AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #1 Skrevet 11. januar 2014 Har studielån til lånekassen på 150 000. Men har arvet noe penger slik at jeg kan betale ned hele lånet. Lønner det seg å betale ned? Anonymous poster hash: fa59f...185
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #2 Skrevet 11. januar 2014 Det vil jeg si, ja! Du sparer jo rentekostnader som ellers ville påløpt under den resterende løpeperioden for studielånet. Selvom det er det "gunstigste lånet" man kan ha, ville jeg nok heller kvittet meg med det, med mindre du også har annen gjeld! Men det blir litt en smakssak. Selv trives jeg best gjeldsfri Anonymous poster hash: f35aa...980
Høhø Skrevet 11. januar 2014 #3 Skrevet 11. januar 2014 Hvis du har andre lån så lønner det seg vel å bli kvitt de først, og så studielånet til slutt. Men hvis studielånet er alt du har, så er det jo greit å bli kvitt det.
helloworld Skrevet 11. januar 2014 #4 Skrevet 11. januar 2014 Absolutt. Hvis du betaler over tid vokser jo lånet pga. renter.
helloworld Skrevet 11. januar 2014 #5 Skrevet 11. januar 2014 Altså, selve lånebeløpet vokser jo ikke, men du betaler renter.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. januar 2014 #6 Skrevet 11. januar 2014 Eier du boligen din? Hvis ikke, har du egenkapital til å kjøpe bolig? Hvis ikke, så er svaret nei, du skal ikke betale ned studielånet da dette er et svært gunstig lån som også gir deg skattefradrag for rentene. Sett av pengene til boligsparing. Hvis du er redd for å bruke de opp, sett de på en konto du ikke har tilgang til å ta ut av etter at du har betalt inn max på BSU - og gjerne med bindingstid. Eller fondsparing - snakk med din bank om de beste sparealternativene. Dersom du eier en bolig som det er lån på - og spesielt hvis dette lånet er mer enn 75% av verdien på boligen - ville jeg betalt ned på boliglånet. Hvis du ikke eier bolig og ikke ønsker å eie bolig en gang i fremtiden så er det kanskje en god ide å betale ned studielånet fremfor å bruke pengene på dill dall. Dersom boligen din er nedbetalt eller du har et lavt lån på denne er det kanskje også greit å bruke pengene på studielånet.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #7 Skrevet 11. januar 2014 Eier du boligen din? Hvis ikke, har du egenkapital til å kjøpe bolig? Hvis ikke, så er svaret nei, du skal ikke betale ned studielånet da dette er et svært gunstig lån som også gir deg skattefradrag for rentene. Sett av pengene til boligsparing. Hvis du er redd for å bruke de opp, sett de på en konto du ikke har tilgang til å ta ut av etter at du har betalt inn max på BSU - og gjerne med bindingstid. Eller fondsparing - snakk med din bank om de beste sparealternativene. Dersom du eier en bolig som det er lån på - og spesielt hvis dette lånet er mer enn 75% av verdien på boligen - ville jeg betalt ned på boliglånet. Hvis du ikke eier bolig og ikke ønsker å eie bolig en gang i fremtiden så er det kanskje en god ide å betale ned studielånet fremfor å bruke pengene på dill dall. Dersom boligen din er nedbetalt eller du har et lavt lån på denne er det kanskje også greit å bruke pengene på studielånet. Ts her. -Jeg eier ikke bolig. -Selv om jeg betaler ned de 150 000 har jeg fortsatt egenkapital til bolig. Anonymous poster hash: fa59f...185
Gjest Blondie65 Skrevet 11. januar 2014 #8 Skrevet 11. januar 2014 Det er ikke noe problem å betale ned studielånet - husk å endre skattekortet nå da du har fått formue og ingen gjeldsrenter å trekke fra.
