AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #1 Skrevet 11. januar 2014 Familien min er noen festglade typer. Så på middager/selskaper serveres det alkohol så de blir beruset. Ikke overdrevet! Alt er bare gøy og jeg ler så mye da mammaen min og min tante er skikkelig morsomme sammen og lager liv - på den gode måten. Må bare legge til at det er barn til stede, 15 og 12 år, de ler og syntes dette er gøy. Så der er ikke som grøftefylla. Min samboers famile er rake motsetning. De tar seg en øl/akevitt i jula, thats it Det er jo selvfølgelig bra. Og min samboer er heller ikke fest typen - også bra. Greia er at nå om to uker er vi invitert i middag hos min bestemor da min familie er invitert. Mamma har allerede gitt utrykk for at det skal bli en slags fest. Selskapene hans familie har slutter tidlig så man får kvelden hjemme, mens hos min familie kan man holde lenge på. Dette liker ikke min samboer og har kjeftet på meg siden vi ble så lenge i det å det selskapet. Så gru-gleder meg til dette selskapet da jeg trives i min families selskap, noe det virker som om han ikke gjør. Det er trist da jeg føler at så fort man er ferdig å spise så må vi hjem. Greit at vi ikke er der hele natten men vil gjerne ta del i selskpet så lenge som mulig da det er sjeldent hele gjengen er samlet. En annen ting er at samboeren min er stille, snakker ikke om han ikke blir snakket til. Greit nok. Men bestemor har uvanen å si forann alle "å *navn* har ikke så mye å si?!". Dette liker han overhodet ikke og blir sint/overlegen resten av kvelden også kjefter han på meg når vi kommer hjem. Jeg drikker ikke i selskapene av hensyn til samboer da han ikke liker alkohol. Noen tips til hva jeg kan gjøre slik at kvelden blit vellykket? Anonymous poster hash: 4b48f...145
frksølekopp Skrevet 11. januar 2014 #2 Skrevet 11. januar 2014 (endret) . Endret 11. januar 2014 av frksølekopp
Fuglen Skrevet 11. januar 2014 #3 Skrevet 11. januar 2014 En annen ting er at samboeren min er stille, snakker ikke om han ikke blir snakket til. Greit nok. Men bestemor har uvanen å si forann alle "å *navn* har ikke så mye å si?!". Dette liker han overhodet ikke og blir sint/overlegen resten av kvelden også kjefter han på meg når vi kommer hjem. Ah, jeg haaaater når folk sier slike ting til andre, og da spesielt når man ikke kjenner dem godt! Det er så utrolig unødvendig! Hvis noen er stille, så la dem få være det da. Hvis folk er stille fordi de synes ting er kleint og de er ukomfortable, så blir det såå mye mer kleint og ukomfortabelt når en viktigper sier noe sånt. Sorry, måtte bare få det ut.. Men hva med om kjæresten din drar hjem tidligere, og du blir og fester med familien? 9
Gjest Violetta Skrevet 11. januar 2014 #4 Skrevet 11. januar 2014 Hvis bestemoren din sier noe slikt, ta samboeren din i forsvar og si noe tilbake. Ikke rart han er ukomfortabel når han ikke føler at han passer inn. Jeg synes du bør ta litt ansvar for at han skal føle seg litt mer vel. 8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #5 Skrevet 11. januar 2014 Ah, jeg haaaater når folk sier slike ting til andre, og da spesielt når man ikke kjenner dem godt! Det er så utrolig unødvendig! Hvis noen er stille, så la dem få være det da. Hvis folk er stille fordi de synes ting er kleint og de er ukomfortable, så blir det såå mye mer kleint og ukomfortabelt når en viktigper sier noe sånt. Sorry, måtte bare få det ut.. Men hva med om kjæresten din drar hjem tidligere, og du blir og fester med familien? Ja er helt enig altså! Jeg vil ikke feste som du skriver, bare ta ddl i selskspet. Ja det er en mulighett at han drar, men syntes det er synd at de ikke går sammen. Jeg er veldig nær min familieAnonymous poster hash: 4b48f...145
Gjest Akiko Skrevet 11. januar 2014 #6 Skrevet 11. januar 2014 For det første er det utrolig frekt av bestemoren din å si noe slikt! Hva med å prøve å få gutten til å trives? Jeg hadde blitt veldig overrasket om noen sa noe slikt til en av mine, og ville nok svart tilbake at slikt sier man faktisk ikke. Når familien din ikke går overrens med samboeren din så må du jo ikke ha han med dit, du kan jo velge å dra alene. 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #7 Skrevet 11. januar 2014 Hvis bestemoren din sier noe slikt, ta samboeren din i forsvar og si noe tilbake. Ikke rart han er ukomfortabel når han ikke føler at han passer inn. Jeg synes du bør ta litt ansvar for at han skal føle seg litt mer vel. Jeg gjør det! Men ender opp med at han og jeg sitter for oss selv å prater. Vim jo gjerne prate med de andre også.Anonymous poster hash: 4b48f...145
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #8 Skrevet 11. januar 2014 For det første er det utrolig frekt av bestemoren din å si noe slikt! Hva med å prøve å få gutten til å trives? Jeg hadde blitt veldig overrasket om noen sa noe slikt til en av mine, og ville nok svart tilbake at slikt sier man faktisk ikke. Når familien din ikke går overrens med samboeren din så må du jo ikke ha han med dit, du kan jo velge å dra alene. Hvordan få han til å trives da? Anonymous poster hash: 4b48f...145
Capricorn Skrevet 11. januar 2014 #9 Skrevet 11. januar 2014 (endret) Snakk med bestemoren din om dette. Ikke pent å dra frem folk som i utgangspunktet ikke vil stikke seg frem. Om du vil være sammen med familien din litt lengre så kan vel samboeren din reise når han vil? Endret 11. januar 2014 av Capricorn
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #10 Skrevet 11. januar 2014 Bare for å legge til aanående uttalelsen fra bestemoren min, så mener hun det ikke frekt! Hun sier det på en spøkete måte. Men ja, enig at hun ikke burde si det!Anonymous poster hash: 4b48f...145
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #11 Skrevet 11. januar 2014 For en kjip og seriøs fyr da! Ikke rart familien din ikke liker han. En sånn type har ikke falt i smak hos min livlige familie heller, festbremser og folk som sitter å sutrer med hengeleppe er ikke mye gøy. Anonymous poster hash: 8a584...315 9
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #12 Skrevet 11. januar 2014 Dump han Anonymous poster hash: 57ca6...e6e 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #13 Skrevet 11. januar 2014 For min del så finnes det ikke noe mer irriterende enn å være i samme rom som berusede (og også fulle) folk når jeg selv ikke har drukket noen ting. Synes rett og slett at de blir for dumme til å være underholdende. Så jeg forstår samboeren din godt, og forstår veldig godt at han vil hjem rett etter middagen. Nå vet ikke jeg hvordan mora di og tanta di er, men generelt så blir det fort litt "over the top" med berusede personer, uansett om de bare blir i godt humør eller ute på grøftefylla. Anonymous poster hash: b7ac4...dbd 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #14 Skrevet 11. januar 2014 For en kjip og seriøs fyr da! Ikke rart familien din ikke liker han. En sånn type har ikke falt i smak hos min livlige familie heller, festbremser og folk som sitter å sutrer med hengeleppe er ikke mye gøy. Anonymous poster hash: 8a584...315 Takk! Endelig noen som forstår! Jo altså de liker ham, men han virker sur og overlegen rundt dem..Anonymous poster hash: 4b48f...145 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #15 Skrevet 11. januar 2014 For min del så finnes det ikke noe mer irriterende enn å være i samme rom som berusede (og også fulle) folk når jeg selv ikke har drukket noen ting. Synes rett og slett at de blir for dumme til å være underholdende. Så jeg forstår samboeren din godt, og forstår veldig godt at han vil hjem rett etter middagen. Nå vet ikke jeg hvordan mora di og tanta di er, men generelt så blir det fort litt "over the top" med berusede personer, uansett om de bare blir i godt humør eller ute på grøftefylla. Anonymous poster hash: b7ac4...dbd Ja dette forstår jeg veldig godt! Derfor jeg ikke drikker så ikke alle bmir påvirket. Vet på en måte ikke hvordan jeg skal takle det, ift at jeg vil han skal trives med min familie. Og omvendt. Anonymous poster hash: 4b48f...145
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #16 Skrevet 11. januar 2014 Han har sagt at han ikke liker det og jeg respekterer det, men føler meg så revet melom begge parter og vanskelig å tilfredsstillende begge.Anonymous poster hash: 4b48f...145
daemonia Skrevet 11. januar 2014 #17 Skrevet 11. januar 2014 Vet på en måte ikke hvordan jeg skal takle det, ift at jeg vil han skal trives med min familie. Og omvendt.Anonymous poster hash: 4b48f...145 Du kan begynne med å si til dem at de ikke skal være så kjipe mot ham og kommentere at han ser så sur eller alvorlig ut. For hvis det er noe som gjør folk innelukket og mutt så er det jo nettop slike kommentarer. Og hvordan han skal kunne trives sammen med dem er ikke godt å si. Hvis han ikke synes det er noe stas å være sammen med folk som stort sett blir beruset når det er familieselskap så burde det kanskje legges til rette for at han også kan trives? Men først av alt så må du si til familien din at han opplever dem som noe frekke, eller si at han føler det ubehagelig når de kommenterer slike ting som de gjør. De må jo også kunne ha forståelse for ham. 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #18 Skrevet 11. januar 2014 Hvordan få han til å trives da?Anonymous poster hash: 4b48f...145 Han har ingen interesser/hobbyer som noen andre har noen kjennskap til da? Eller omvendt? at noen i familien din har en hobby eller interesse som typen din vet litt om? Få til en samtale mellom dem f.eks? Vær mellomleddet som skaper en samtale mellom han og andre. Om det bare så er at de har feriert på samme sted en gang eller har en interesse for biler. Anonymous poster hash: cff0f...a9c
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #19 Skrevet 11. januar 2014 Ett lite spørsmål bare. Du sier at når familien din fester på denne måten er det barn tilstede, men de ler og syns selv det er gøy. Hvordan VET du det? Jeg hadde selv en familie som din. Og i motsetning til mine søsken, fettere og kusiner osv, så likte jeg absolutt ikke når de voksne festet og drakk. Selv om andre lo og syns det var gøy, jeg også (ville jo ikke vise at jeg var annerledes) så syns jeg rett og slett det var ukoselig, da jeg ikke likte det at personligheten til mennesker endrer seg når de drikker alkohol. Dette sitter i meg enda, jeg liker ikke å ha med barna mine til disse sammenkomstene, i tilfelle de er som meg men ikke vil si noe. Så derfor har jeg og samboer en regel, vi drikker ikke under noen omstendigheter alkohol i nærvær av barna våre. Dette gjør samboer av respekt for mine følelser rundt temaet, og fordi han er forståelsesfull. Hva med å respektere at samboeren din kanskje syns det er drøyt at alle i din familie drikker og fester med barn tilstede i familieselskaper. Du er samboer med han for en grunn, og da må du også velge å respektere hvordan han er, og påpeke for din familie at de får respektere han når han er på disse familieselskapene. Du sier at din bestemor ikke mener noe galt, det er bare spøk. Men har du tenkt over det at eldre mennesker har en tendens til å si noe på "spøk" når de mener ting veldig ofte, og at det sjelden da er hyggelig for mottaker av "spøken". Anonymous poster hash: 9fe55...941 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #20 Skrevet 11. januar 2014 Ett lite spørsmål bare. Du sier at når familien din fester på denne måten er det barn tilstede, men de ler og syns selv det er gøy. Hvordan VET du det? Jeg hadde selv en familie som din. Og i motsetning til mine søsken, fettere og kusiner osv, så likte jeg absolutt ikke når de voksne festet og drakk. Selv om andre lo og syns det var gøy, jeg også (ville jo ikke vise at jeg var annerledes) så syns jeg rett og slett det var ukoselig, da jeg ikke likte det at personligheten til mennesker endrer seg når de drikker alkohol. Dette sitter i meg enda, jeg liker ikke å ha med barna mine til disse sammenkomstene, i tilfelle de er som meg men ikke vil si noe. Så derfor har jeg og samboer en regel, vi drikker ikke under noen omstendigheter alkohol i nærvær av barna våre. Dette gjør samboer av respekt for mine følelser rundt temaet, og fordi han er forståelsesfull. Hva med å respektere at samboeren din kanskje syns det er drøyt at alle i din familie drikker og fester med barn tilstede i familieselskaper. Du er samboer med han for en grunn, og da må du også velge å respektere hvordan han er, og påpeke for din familie at de får respektere han når han er på disse familieselskapene. Du sier at din bestemor ikke mener noe galt, det er bare spøk. Men har du tenkt over det at eldre mennesker har en tendens til å si noe på "spøk" når de mener ting veldig ofte, og at det sjelden da er hyggelig for mottaker av "spøken". Anonymous poster hash: 9fe55...941 Nå høres det ut som om det er det partyet i familieselskaper, men det er det ikke. Det blir noen øl og masse latter. Er ikke sånn fyllefest, eller slik som reklameres i jula at man skal tenke på hvem man drikker med. De blir jo ikke synlig beruset, men merker man blir mer lattermild kanskje. Nei jeg VET ikke om de syntes det er gøy, men de er den type gutter som sier akkurat det de mener og de kommer jo til der alle sitter å hygger seg. Hadde de hatt problemer med det hadde de gått! DET kan jeg si med 100% sikkerhet. Ja min samboer er av den skolen at man ikke skal drikke med barn til stede - og det er bra(!). Jeg tar hensyn til det og sånn, men det er hvordan han takler det etterpå når vi er kommet hjem. Han kjefter på meg for at min familie er teite og sier mye unødvedig. Jeg syntes ikke detter er ok! Anonymous poster hash: 4b48f...145
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå