Gå til innhold

De som spiser roadkill ...

Silfen

Anbefalte innlegg

Jeg har av en eller annen grunn innbilt meg at det å spise dyr som har lagt en stund døde, med innvollene inni, ikke er spiselige. Men folk spiser tydeligvis roadkill, jfr progrm på Fem nå.

Hvor lenge kan egentlig dyr ligge der før de blir uspiselige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i grunn sykt kvalmt. Jeg har sett fluelarver legge egg i dyr som har vært døde i 2 minutter. Når jeg sier fluelarver, så regner jeg med at alle skjønner at det er snakk om slike hvite maggots. De venter ikke lenge, faktisk legger fluene også egg i sårene på ferske dyr.

Fra man skyter hjorten så har man ikke spesielt mange timer på å få slakta og partert den før kjøttet går varme i, at det begynner å råtne liksom. Så om kjøttet er rosa/rødt, lukter noe lunde ferskt, så tar de vel det med seg, før de andre gribbene i lufta gjør det.

Anonymous poster hash: 1f07e...36e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dyrene som han her duden plukket opp, var smådyr. Og de var helt stive, så de har nå lagt littegrann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dyrene som han her duden plukket opp, var smådyr. Og de var helt stive, så de har nå lagt littegrann.

Kvalmt, hadde aldri tatt sjansen.

Anonymous poster hash: 1f07e...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor raskt kjøtt forderves kommer jo an på mange ulike faktorer. Som fauna, temperatur, luftfuktighet, fuktighet ellers osv.

Det sagt så ville jeg heller aldri tatt sjansen på å spise roadkill som hadde ligget noen timer eller lengre. Det meste av bakterier og virus kan man nok få tatt knekken på med en god runde gjennomsteking riktignok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://en.wikipedia.org/wiki/Roadkill_cuisine

Jeg kom over denne mens jeg lette etter en link eller omtale av "Roadkill Cafè", som visstnok har mottoet "From your grille to ours..." og er et spisested.

Jeg tror det finnes flere slike. Og her er link til en av dem. Konseptet er vel at man benytter roadkill fra eget kjøretøy.

http://www.palestars.com/roadkill/about.htm

"You kill`em, we grill`em!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har av en eller annen grunn innbilt meg at det å spise dyr som har lagt en stund døde, med innvollene inni, ikke er spiselige. Men folk spiser tydeligvis roadkill, jfr progrm på Fem nå.

Hvor lenge kan egentlig dyr ligge der før de blir uspiselige?

Det kommer vel mye an på hva slags art man tilhører selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...