Gjest Hobbyjogger Skrevet 18. mai 2004 #1 Skrevet 18. mai 2004 Oslo maraton har ikke vært arrangert på flere år, men 3. oktober går startskuddet igjen. Jeg håper damene også blir med. Det er alltid så få damer på maratonløp i Norge, det virker som alt over 5 km er forbeholdt de som er virkelig aktive og utpregede konkurransemennesker. I Danmark og andre land er det en veldig høy kvinneandel i forhold til her. Hvorfor er det så få norske damer som løper lange løp? Når gutta har tid, har vel vi også?
Fru Fomle Skrevet 19. mai 2004 #2 Skrevet 19. mai 2004 Godt spørsmål, tror ikke jeg har så veldig mange gode svar til deg. Jeg tror det er mange grunner til at kvinneandelen er lav. Det å trene til maraton eller andre lange løp på bein, sykkel eller ski krever mye tid. Og jeg tror faktisk at mange kvinner er mer samvittighetsfulle ovenfor f.eks. familie enn det menn er. Eller at de ikke har samme ambisjoner når det kommer til å bevise at de klarer litt småekstreme ting??! Jeg kjenner drøssevis av menn som trener MASSE for å gå lange løp på ski, sykle Trondheim-Oslo o.l. - men ingen kvinner! Og disse mennene har ikke fnugg av dårlig samvittighet ovenfor sine koner... Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er galt, men svært få kvinner hadde klart å gjøre det samme. At kvinneandlen er høyere i andre land kommer kanskje litt av saueflokk-prinsippet? Når først noen begynner så drar de med seg andre osv.. Så kanskje det blir bedre i Norge også etterhvert? Og de fleste begynner på korte løp og bygger seg oppover, via 10 km og halvmaraton før de tør ta spranget til maraton. Så fra man bestemmer seg for å løpe vil det jo ta endel tid å komme seg opp i et fornuftig treningsgrunnlag. Selv liker jeg også å jogge, men har foreløpig ingen ambisjoner om maraton. Har lenge hatt lyst å prøve halve distansen, men kneproblemer og diverse småskader har hindret meg i å trene det jeg har villet de to siste årene. Men jeg satser friskt mot neste år.. Med full jobb og to små barn blir det ikke alltid like lett å få plass til trening, men det står veldig høyt oppe på prioriteringslisten min! :-) Hilsen en annen hobbyjogger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå