Gå til innhold

Hva er det egentlig folk bruker penger på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,
Jeg er i 20-årene. Jeg mottar minstesats på AAP som støtte under utdanning pga kronisk sykdom. Min samboer er normal student. Vi betaler for husleie, strøm og internett. Har ikke bil. Bor i Oslo.

Jeg shopper sjeldent. Men de gangene jeg vil unne meg noe, har jeg som regel råd til det. Handler heller om jeg vil "ta meg råd" til det.

Handler hovedsakelig på salg, på nettet, undersøker alltid priser og lignende. Bruker som regel lang tid og planlegger hvert innkjøp.

Har aldri hatt noe behov å sette opp noe budsjett. Sparer ikke bevisst, men har alltid litt penger til overs i måneden, så det sparer opp av seg selv fra måned til måned.
Er oppvokst i en fattig familie og var alltid bevist på å spare på det lille jeg hadde som barn, så det har sikkert hatt en virkning.

Familien min tror jeg sulter fordi de ikke forstår at det går an å bruke og tjene så lite.
Vi lager helt normale og varierte middager som er langt over "studentnivå",

Jeg føler meg ikke superrik på AAP og ser ikke ned på de som ikke klarer seg med samme sum. Jeg har selv aldri klart å sløse, og for meg kommer dette naturlig, men skjønner at ikke alle er sånn.

Mens folk ikke skjønner hvordan vi klarer oss såpass bra for så lite, har jeg alltid lurt på hvordan folk bruker "så mye på så lite". Men det ville vel vært frekt å spørre direkte.
Nå snakker jeg ikke om de som har samme økonomi som oss, men jeg leser om og møter folk som får utbetalt 3-4 ganger så mye som oss (eller langt mer) i måneden, men som allikevel virker som de ikke har råd til noen ting og ikke får endene til å møtes.
Slik jeg ser det, bor de verken spesielt bra, spiser "godt", har dyre klær eller drar på ferie.
Jeg hadde jo følt jeg hadde hatt råd til hele verdenen om lønna mi bare ble doblet liksom.

Jeg hører også om folk på min alder som har en høytlønnet jobb og bor fremdeles hjemme, og de blir alltid blakke før neste lønning. Det forstår jeg hvert fall ikke går an. :vetikke:

Anonymous poster hash: 51471...bee
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klær,

Snus,

Alkohol.

Men jeg bor hjemme da... :P

Anonymous poster hash: 7b6db...bcf
Skrevet

Barn

Snus

Gjeld

I denne rekkefølgen :(

Anonymous poster hash: a0c47...905
  • Liker 2
Skrevet

Boliglån, barn og andre ting til hus og hage. Etter det litt til mat, reising, restauranter og sparing.

Anonymous poster hash: 616c0...a8b

Skrevet

Hei,

Jeg er i 20-årene. Jeg mottar minstesats på AAP som støtte under utdanning pga kronisk sykdom. Min samboer er normal student. Vi betaler for husleie, strøm og internett. Har ikke bil. Bor i Oslo.

Jeg shopper sjeldent. Men de gangene jeg vil unne meg noe, har jeg som regel råd til det. Handler heller om jeg vil "ta meg råd" til det.

Handler hovedsakelig på salg, på nettet, undersøker alltid priser og lignende. Bruker som regel lang tid og planlegger hvert innkjøp.

Har aldri hatt noe behov å sette opp noe budsjett. Sparer ikke bevisst, men har alltid litt penger til overs i måneden, så det sparer opp av seg selv fra måned til måned.

Er oppvokst i en fattig familie og var alltid bevist på å spare på det lille jeg hadde som barn, så det har sikkert hatt en virkning.

Familien min tror jeg sulter fordi de ikke forstår at det går an å bruke og tjene så lite.

Vi lager helt normale og varierte middager som er langt over "studentnivå",

Jeg føler meg ikke superrik på AAP og ser ikke ned på de som ikke klarer seg med samme sum. Jeg har selv aldri klart å sløse, og for meg kommer dette naturlig, men skjønner at ikke alle er sånn.

Mens folk ikke skjønner hvordan vi klarer oss såpass bra for så lite, har jeg alltid lurt på hvordan folk bruker "så mye på så lite". Men det ville vel vært frekt å spørre direkte.

Nå snakker jeg ikke om de som har samme økonomi som oss, men jeg leser om og møter folk som får utbetalt 3-4 ganger så mye som oss (eller langt mer) i måneden, men som allikevel virker som de ikke har råd til noen ting og ikke får endene til å møtes.

Slik jeg ser det, bor de verken spesielt bra, spiser "godt", har dyre klær eller drar på ferie.

