Gå til innhold

Mandelpoteter -tapas

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en pose med mandelpoteter liggende og skal lage en tapas rett... Noen som har forslag hva disse kan brukes til?

Anonymous poster hash: 9b18e...93d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Saltkokte poteter med aïoli, eller potetomelett (tortilla).

Anonymous poster hash: 65c4d...fac
Skrevet

Stekte poteter med krydder

6pers

3ts paprikapulver

1ts malt spisskummen

1/2ts cajennepepper

1/2ts salt

500g nypoteter,kokte med skall

Solsikkeolje,til fritering

Ha krydrene i en liten bolle,bland godt og sett til side.

Skjær hver potet i noen småtykke båter(ca i 4-5båter).

Hell nok solsikkeolje i en stor tykkbunnet stekepanne til oljen står ca 2-3cm opp.varm oljen og legg i potetbåtene,stek på middels varme i 10min til de gyllenbrune.snu dem jevnlig,og ta dem opp med en hullsleiv og renn av på kjøkkenpapir.Legg dem i en stor bolle og dryss krydrene over mens potetene fortsatt er varme,dekk godt med krydderet.

Server med aioli.

Kan også lage en spansk tortilla bestående av poteter,løk,egg og krydder. Ganske enkel,søk opp "spanish tortilla"på youtube.

Skrevet

Takk for ideer. Kan man lage saltkokte poteter av såpass store poteter som mandel? Er det bare å dele dem f.eks?

Skrevet

De saltkokte skal helst være små, men det går helt sikkert an å lage en variant med større poteter også.

Jeg synes Patatas Bravas er godt og det er også en klassisk og veldig vanlig tapasrett. Den kan lages enten som Alina-X nevner over eller enklere.... (mine er muligens litt mindre fete og lettere å lage til mange).

Jeg pleier å dele potetene i båter eller litt store biter som jeg legger litt i vann og siden legger i en stekepose rister inn olivenolje til potetene er dekket. Så legger jeg posen i stekeovn på ca 180 grader og snur litt på posen hver 10-15. minutt. De er ferdige når de har puffet seg opp og fått en gylden farge.

Serveres med aioli og bravasaus, som er en tomatsaus smaksatt med chili. Den skal være litt hot og ketchuplignende i konsistens. Salt og pepper må også til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...