Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Nokon som har erfaring frå bruk av albyl-e i svangerskap? Påverka det blødning under fødselen?

Går på det no på grunn av tidlegare habituell abort, og skal etter planen ta det til veke 36. Ser heldigvis ut til å virka so longt! :)

MEN - sidan det påverkar koagulasjonsevna til blodet så kvir eg meg for å fø etter å ha gått så lenge på det, er redd for å blø mykje. Skal sjølvsagt snakka med gynekologen som sette meg på det om saka, men tenkte å høyra litt på forumet her om andre har erfaring frå det same? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte albyl-e frem til fødsel (tok siste tablett dagen før, siden fødselen startet da jeg våknet om morgenen), hadde en helt normal vaginal fødsel med lite blodtap.

Ble nektet epidural men så vidt jeg skjønte var det på grunn av at jeg også gikk på klexane (begge for å forebygge mot blodpropp).

Skrevet

Jeg trodde alle blodfortynnende medisiner var fy-fy i svangerskap, men tydeligvis kun de jeg har vært borti altså? (Marevan og xarelto).

Du vil få medisiner dersom du blør veldig, og evt blodoverføring, det trenger du ikke å tenke på. Det er vel nesten verre når man ikke går på noe, og ikke får noe mot blødning. Jeg fikk etter blødning etter fødsel stort blodtap, og hadde veldig lav blodprosent. Fikk blodoverføring og følte meg veldig dårlig. Men det går nok bra for deg :)

Går du på pillene pga de tror du har hatt blodpropper som har ført til abort? (Spør siden jeg mistenker det med meg)

Anonymous poster hash: 80010...be4

Skrevet

Takk for svar! :)

Ja, anonym, det er nok pga. mistanke om at tidlegare foster ikkje har fått nok blod eg går på det denne gongen. Legane har ikkje funne ut av noko gale hos meg eller gubben, men har gitt meg albyl + progesteron dette svangerskapet for å sjå om det kunne hjelpa. Og det er jo første gongen det faktisk ser ut til å gå bra, så noko av det må jo ha virka! :)

Godt å høyra at du ikkje blødde meir enn normalt, Veggdyret!

Det går jo helst bra, er jo mange som går på dette, men det virkar som det er ganske ulik praksis i kor lenge ein skal gå på albyl-e, då. Skal høyra med gyn. om eg får slutta litt før veke 36 så blodet får litt lenger tid på å normalisera seg + at eg sjølv nok kjenner meg tryggare før fødsel på den måten. -Så lenge det ikkje går ut over minien då så klart :)

Skrevet

Jeg brukte albyl-e frem til fødsel (tok siste tablett dagen før, siden fødselen startet da jeg våknet om morgenen), hadde en helt normal vaginal fødsel med lite blodtap.

Ble nektet epidural men så vidt jeg skjønte var det på grunn av at jeg også gikk på klexane (begge for å forebygge mot blodpropp).

Har blodfortynnende negative interaksjoner med epidural?

Skrevet

Albyl-e anses vel for å være blant de milde typene blodfortynnende, og seponering i uke 36 er for å være helt sikker på at koagulasjonsevnen er tilbake på normalen før fødsel.

Jeg går på Albyl-e og skal gå på disse frem til uke 35-36, dersom jeg kommer så langt (er i risikosonen for prematur fødsel). Jeg skal i tillegg ha keisersnitt, og etter det jeg fikk inntrykk av, så var ikke det noe problem selv om risikoen for at at dette blir tatt før jeg har sluttet på pillene er tilstede.

Skrevet

Albyl-e anses vel for å være blant de milde typene blodfortynnende, og seponering i uke 36 er for å være helt sikker på at koagulasjonsevnen er tilbake på normalen før fødsel.

Jeg går på Albyl-e og skal gå på disse frem til uke 35-36, dersom jeg kommer så langt (er i risikosonen for prematur fødsel). Jeg skal i tillegg ha keisersnitt, og etter det jeg fikk inntrykk av, så var ikke det noe problem selv om risikoen for at at dette blir tatt før jeg har sluttet på pillene er tilstede.

Whops, trykket like ved uhell, hihi.. Jaja. :)

Lgene vet vel hva de gjør, men mtp blodfortynnende og svangerskap er det helst fosterskader jeg tenker på. Hvorfor ikke fragmin istedet for albyl-e? Fragmin er ufarlig for mor og barn, og kutter du ut sprøyta dagen før er alt i orden.

Skrevet

Har blodfortynnende negative interaksjoner med epidural?

Høydose Fragmin tatt innenfor de siste 24 timene (mener jeg å huske) øker ihvertfall risikoen for komplikasjoner ved bruk av epidural/spinal. Man har økt risiko for blødninger i ryggraden, på lik linje med hva man f.eks vil ha dersom man har for lavt antall blodplater, som igjen kan føre til nerveskader.

Skrevet

Whops, trykket like ved uhell, hihi.. Jaja. :)

Lgene vet vel hva de gjør, men mtp blodfortynnende og svangerskap er det helst fosterskader jeg tenker på. Hvorfor ikke fragmin istedet for albyl-e? Fragmin er ufarlig for mor og barn, og kutter du ut sprøyta dagen før er alt i orden.