L'amie Skrevet 11. januar 2014 #9 Skrevet 11. januar 2014 Jeg sjekket rentesatsene for Lånekassen nå. Har du bundet renta, isåfall på hva? Den flytende renta er på 2,477% fra 1. Mars. Det er betydelig mindre enn du får på en høyrentekonto (f.eks. Bank norwegian). I tillegg får du 28% skattefradrag av rentekostnadene du har på studielånet. På bakgrunn av dette bør du spare på en høyrentekonto (evt. BSU hvis du betaler mer enn 4000kr i skatt) fordi du får flere rentekroner enn du ville spart dersom du betalte ned på studielånet. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #10 Skrevet 11. januar 2014 Ts her. -Har ikke bundet renta på studielånet. Anonymous poster hash: fa59f...185
Pengebingen Skrevet 11. januar 2014 #11 Skrevet 11. januar 2014 Absolutt ikke noe galt i å betale ned på studielånet! Du sparer MYE renter på å gjøre det! Som du kan bruke på andre fornuftige ting. Det øker også beløpet du kan få i boliglån når du skal kjøpe bolig, da studielånet vurderes inn i din totale gjeldsgrad, selv om det er et snilt lå da. Det påvirker allikevel litt. Men, har du planer om å kjøpe bolig i nærmeste fremtid, kan du like gjerne sette av pengene til egenkapital og således investere de i bolig. Hvis du ønsker det. Boliglånsrenta har historisk sett vært ca 1% høyere enn studielånsrenta, så det lønner seg antagelig å ha studielån fremfor boliglån. Men har du uansett nok egenkapital til ditt boligbehov, eller du aner den miste sjans for at pengene blir brukt til noe annet enn bolig eller annen langsiktig investering, ja da ville jeg kvittet meg med studielån!
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #12 Skrevet 11. januar 2014 Vel, enkelt og greit: Hvis du ikke trenger pengene til boligkjøp betaler du det med høyest rente først, uansett hva slags lån det er. Det er fornuftig å betale ned, men blant lån er studielånet antagelig det beste du får. Anonymous poster hash: bfe8a...f88
minister-mio Skrevet 11. januar 2014 #13 Skrevet 11. januar 2014 Betal ned andre lån om du har først. Studielån kan man leve godt med 1
Montefalco Skrevet 12. januar 2014 #14 Skrevet 12. januar 2014 Ikke betal ned. Du får høyere rente på innestående midler enn det du betaler til lånekassen. I tillegg har du kapitalen ved behov. 1
Montefalco Skrevet 12. januar 2014 #15 Skrevet 12. januar 2014 Jeg sjekket rentesatsene for Lånekassen nå. Har du bundet renta, isåfall på hva? Den flytende renta er på 2,477% fra 1. Mars. Det er betydelig mindre enn du får på en høyrentekonto (f.eks. Bank norwegian). I tillegg får du 28% skattefradrag av rentekostnadene du har på studielånet. På bakgrunn av dette bør du spare på en høyrentekonto (evt. BSU hvis du betaler mer enn 4000kr i skatt) fordi du får flere rentekroner enn du ville spart dersom du betalte ned på studielånet. At man får skattefradrag er ikke relevant i denne sammenheng. Man må betale 28% skatt av renteinntektene, slik at dette går mer eller mindre opp i opp. 1
L'amie Skrevet 12. januar 2014 #16 Skrevet 12. januar 2014 Montefalco: Det har du helt rett i Det endrer dog ikke på konklusjonen. Man vil fortsatt få høyere renteinntekter ved en høyrentekonto enn man betaler på studielånet. 1
Brusebukken87 Skrevet 12. januar 2014 #17 Skrevet 12. januar 2014 Som L'amie sier, mange høyrentekontoer gir høyere renteinntekter enn hva man faktisk sparer ved å betale ned studielånet. I tillegg er det verdt å påpeke at et studielån er personlig, og faller bort ved død. Så hvis du skulle dø i morgen, så vil dine arvinger arve 150 000 mer enn om du betaler ned lånet. 1
Montefalco Skrevet 12. januar 2014 #18 Skrevet 12. januar 2014 Montefalco: Det har du helt rett i Det endrer dog ikke på konklusjonen. Man vil fortsatt få høyere renteinntekter ved en høyrentekonto enn man betaler på studielånet. Det har jeg allerede skrevet i et innlegg tidligere, så der er vi enige. Når det er sagt, er ikke det man tjener på rentedifferansen det som er viktig i denne saken. Det dreier seg bare om ca kr 1 000,- året. Det viktige er å ha kr 150 000,- disponibelt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå