Gå til innhold

Kullsyrevann - skader det tennene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en kullsyremaskin i julegave. Bruker vann fra spingen og tilsetter kullsyre fra maskinen. Bruker ikke å tilsette noe annet.

I går fikk jeg høre en påstand om at også dette gir syreskader på tennene. Jeg trodde det var som å drikke vanlig vann fra springen. Noen som vet hva som er rett?

Anonymous poster hash: 0717f...bb0
Skrevet

Ja.
Ikke like mye som brus og juice, selvsagt. Men det heter kullsyre av en grunn..

Anonymous poster hash: 88960...4bc
  • Liker 1
Skrevet

Nei. Om det bare er kullsyre (altså tilsvarende blå farris), skader det IKKE tennene. Men så fort man tilsetter smak (gjelder også farris med smak) er det skadelig.

Skrevet

Nei. Om det bare er kullsyre (altså tilsvarende blå farris), skader det IKKE tennene. Men så fort man tilsetter smak (gjelder også farris med smak) er det skadelig.

Men farris med "smak" er vel bare tilsatt aroma?

Skrevet

Kullsyre er LITT mer skadelig enn ingen kullsyre, men det er når det er tilsatt sukker og andre typer syre enn kullsyre det er veldig skadelig. Tror du kan drikke med god samvittighet om alternativene er juice, saft eller brus f.eks. Det eneste som er bedre er vanlig vann.

• Liker 3
Skrevet

Tannlegen min bare blåste av det!

Men jeg så nylig foredrag av Berit Nordstrand på NRK.no forleden dag (lege og 6-barnsmor som hun er kjent som) og jeg mener hun sa at kullsyre kan bidra til benskjørhet. Men etter raske nettsøk ser det ikke ut til at det er en entydelig og tydelig frarådning. (Man skal ikke tro på alt hva leger sier heller.) Forskingresultater er gjerne ikke alltid helt entydige heller.

Her er en kommentar f.eks. http://www.webmd.com/osteoporosis/features/soda-osteoporosis

Anonymous poster hash: cfc96...928
  • Liker 1
Skrevet

TS. En annen ting som er nevnt i fbm syreskader på tennene er at skrukorken er mye av grunnen. M.a.o. det er bedre å drikke opp alt, i steden for å spre noen slurker der og noen slurker her, over hele dagen.

Anonymous poster hash: cfc96...928
Skrevet

Spurte tannlegen min om dette, og han sa at farris er bedre enn cola, men ag rent vann er aller best. Jeg drikker mye vann med kullsyre og hadde heldigvis ingen syreskader på tennene. :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svarene. Interessant at det er så uklart. Finnes det noen tannleger (eller tannlegestudenter) her som kan svare?

Anonymous poster hash: 0717f...bb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...