AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #1 Skrevet 11. januar 2014 Denne vinteren er trist og våt i landsdelen jeg bor. I høst hadde jeg en fin sammensetning av lyng og noe annet i 2 store potter utenfor inngangsdøren. Disse er nå døde -druknet mest sannsynlig. Jeg skal ut å kjøpe nye planter. Hva bør jeg satse på? Syntes Thuja er kjedelig, men det må overleve vinteren i en utepotte. Anonymous poster hash: 08098...100
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #2 Skrevet 11. januar 2014 Uansett hva du satser på så må det jo passes på. Om det regner mye så sørger for at overskuddsvann renner av. Akkurat som du vannet om det er tørt. Planter jeg ville vurdert, her, er: juleroser. (Slike de selger som inneplanter, den er herdig og fin). Lyng, eller noe evingrønt (trenger ikke være thuja så lange den er herdig). Men thujaen også vil dø om du lar den stå i vann i ukesvis, salvsagt. Alle planter gjør det.Anonymous poster hash: e6f9c...66f
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #3 Skrevet 11. januar 2014 Denne vinteren er trist og våt i landsdelen jeg bor. I høst hadde jeg en fin sammensetning av lyng og noe annet i 2 store potter utenfor inngangsdøren. Disse er nå døde -druknet mest sannsynlig. Jeg skal ut å kjøpe nye planter. Hva bør jeg satse på? Syntes Thuja er kjedelig, men det må overleve vinteren i en utepotte. Anonymous poster hash: 08098...100 Du bør ha drenering i bunnen av potta slik at vannet kan renne vekk. Utepotter bør ha et hull i bunnen. Over hullet legger du en fiberduk eller en nylonstrømpebukse. Deretter kan du legge et lag med lecakuler eller grus. Fiberduk eller lignende over der igjen. Så kan du fylle på med jord og planter. Jeg tror jeg ville ventet til våren med å plante noe nytt. Juleroser tåler kuldegrader, men da må de være herdet. Du kan ikke plante ut en julerose i 5 kuldegrader hvis den har stått inne i stuetemperatur. I mars/april kan du plante ut påskeliljer eller perleblomster. Stemorsblomster tåler også et par kuldegrader. Neste høst kan du plante en liten tuja og et par lyng. Hvis lyngen blir stygg kan du fjerne den og beholde tujaen. Tuja bør klare vinteren hvis den får vann i tørre perioder på høsten og står i en drenert potte. Anonymous poster hash: 30036...08c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå