har heldigvis aldri vært av de som har kastet opp mest, takk og lov. Merker at tbl. jeg tar på morgenen fungerer greit, virker ihvertfall som den tar oppkastet, men utover dagen kommer kvalmen sterkere tilbake, og merker jeg er lei av det nå... Lenge til kvelden når jeg kan ta tbl. nr to.

Men håper på at jeg er så heldig at det bare blir bedre og bedre fremover.

Skrevet

Jeg tar vanlige tabletter, det går greit for meg. Har heldigvis aldri vært av de som har kastet opp mest, takk og lov. Merker at tbl. jeg tar på morgenen fungerer greit, virker ihvertfall som den tar oppkastet, men utover dagen kommer kvalmen sterkere tilbake, og merker jeg er lei av det nå... Lenge til kvelden når jeg kan ta tbl. nr to.

Men håper på at jeg er så heldig at det bare blir bedre og bedre fremover.

Kan du bare ta to i døgnet? Jeg har fått 1 tabelett inntil 3 ganger daglig.... Hør med fastlegen om ikke du kan ta en ekstra pille i døgnet. :)

Skrevet

De Finnes også som smeltetabletter dersom man sliter med å ta tabletter.

Gjest Magdalene
Skrevet

Hvor har du hørt dette med Paracet?

Det har vel vært kjent er par år.

Var noe med guttebabyer og reproduksjon?

Skrevet

Det har vel vært kjent er par år.

Var noe med guttebabyer og reproduksjon?

Dette gjelder i ekstremt store mengder og daglig over tid. Anbefalt dose er ikke skadelig.

Anonymous poster hash: 3ac7e...3ad

Skrevet

Dette gjelder i ekstremt store mengder og daglig over tid. Anbefalt dose er ikke skadelig.

Anonymous poster hash: 3ac7e...3ad

Det var dette jeg mente ja. Det har ikke kommet noen annen forskning så vidt meg bekjent nemlig, og helsepersonell sier at man fint kan spise paracet.

Gjest Magdalene
Skrevet

Det var dette jeg mente ja. Det har ikke kommet noen annen forskning så vidt meg bekjent nemlig, og helsepersonell sier at man fint kan spise paracet.

"Henrik Leffers legger til at de såkalt mekanistiske studiene, som er utført av deres franske samarbeidspartner, viser at det er redusert testosteronproduksjon allerede ved svært lave nivåer av stoffene."

Dette sier vel at man bør vise en smule forsiktighet når det kommer til paracetamol i svangerskapet. Så man kan vel strengt tatt ikke bare fint spise paracet.

Eller, man gjør jo som man vil, men man bør uansett ta minst mulig.

Skrevet

"Henrik Leffers legger til at de såkalt mekanistiske studiene, som er utført av deres franske samarbeidspartner, viser at det er redusert testosteronproduksjon allerede ved svært lave nivåer av stoffene."

Dette sier vel at man bør vise en smule forsiktighet når det kommer til paracetamol i svangerskapet. Så man kan vel strengt tatt ikke bare fint spise paracet.

Merkelig at jeg fikk beskjed av jordmor på sykehuset at jeg fint kunne ta paracet da så leng jeg fulgte anbefalt dosering på pakken. Stoler på at norsk helsepersonell ikke tar noen sjanser med de ufødte barna. Men klart. Alt med måte!

Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg styrer unna alle medikamenter såfremt det ikke er så ille at jeg ikke klarer meg uten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...