AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #1 Skrevet 10. januar 2014 Spiste ute med en venninne i forrige uke. Det var veldig fullt på restauranten, så det tok litt tid før vi fikk bestilt og fikk levert maten. Opplevde også å måtte spørre etter en ting jeg hadde bestilt og at det manglet noe på bordet, som normalt er der (er stamgjest ved restauranten, denne kelneren har maks jobbet der noen måneder). Jeg pleier jevnt over å tipse lite når jeg spiser ute i Norge. Først og fremst fordi servitører har greie lønninger og fordi jeg synes jeg betaler nok for maten i utgangspunktet. Jeg synes vel også at det er feil at folk kan hente ut store summer svart (ja, jeg vet at de egentlig skal skatte av det, men hvor mange gjør det?), men det er uansett ikke hovedpoenget. Jeg la igjen 30 kroner i tips. Ikke så veldig mye at det gjør noe (maten kostet 300), venninnen min ga ingenting. Da jeg betalte (til slutt) så han på kvitteringen og at jeg kun hadde lagt igjen 30 kroner før han slang den i bordet og gikk unna sur. Sa ikke ha det eller noe. Er det virkelig så frekt å ikke gi masse i tips i Norge? Skal ærlig innrømme at jeg mister lysten til å besøke restauranten igjen. Kunne alltids ha snakket til eieren om dette (vi utveksler alltid noen ord når jeg er der), men det kan jo hende at han hadde en dårlig dag. Greit nok å være misfornøyd, men han burde ikke vise det så tydelig. Anonymous poster hash: f6fb7...32c
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2014 #2 Skrevet 10. januar 2014 Han ber om og ikke bli tipset da ja. 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #3 Skrevet 10. januar 2014 Jeg tipser aldri. Den kødden burde være takknemlig for 30 skattefrie kroner på toppen av lønna. Anonymous poster hash: 61df2...d97 8
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #5 Skrevet 10. januar 2014 Jeg tipser ikke i Norge. Det er bare tull. Kelneren du hadde var utrolig uforskammet. Anonymous poster hash: 05124...8c3
Lea2 Skrevet 10. januar 2014 #6 Skrevet 10. januar 2014 I Norge tipser jeg sjelden. Spiser jeg ute og betaler kontant, så runder jeg gjerne opp til nærmeste runde tall eller noe. Som regel kommer de drassende med disse kortautomatene sine og ber gjesten/kunden om "Å taste inn totalbeløpet", noe som provoserer meg. Å spise ute i Norge er altfor dyrt i utgangspunktet og prisene er inkludert tips. Servitørene har godt nok betalt allerede (mange steder i utlandet har de småpenger som fastlønn og lever av tips). Så denne servitøren kunne ikke ventet seg et rødt øre i tips neste gang fra meg. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #7 Skrevet 10. januar 2014 Som regel kommer de drassende med disse kortautomatene sine og ber gjesten/kunden om "Å taste inn totalbeløpet", noe som provoserer meg. Dette er noe den ansatte ikke kan noe for da. Og de gangene kunden ikke får endre beløpet får vi ofte penger i hånda utenom, så det er tydelig at mange ønsker å tipse. Og det er fullstendig lov å bare taste samme beløp, dersom du ikke vil tipse. Jeg synes det var en rar reaksjon fra han, vanlig tips i Norge er 5-10%, dersom servicen er god. Jeg blir overrasket hver gang jeg får mer enn 10%, men det skjer ofte, og det er jo hyggelig det. Anonymous poster hash: 3e547...c93
Gjest HappyWaffle Skrevet 10. januar 2014 #8 Skrevet 10. januar 2014 jeg tipser ALDRI med mindre jeg er sykt fornøyd, noe jeg blant annet aldri er her hvor jeg bor. her slenger de bestikket på tallerkenen og maten er så som så... tipset en gang i oslo, men det var fordi jeg fikk den beste servicen jeg noen sinne har vært borti. deres kelner ba om å få null i tips, uforskamma menneske...
andy capp Skrevet 10. januar 2014 #9 Skrevet 10. januar 2014 Tipser kun dersom jeg føler kelneren har gjort det lille ekstra. De er ansatt for å ta bestilling og servere mat, tipser ikke for at folk gjør det som kreves som et minimum i jobben. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #10 Skrevet 10. januar 2014 Jeg tipser ikke i norge.Ville faktisk mye heller gi tips til jordmora som hjalp meg når jeg var midt i fødselen. for hun gjorde en kjempe flott jobb. Betaler mer enn nok for maten jeg spiser ute . trenger ikke gi de ekstra kroner. er maten god,kommer jeg tilbake. Anonymous poster hash: dd36e...18f
Lea2 Skrevet 10. januar 2014 #11 Skrevet 10. januar 2014 Dette er noe den ansatte ikke kan noe for da. Og de gangene kunden ikke får endre beløpet får vi ofte penger i hånda utenom, så det er tydelig at mange ønsker å tipse. Og det er fullstendig lov å bare taste samme beløp, dersom du ikke vil tipse. Anonymous poster hash: 3e547...c93 Jeg vet.. men det provoserer meg likevel
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #12 Skrevet 11. januar 2014 I Norge tipser jeg sjelden. Spiser jeg ute og betaler kontant, så runder jeg gjerne opp til nærmeste runde tall eller noe. Som regel kommer de drassende med disse kortautomatene sine og ber gjesten/kunden om "Å taste inn totalbeløpet", noe som provoserer meg. Å spise ute i Norge er altfor dyrt i utgangspunktet og prisene er inkludert tips. Servitørene har godt nok betalt allerede (mange steder i utlandet har de småpenger som fastlønn og lever av tips). Så denne servitøren kunne ikke ventet seg et rødt øre i tips neste gang fra meg. Ja, det er provoserende! Spesielt hvis man betaler før man faktisk har fått maten og spist. Hva er det egentlig? Skal man "tipse" nesten før man har satt foten innom døra? Jeg taster iallefall totalbeløpet. På øret. Ingenting mer. Anonymous poster hash: 3a21e...fab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå