AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #1 Skrevet 10. januar 2014 Er det noen som orker lese dette, har peiling, og kan komme med innspill til meg? For å gjøre det kort: Jeg var i jobb fram til 30. november, men var sykmeldt nesten hele hsten. Jeg sa opp jobben (i samarbeid med fastlege (og forsåvidt NAV), dette for å bli "friskmeldt til arbedsformidling" og hadde altså siste arbeidsdag 30. november. Hele høsten hadde arbeidsgiver forskuttert sykepenger for meg, og fått refundert fra NAV. Så, da jeg sluttet i jobben (fortsatt var sykmeldt), sendte jeg altså inn sykmeldingsskjema til NAV, krysset av for at arbeidsgiver IKKE utbetalte lønn i sykmeldingsperioden og oppgav kontonummer, som det ble spurt om. Arbeidsgiver hadde samtidig meldt meg ut, det har NAV bekrefet. Men så uteble sykepengene i desember, og etter mye om og men, fant jeg den 22. desember ut at NAV den 9. desember hadde lagt pengene til utbetaling som refusjon til arbeidsgiver (disse pengene ville da arbeidsgiver fått overført i løpet av de første dagene av påfølgende måned, tror jeg). De kunne da opplyse meg om at arbeidsgiver ikke hadde avsluttet refusjonsavtalen skriftlig, noe de måtte gjøre. Ergo har NAV fortsatt å forholde seg til arbeidsgiver angående mine sykepenger, til tross for at 1) jeg krysset av på skjema at arbeidsgiver IKKE betalte meg sykepenger og at 2) NAV hadde registrert at jeg var meldt ut som arbeidstaker og ikke lenger jobbet der. Pengene kom dermed inn på min konto først i dag. Selvfølgelig ble det litt krise for meg, da jeg i desember ikke hadde inntekt og jeg måtte utføre magi for å få betalt mine faste utgifter. Pengene NAV hadde lagt til utbetaling i desember, var det trukket halv skatt av. Når jeg nå fikk pengene først i januar, var det normal skatt. Beløpet er altså betraktelig mindre, enn det ville vært om jeg fikk utbetalt pengene i desember, som jeg egentlig skulle fått. Så til det egentlige spørsmålet (som kanskje har et åpenbart svar): Jeg taper vel ikke noe på dette, totalt sett? For skatt blir jo uansett regulert ved hvert årsskifte, og selv om jeg nå tjente "for lite" i fjor og vil (i utgangspunktet) tjene "for mye" i år, og selv om jeg tilsynelatende tapte flere tusen på at NAV/arbeidsgiver kløna det til for meg, så blir vel summen av både inntekt og skatt det samme likevel - i den andre enden?? Synes slikt er så vanskelig… Anonymous poster hash: 23c01...64e
Kara W Skrevet 10. januar 2014 #2 Skrevet 10. januar 2014 Du tenker helt riktig. Du får mindre lønn i fjor, og mere lønn i år. Hva som trekkes i skatt har i utgangspunktet ikke noe med hvor mye du ender opp med å betale for hele året. I den grad du har tapt noe, så er det rentene for at pengene ikke står på din egen konto, men det er nok ikke snakk om mange kronene. Skatten følger også alltid tidspunkt for utbetaling, uavhengig av når du skulle ha fått dem. Så selv om pengene er lønne for desember 2013, så kommer de ikke på selvangivelsen før i 2014.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #3 Skrevet 10. januar 2014 Du tenker helt riktig. Du får mindre lønn i fjor, og mere lønn i år. Hva som trekkes i skatt har i utgangspunktet ikke noe med hvor mye du ender opp med å betale for hele året. I den grad du har tapt noe, så er det rentene for at pengene ikke står på din egen konto, men det er nok ikke snakk om mange kronene. Skatten følger også alltid tidspunkt for utbetaling, uavhengig av når du skulle ha fått dem. Så selv om pengene er lønne for desember 2013, så kommer de ikke på selvangivelsen før i 2014. Nettopp. Egentlig er det kanskje bra, for iom at jeg var 60% sykmeldt hele sommeren, og iom at min arbeidsgiver ikke har vært så nøye på ting, har jeg ikke tatt ut ferie i 2013. Dette er sannsynligvis ikke helt etter forskriftene, men sånn ble det. Og så sa jeg opp jobben, og avvikling av sommerferie ble det dermed ikke tid til. Jeg hadde i utgangspunktet blitt trukket for fem ferieuker, men fikk tilbake disse pengene utpå høsten (og takket være disse fikk jeg trikset til faste utgifter i desember…). Med andre ord - i 2013 lå jeg an til å ha inntekt én måned mer enn normalt, ergo fryktet jeg skattesmell. Innså ikke at jeg burde justere dette før det var litt for sent. Det at jeg ikke fikk desemberlønna innen årsskiftet, betyr sannsynligvis at jeg har "berget" i så måte. Så nå spørs det for 2014, ettersom jeg stiller "sterkt" med to lønninger i januar - jeg bør vel følge litt med og justere skattetrekket om det bærer galt av sted. Men først må jeg bli friskmeldt, og deretter få meg en jobb... Anonymous poster hash: 23c01...64e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå