Gå til innhold

Sønnen min på 18 mnd vil ikke sove :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt siden gutten min ble født har han hatt store problemer med søvn. Selv når han var nyfødt sov han lite. Han gråter ikke på dagtid, og er heller ikke grinete på dagtid pga lite søvn, og absolutt ikke en sutreunge.

Jeg (er alene med han) bruker mellom 1-2 timer på å legge han hver kveld, og når han først sovner så sover han utrolig lett, han våkner ca hver halvtime hele natten. Noen ganger våkner han når jeg lukker døren til rommet hans, og da er det på'an igjen. Han kan også våkne av at jeg lister meg forbi rommet hans, noe jeg ikke kan unngå.

Vi har hatt de samme rutinene siden han var ca 3 mnd gammel, så det er ikke det det står på. Han gråter og gråter når sengetid kommer og vil ikke sove. Jeg har prøve "oppned"-metoden (legge han i sengen, ta han opp når han gråter og legge han ned igjen når han roer seg), jeg har prøvd å sitte hvesiden av sengen hans mens han gråter til han sovner, jeg har prøvd å vugge han. Ingenting hjelper.

Jeg begynner å bli utrolig sliten av dette. Jeg har aldri fri til å bare slappe av, når han først sovner venter jeg jo bare på at han skal våkne igjen, og da tar det minst 20-30 minutter å få han til å sovne igjen.

Noen tips?

Anonymous poster hash: caaf0...710
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var min sønn også da han var liten. Jeg var også alene med han og valgt og la han sove sammen med meg i min seng. Vi samsov frem til han var 3 år og da sov han hele natten i egen seng fra det. Så hvis du ikke har noe imot samsoving ville jeg prøvd det. Søvn er viktig for dere begge!

• Liker 1
Skrevet

Sånn var min sønn også da han var liten. Jeg var også alene med han og valgt og la han sove sammen med meg i min seng. Vi samsov frem til han var 3 år og da sov han hele natten i egen seng fra det. Så hvis du ikke har noe imot samsoving ville jeg prøvd det. Søvn er viktig for dere begge!

Vi samsover de nettene jeg er veldig sliten, men han våkner fortsatt like ofte. Det er jo deilig å slippe å løpe inn og ut da. Har ingenting i mot samsoving :) TS

Skrevet

Vi fant ut etter en stund at sønnen vår hadde en skade i nakken etter en tøff start på livet. Han ble tatt ut med vakum og sugekopp og hadde fått en slags vridning/ strekk i nakken. Vi gikk til en kiropraktor som var ekspert på barn og fikk behandling der. Det hjalp mye. I tillegg fant vi ut at han var laktoseintolerant og da blir de ofte urolige og får ikke sove. Bare noen tips siden jeg ikke kjenner deg og ditt barn;-) Og vil si at jeg føler med deg, hadde det sånn i lang tid jeg også:-(

Vi samsover de nettene jeg er veldig sliten, men han våkner fortsatt like ofte. Det er jo deilig å slippe å løpe inn og ut da. Har ingenting i mot samsoving :) TS

Skrevet

Tror jeg bare hadde hatt han i senga mi jeg også, om jeg var deg. Kan det være at han blir forvirret av å ligge både hos deg og på eget rom?

Har en gutt på 20mnd med dårlig sovehjerte selv, men ikke i nærheten av dette.

Har dessverre ikke annet å si enn at du er kjempeflink som takler dette alene. Jeg føler meg av og til som verdens største pingle som klager på søvnmangel, vi er tross alt to om det.

Har du noen til å avlaste deg av og til, så du får sove? Skulle gjerne passet gutten din om du bodde i nærheten, noe du garantert ikke er (nesten ingen er det).

Skrevet

Tror jeg bare hadde hatt han i senga mi jeg også, om jeg var deg. Kan det være at han blir forvirret av å ligge både hos deg og på eget rom?

Har en gutt på 20mnd med dårlig sovehjerte selv, men ikke i nærheten av dette.

Har dessverre ikke annet å si enn at du er kjempeflink som takler dette alene. Jeg føler meg av og til som verdens største pingle som klager på søvnmangel, vi er tross alt to om det.

Har du noen til å avlaste deg av og til, så du får sove? Skulle gjerne passet gutten din om du bodde i nærheten, noe du garantert ikke er (nesten ingen er det).

Ja, det kan godt være han blir forvirret. Det er ikke så ofte han sover med meg, men sikkert nok til at det gjør det vanskeligere. Men jeg må bare ha litt "ordentlig" søvn noen ganger. Mulig jeg bare må ha han i sengen min hele tiden fremover, fordi jeg begynner å bli ordentlig sliten. Jeg har aldri noe alene tid, og jeg vet jo at det er en av "risikoene" man tar når man får barn, så jeg prøver å ikke klage, men nå er jeg virkelig lei.

Jeg har aldri hatt barnevakt til han. Jeg har ikke så mye kontakt med noen i familien min dessverre, bortsett fra moren min, men hun er ikke så glad i å være barnevakt tror jeg. Merker hun blir fort stresset visst han gråter, så vil helst ikke hun skal passe han. Har ingen venner som kan passe han heller da far til gutten var en utrolig kontrollerende type som ikke lot meg ha venner (idiotisk å tenke på hvor dum jeg var i ettertid), så da mistet jeg de vennene jeg hadde. Så da sitter jeg her da.

Skrevet

Hvor gammel var han da dere fant ut av det? Har tenkt på det en del selv, da min gutt også ble tatt med sugekopp og jeg har hørt det kan skje da. Jeg tok det opp med helsesøster noen ganger, men hun bare avfeide det hele tiden. Fysioterapeuten skal se på han neste time, som er om tre dager, så kanskje hun kan kjenne noe, men jeg tror ikke akkurat det er det som er spesialiteten til til fysioterapeut?

Skrevet

Jeg har aldri hatt barnevakt til han. Jeg har ikke så mye kontakt med noen i familien min dessverre, bortsett fra moren min, men hun er ikke så glad i å være barnevakt tror jeg. Merker hun blir fort stresset visst han gråter, så vil helst ikke hun skal passe han. Har ingen venner som kan passe han heller da far til gutten var en utrolig kontrollerende type som ikke lot meg ha venner (idiotisk å tenke på hvor dum jeg var i ettertid), så da mistet jeg de vennene jeg hadde. Så da sitter jeg her da.

Skulle så gjerne ha avlastet deg litt, send en PM om du vil sjekke om jeg er i nærheten. LIten sjanse, men hvem vet? :)

Skrevet

10 mnd. Da vi kom hjem fra første behandling sov han for første gang sammenhengende i mer enn 1 time. Kiropraktoren fortalte at han hadde hatt så vondt i nakken når han lå ned så er derfor han hele tiden våknet og spratt opp. Etter dette var han fortsatt utrolig og hadde ikke fått noe godt sovemønster, men sov da natten igjennom hvis han fikk sove med meg etterhvert.

Hvor gammel var han da dere fant ut av det? Har tenkt på det en del selv, da min gutt også ble tatt med sugekopp og jeg har hørt det kan skje da. Jeg tok det opp med helsesøster noen ganger, men hun bare avfeide det hele tiden. Fysioterapeuten skal se på han neste time, som er om tre dager, så kanskje hun kan kjenne noe, men jeg tror ikke akkurat det er det som er spesialiteten til til fysioterapeut?

Skrevet

All sympati til deg, TS, som takler dette alene. Beundringsverdig :) Jeg har også hatt en datter som sover lite og våkner ofte om natten, i perioder var det slik at hun våknet 8-10 ganger om natten og sov ekstremt lett. Jeg var for sliten til å prøve kreative løsninger noe særlig lenge, så jeg prøvde bare å holde ut og tenke på at det ville bli bedre. Og det gjorde det! Min datter sov veldig lett til hun var ca. 2, men så begynte det å bedre seg. Hun sov tyngre og bedre, spesielt etter at hun sluttet å sove på dagtid. Nå sover hun godt hele natten, stort sett (hun er 4,5 år), og hvis hun våkner og er tørst eller må tisse, for eksempel, sovner hun fint igjen etterpå.

Det er normalt for babyer og små barn og sove lett og våkne ofte, og for noen barn varer det lenger enn hos andre. Det høres slik ut for din sønn og min datter - de er bare sånn. Ikke virker de spesielt trøtte på dagtid heller.

Altså har jeg ingen gode tips, annet enn å holde ut, for det kommer til å bli bedre. Men det kan godt være noen andre har noe mer vettugt å si. Synd at du ikke har noen til å avlaste deg. Er det slik at du ikke kan snakke med f.eks. moren din og si at du trenger litt hjelp? Hun kommer til å lære å takle gråt når hun blir vant til det, og det må da være verd det for å hjelpe datteren sin i en vanskelig situasjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...