Gå til innhold

Er det mulig å spise lite/sunt og likevel veie 90-100kg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner to damer som er 160 cm. Begge opplyser at de veier ca 100 kilo. Men når jeg ser dem spise er alltid sunn mat og moderate porsjoner. F eks knekkebrød, mager ost, frukt, grønnsaker og fisk osv. Men hvordan er det mulig å bli så overvektig? Kan man bli det pga stoffskifteproblemer? Det har de begge to. Men et eller annet sted må jo kaloriene komme fra?

Anonymous poster hash: 36d85...d38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De ble ikke overvektig i dag da, hvem vet om de har spist sånn alltid. Eventuelt spiser de ikke sunt når du ikke ser dem.

Anonymous poster hash: 695c9...f1e

• Liker 7
Gjest Elseby13
Skrevet

Det kan være snakk om "høna og egget". Man kan jo ødelegge stoffskiftet sitt ved å spise mye usunt også. Altså at de var feite før de fikk stoffskifteproblemer.

Skrevet

Man kan jo ødelegge stoffskiftet sitt ved å spise mye usunt også.

Nei, det kan man ikke.

• Liker 12
Skrevet

Du kan jo spise alt for mye selv om maten er sunn.

Anonymous poster hash: 92c06...bff

• Liker 5
Skrevet

Jeg har også stoffskifte problemer og det er vanskelig å gå ned i vekt og holde vekta, men ikke umulig. Men det er klart, de har jo ikke blitt 100kg over natta, så kan hende de bare spiser så de holder vekta. Har ei venninne jeg gjetter er nærmere 150kg(aldri spurt), og har aldri sett henne heller spise hverken mye eller usunt, går mye gjør hun også men det er jo klart at den kommer fra ett eller anna sted. Og jeg vet nå selv da jeg var tykk, når jeg spiste mye og/eller usunt så var det jo stort sett når jeg var alene. Mat er hos mange overvektige forbunnet med skam:\

Anonymous poster hash: 348fd...98b
Skrevet

1) det kan hende de småspiser ofte i tillegg mellom måltidene.

2) overvektige er ofte mer obs på det å spise offentlig (gjett hvilke blikk man får om man er 160cm, veier 100kg og spiser en cheeseburger?), så det kan hende de tar det igjen når du/andre ikke kan se.

3) man kan fint spise for mye sunn mat også.

4) kanskje de har lagt på seg før og da spiste de dårligere/usunnere, og de spiser ok nå - men ikke lite nok for at de går ned i vekt.

5) kanskje de spiser slik for å gå ned i vekt og har faktisk gått ned i vekt allerede og du vet ikke om det?

Skrevet

Nå spiser jeg ikke voldsomt mye, men jeg spiser mer når jeg er alene enn når jeg er ute blant folk. Ihvertfall hvis jeg kjeder meg.

• Liker 1
Skrevet

mest sannsynlig plukker de med seg en pose sørlandschips og en sjokkis aka 200g melkesjokolade for å kose seg med på kvelden.

Anonymous poster hash: 8a95e...aaf
  • Liker 1
Skrevet

Tipper de har begynt å slanke seg. Man blir heller ikke tynn over natta.

Skrevet

Før jeg fikk diagnostisert at jeg har lavt stoffskifte, så hadde jeg en lengre periode hvor jeg la på meg over 20 kg (passerte 90 kg til slutt) og i den perioden spiste jeg lite og tvang meg på trening flere ganger i uka (selv om det definitivt ikke gjorde noe godt). Lite her vil si feks. to knekkebrød til frokost og lunch og en 400 kcal-suppe til middag. Kroppen min ble jo helt ødelagt i denne perioden, fikk tynnere hodehår, øyenbrynene ble "kortere", håret ellers på kroppen vokste mye mindre, neglene vokste veldig sakte og var tynne/dårlige, huden var kjempetørr, jeg hadde null energi, null konsentrasjon, begynte å få problemer med å snakke (rotet med ordene, fant ikke riktig ord) og ville bare sove hele tiden (sovnet også i tide og utide når jeg prøvde å holde meg våken). Hadde også ødem, bl.a. ser jeg på bilder at ansiktet mitt var helt..opphovnet i den tiden. Tydelig at kroppen ikke klarte å gjøre så mye annet med energien enn å holde meg i live og ellers lagre alt som fett og vann i kroppen...

Men dette gjelder selvfølgelig svært få av alle overvektige!

Så lenge man er oppegående og nokså frisk, så tror jeg ikke det er mulig å spise lite og sunt og veie så mye. Hvis man spiser sunt, men i svært store mengder, så kan man selvfølgelig også bli overvektig.

Anonymous poster hash: f5cc1...776
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er overvektig. Spiser sunt og trener litt. Ja jeg vet jeg spiser sunt. Det er fullt mulig det du spør om.

Man kan spise seg tjukk, eller holde på overvekt med sunn mat. Da handler det om mengde.

Anonymous poster hash: 607c4...bef
  • Liker 1
Skrevet

Det kan være snakk om "høna og egget". Man kan jo ødelegge stoffskiftet sitt ved å spise mye usunt også. Altså at de var feite før de fikk stoffskifteproblemer.

Hvordan kan man det?

Jeg klarte ikke engang å ødelegge stoffskiftet mitt etter årevis med anoreksi og bulimi. Så vær så snill og opplys oss om hvordan det er mulig?

Skrevet (endret)

Veldig mange som er kjappe med å skylde på lavt stoffskifte ved vektoppgang, noe som i realiteten nesten aldri fører til mer enn 5kg vektoppgang. Slutt å før dere selv bak lyset, og innse at du spiser mer enn du forbrenner hvis du blir/er overvektig.

Endret av Kreps1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...