Fragmin og Albyl-e er ikke det samme, de brukes mot forskjellige ting og har ikke samme virkning.

Dessuten så er Albyl-e i doser under 100mg daglig ikke ansett for å være fosterskadelig. Gravide blir satt på 75mg daglig.

Skrevet

Fragmin og Albyl-e er ikke det samme, de brukes mot forskjellige ting og har ikke samme virkning.

Dessuten så er Albyl-e i doser under 100mg daglig ikke ansett for å være fosterskadelig. Gravide blir satt på 75mg daglig.

I dette tilfellet er medisinen mot blodpropp, og fragmin er mot blodpropp, og ville hatt minst like god virkning som albyl-e.

Skrevet

Legane veit nok kva dei gjer ja, men godt å høyra om andre sine erfaringar likevel :) Ganske betryggande faktisk! -Ellers renn jo internett over av skrekkhistoriar og styr som kan skremma sjølv dei tøffaste :)

Skrevet (endret)

I dette tilfellet er medisinen mot blodpropp, og fragmin er mot blodpropp, og ville hatt minst like god virkning som albyl-e.

Begge deler kan forhindre blodpropp, men de virker inn på forskjellige substanser og dermed så har de ikke helt den samme nytten.

Jeg er satt på Albyl-e for å redusere risikoen for en ny runde med HELLP-syndrom, ikke for å redusere risikoen for blodpropp generelt. Albyl-e hindrer blodplatene i å klebe seg sammen like raskt som vanlig. Fragmin fungerer på en annen måte.

Endret av SmallTalk
Skrevet

I dette tilfellet er medisinen mot blodpropp, og fragmin er mot blodpropp, og ville hatt minst like god virkning som albyl-e. Anonymous poster hash: 80010...be4

Nei, det stemmer ikke. Fragmin er bra mot venøse blodpropper og Albyl brukes mot arterielle blodpropper. De virker på totalt forskjellige måter.

Anonymous poster hash: af516...734

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk på albyl-e fra uke 10-36 i siste svangerskap. Blødde mindre under fødsel enn første fødsel. Hadde normalt, friskt svangerskap og fødsel :)

Eneste jeg merket noe til, var at det lettere kom litt blod når jeg snøt meg, og jeg hadde innimellom bittesmå blødninger i underlivet. Legen sa det ikke hadde noe med svangerskapet å gjøre, bare blodårer som poppet i vagina, man blir mer "lett-blødelig" generelt. Jeg sluttet i uke 36 og fødte i uke 40, så medisinen var ute før fødsel hos meg.

Noen kan visst få litt magetrøbbel som magesår, men jeg tålte dem godt.

Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Fragmin er bra mot venøse blodpropper og Albyl brukes mot arterielle blodpropper. De virker på totalt forskjellige måter. Anonymous poster hash: af516...734

Mn nå har morkaken en vene..

Skrevet (endret)

Mn nå har morkaken en vene..

Og arterier.

Når en overlege på Rikshospitalet mener at Albyl-e er den riktige behandlingen for min del, og ikke Fragmin/Klexane, så stemmer nok dette. Og spesielt mtp at dette ser ut til å være den generelle oppfattelsen blant gynekologer i både inn- og utland.

Som flere har prøvd å forklare, så har forskjellige typer blodfortynnende forskjellige bruksområder og forskjellige virkninger. Hadde det vært så enkelt at Fragmin var løsningen på alt, så hadde man ikke trengt preparater som Albyl-e, Marevan osv, og all den tid det finnes flere forskjellige typer med forskjellige bruksområder, så er det ikke så enkelt som du skal ha det til.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Jeg hadde også hellp-syndrom i første svangerskap (variant av svangerskapsforgiftning, akutt alvorlig) og ble derfor satt på albyl-e av spesialist på kvinneklinikken. Hensikten var å unngå ny runde hellp/svf, sikre at blodet fløt fint til barnet gjennom morkaken. Svf er enkelt fortalt at kroppen reagerer på fremmedlegemet som morkaken er. Blodårene snevrer seg inn og leverer mindre blod. Noe med blodplater som jeg ikke helt husker. Det har ikke noe med blodpropp å gjøre, det er en helt annen komplikasjon med tilhørende medisiner.

Skrevet

Jeg gikk på albyl-e fra uke 10-36 i siste svangerskap. Blødde mindre under fødsel enn første fødsel. Hadde normalt, friskt svangerskap og fødsel :)

Eneste jeg merket noe til, var at det lettere kom litt blod når jeg snøt meg, og jeg hadde innimellom bittesmå blødninger i underlivet. Legen sa det ikke hadde noe med svangerskapet å gjøre, bare blodårer som poppet i vagina, man blir mer "lett-blødelig" generelt. Jeg sluttet i uke 36 og fødte i uke 40, så medisinen var ute før fødsel hos meg.

Noen kan visst få litt magetrøbbel som magesår, men jeg tålte dem godt.

Så godt å høyra! :)

Skrevet

Jeg gikk på albyl-e under savngerskapet. Hadde KS og spinalbedøvelse, det gikk helt fint.

Anonymous poster hash: b9be3...7ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...