Jeg hadde jo følt jeg hadde hatt råd til hele verdenen om lønna mi bare ble doblet liksom.

Jeg hører også om folk på min alder som har en høytlønnet jobb og bor fremdeles hjemme, og de blir alltid blakke før neste lønning. Det forstår jeg hvert fall ikke går an. :vetikke:

Ikke har dere billån, boliglån eller barn. Ikke betaler dere da forsikringer på dette. Ikke har dere dyr, som da er en utgift?

Og dere er to stykker som skal spise mat.

Som student, med de samme utgiftene som dere så klarte jeg meg like bra.

Anonymous poster hash: 5dbe5...253

• Liker 8
Skrevet

barnehage, barnebidrag, studielån, billån er tilsammen 9000 i måneden hos oss.

Skrevet

Oi! Her må jeg følge med for jeg har lenge lurt på hvor jeg egentlig gjør av pengene mine! Eeeh...

Snakkes når dere har huslån, bil, forsikringer osv :P Hadde levd som en konge jeg også om jeg hadde 3 regninger å betale hver måned!

• Liker 1
Skrevet

De som tjener mye og klager på at de ikke har råd har vel kanskje tatt seg lån over hodet og gått i luksusfellen? Jeg vokste opp uten å eie nåla i veggen så da jeg ble student var jeg jo rik :fnise: Så jeg gikk med sånt overskudd at jeg ikke skjønte hva folk klaga over men turte ikke si det høyt.

Og jeg forstår fremdeles ikke hva folk bruker penger på, nå som jeg har meg både hus, forsikringer, bil, mann osv.

Anonymous poster hash: ee501...04b
Skrevet

Vi har ca 34.000,- i faste utgifter hver mnd. Dette er da: Huslån, billån, tlf, strøm, kommunale avgifter, forsikringer, bredbånd, årsavgifter (to biler), lisens osv...

• Liker 1
Skrevet

Vel, vi har husleie, internett, billån, bilforsikring, barnehage, drivstoff, mat, telefonregning er ca 25000, så skal man leve litt også. Ha klær, utstyr til ettåringen (yttertøy og ull er dyrt f.eks..) Da går pengene fort..

Skrevet

Daglig overforbruk, 40 kroner her og 100 kroner der, var det jeg oppdaget at ALLE pengene våre gikk til da jeg begynte å spare. Nå har jeg omtrent like "god råd", selv om vi nå sparer en tredjedel av inntekten vår.

Anonymous poster hash: 90d01...c53
Skrevet

Tja. Kanskje folk lever litt mer, i stedet for å "bruke lang tid og planlegge hvert innkjøp" og kjøper ting når de har lyst på det, i stedet for "på salg, på nettet, undersøker priser og lignende"?

For folk som jobber, er tid penger.

(+ huslån, kommunale avgifter, forsikringer, bil, barn...)

Anonymous poster hash: 2b317...41d
Skrevet (endret)

Pengene går til boliglån, strøm, internett (deler sponset av jobben), trening, lisens, studielån, fagforeningskontigent, felleskostnader (dekker fyring,varmtvann, tv og egentlig internett, men har oppgradert nettet) og annen trening som betales en gang i semesteret. Mobil og forsikringer dekkes av jobb/fagforeningskontigent.

Har ca 15500 kr i faste utgifter hver måned.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Huslån, studielån, husleie (kabel-tv inkludert), busskort, linser, avis, treningssenter, forsikring, mobil til ungene, mat, bensin, årsavgift, strøm, tv-lisens, hygieneartikler, hudpleie, sminke, reiser, bøker, frisør, gaver, vin, kino, kafe, lommepenger til barna.

Skrevet

Jo mer man har, jo mer bruker man. Klarte meg greit på studielån som student, nå har jeg utbetalt mange ganger så mye, men pengene får tydeligvis vinger. Klart har jeg høyere boutgifter, siden vi nå betaler på boliglån, men ikke mer enn dobbelt så høye som da jeg var student. Jeg har vært bevisst på faktoren om mer penger = høyere forbruk, så jeg sparer ganske mange tusen i måneden, da. Hadde jeg ikke hatt disse direktetrekkene til sparekonto og fond, hadde de pengene også gått i det store sluket...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Mesteparten av lønna går med til huslån, billån, studielån, regninger og fellesutgifter. Det som er igjen sparer jeg i BSU, bruker til mat, bensin, klær, ting til babyen og sminke når jeg trenger det. Har som regel litt igjen til neste lønning, men ikke alltid.

Endret av Lykke
Skrevet

Jeg og samboeren min får ca utbetalt netto 27 000 - 30 000 . Jeg studerer, og jobber svært lite, mens samboeren jobber fulltid . 20 000 går til regninger som lån, Internett, strøm, dyr, uventede utgifter, forsikring etc. Ikke beregnet mat eller bensin til oss og kattene . Har 2 katter . Så du har ingen store utgifter annet enn et par regninger . Så selvfølgelig er det enklere å få endene til å møtes med litt til overs . Om vi er heldige sparer vi et par tusen før neste bunke med regninger kommer . Om vi unner oss litt luksus er mye brukt opp . Dette kommer til å vare frem til jeg er ferdig utdannet å får inn en egen lønning . Alt jeg får nå er noen tusen lapper hvis jeg jobbet . Vi studerer og jobber i Oslo så tar oss 45 min med bil . Jeg tar toget . Så pengene forsvinner fort . Vi har et veldig trangt budsjett denne måneden i håp om å få spart noe .

Så er noe å tenke på - Tror folk har mer å rutte med en du tror . Når du starter familie, og en dag velger å investere så vil du forstå hva folk "kaster" bort penger på .

Anonymous poster hash: c4ffa...2aa

• Liker 1
Skrevet

TS her

Ser jeg glemte å nevne at jeg har studielån fra tidligere av.

Snakkes når dere har huslån, bil, forsikringer osv :P Hadde levd som en konge jeg også om jeg hadde 3 regninger å betale hver måned!

Men dere som sier huslån; jeg har jo alltid hørt at det er billigere å kjøpe enn å leie? Eller har dere tatt opp veldig høye lån? Hvor og hvordan bor dere?

Vi bor sentralt i Oslo, så bil er ikke noe vi har behov for. Buss og trikk går hele tiden. Vi har endel barnefamilier i området her og nesten ingen av dem har bil heller. Så at vi skal trenge bil i framtiden, ser jeg ikke helt behov for.
Er også oppvokst ikke langt unna og moren min har og hadde heller ikke bil noen gang. Er dessuten stor sannsynlighet at jeg ikke får lappen i det hele tatt pga. sykdommen.

(kunne sikkert laget en stor diskusjon om alle trenger bil også, men det lar jeg være her :smilbla: )

Forsikringer? Tenker dere da på bil/ av barna? Vi har jo innbo, men den er jo ikke akkurat høy :fnise:

Barn kan jeg forstå er en stor "utgift". Men det er et stykke unna til nå.

De jeg har hørt om og brukte som eksempel som tjener mange ganger mer enn meg og klager over dårlig råd, har heller ikke barn.

De som tjener mye og klager på at de ikke har råd har vel kanskje tatt seg lån over hodet og gått i luksusfellen? Jeg vokste opp uten å eie nåla i veggen så da jeg ble student var jeg jo rik :fnise: Så jeg gikk med sånt overskudd at jeg ikke skjønte hva folk klaga over men turte ikke si det høyt.

Og jeg forstår fremdeles ikke hva folk bruker penger på, nå som jeg har meg både hus, forsikringer, bil, mann osv.

Anonymous poster hash: ee501...04b

Jeg har også aldri vært så "rik" som nå, riktignok har jeg faktisk ikke økt forbruket og lever fremdeles som jeg skulle hadde 100 kr på kontoen eller vært konstant i minus :sjenert:

Tja. Kanskje folk lever litt mer, i stedet for å "bruke lang tid og planlegge hvert innkjøp" og kjøper ting når de har lyst på det, i stedet for "på salg, på nettet, undersøker priser og lignende"?

For folk som jobber, er tid penger.

(+ huslån, kommunale avgifter, forsikringer, bil, barn...)

Anonymous poster hash: 2b317...41d

Jeg vet at jeg bruker overdreven tid på det, som går utover andre ting (har ikke akkurat god tid og mye overskudd pga skole og sykdom).
Men det er et problem jeg har, rett og slett fordi jeg omtrent ikke klarer å spontanhandle uten å bli dårlig av det. Får angst av å nærme meg en viss sum på konto. Men det er igjen en annen ting. Vet det begrenser meg mye.

Gjest Chloe87
Skrevet (endret)

Boliglån, bilutgifter, strøm, nett og tv leie, NRK lisens (fysj!), MAT, forsikring, fadderbarn, medisiner, toalettpapir og andre ting i den duren. Tannlegen en gang i året.

Endret av Chloe87
Skrevet

Utenom husleie og strøm.

Mat (her prøver jeg å bli flinkere)

Månedskort

Mobilregning

Internettregning

Trening

Kattemat etc

Lånekassen

Ellers går det jo penger til alt fra diverse husholdningsartikler, medisiner, og ymse uventede regninger og lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...