AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #1 Skrevet 10. januar 2014 Jeg flyttet fra mamma når jeg var 15. Det samme gjorde min søster. Pappa og mamma var ikke gift og pappa betalte henne barnebidrag. Jeg fikk ikke et øre i hjelp når jeg trengte det hos mamma. Burde jeg ikke i det minste fått barnebidraget? Leser flere steder her at det gis helt til fylte 20 år!? Stemmer dette? Og hvor mye er det snakk om? Det syns jeg er skikkelig stygt gjort av mamma, blant annet fordi hun tjener bedre enn pappa! Anonymous poster hash: 99ae9...76b
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #2 Skrevet 10. januar 2014 Jeg tror du har krav på ikke bare barnebidraget utbetalt til deg selv, men også barnetrygden dersom du flytter hjemmefra i så ung alder. Anonymous poster hash: e918f...df8 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #3 Skrevet 10. januar 2014 Barnetrygden er forøvrig 970 i måneden. Anonymous poster hash: e918f...df8 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #4 Skrevet 10. januar 2014 Jeg betalte til og med husleie til mor en periode jeg måtte bo hjemme. ts Anonymous poster hash: 99ae9...76b
slask Skrevet 10. januar 2014 #5 Skrevet 10. januar 2014 Jeg flyttet fra mamma når jeg var 15. Det samme gjorde min søster. Pappa og mamma var ikke gift og pappa betalte henne barnebidrag. Jeg fikk ikke et øre i hjelp når jeg trengte det hos mamma. Burde jeg ikke i det minste fått barnebidraget? Leser flere steder her at det gis helt til fylte 20 år!? Stemmer dette? Og hvor mye er det snakk om? Anonymous poster hash: 99ae9...76b Du bør kanskje spørre henne om hun satt det inn på konto uten å bruke det opp. Eller er dere absolutt ikke på talefot? 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #6 Skrevet 10. januar 2014 Vanligvis gis vel barnebigrag til man er 18. Men etter man er fylt 18 så kan man selv søke om å få barnebidraget frem til man er 20 eller så var det til og med 20. Så lenge man gikk på videregående selvfølgelig. Men hos deg blir det kanskje annerledes? Anonymous poster hash: 30533...3ee 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #7 Skrevet 10. januar 2014 visste ikke faren din at du var flyttet ut da? hvorfor fortsatte han da å betale barnebidrag til din mor?Anonymous poster hash: f8aa5...ac1 4
bettsa Skrevet 10. januar 2014 #8 Skrevet 10. januar 2014 visste ikke faren din at du var flyttet ut da? hvorfor fortsatte han da å betale barnebidrag til din mor?Anonymous poster hash: f8aa5...ac1 Dette lurer jeg også. Han skal vel ikke bidrag når du ikke bor der. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #9 Skrevet 10. januar 2014 Vanligvis gis vel barnebigrag til man er 18. Men etter man er fylt 18 så kan man selv søke om å få barnebidraget frem til man er 20 eller så var det til og med 20. Så lenge man gikk på videregående selvfølgelig. Men hos deg blir det kanskje annerledes? Anonymous poster hash: 30533...3ee Sluttet på VGS, ante ikke at det var mulig å få noe hjelp andre steder enn å jobbe når jeg var på den alderen.. Du bør kanskje spørre henne om hun satt det inn på konto uten å bruke det opp. Eller er dere absolutt ikke på talefot? Jeg vet at hun ikke har satt det på en konto fordi jeg har hatt så store økonomiske problemer flere ganger og noen ganger har siste utvei vært å spørre henne om hjelp, selv om jeg vet at det aldri blir et ja uansett. Jeg kan aldri se for meg at hun har satt de vekk og hun blir bare sint hvis jeg skulle finne på å spørre. Anonymous poster hash: 99ae9...76b
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #10 Skrevet 10. januar 2014 Jeg tror du har krav på ikke bare barnebidraget utbetalt til deg selv, men også barnetrygden dersom du flytter hjemmefra i så ung alder. Anonymous poster hash: e918f...df8 Beklager, her har jeg visst trodd feil. Men jeg må uansett si at din mor fortsatt høres ut som ei gniten gjerriglus, selv om hun etter loven har rett til å få utbetalt barnetrygda etter at dere flyttet ut. Anonymous poster hash: e918f...df8 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #11 Skrevet 10. januar 2014 visste ikke faren din at du var flyttet ut da? hvorfor fortsatte han da å betale barnebidrag til din mor?Anonymous poster hash: f8aa5...ac1 Jo, det visste han nok, men jeg bodde jo i samme by som min mor og kanskje han trodde hun hjalp til på et eller annet vis(?) jeg tipper at han bare betalte for å ikke få bråk med henne. Han har betalt det som har måtte betales opp igjennom. Når vi var barn kjøpte han TV med kanaler til oss og internett. Det tror jeg han enda betaler på(for mamma). Jeg har ikke så mye kontakt med han, men han har sagt at han betalte barnebidrag og da jeg sa at jeg aldri hadde sett noe til det så sa han at det ikke forundret han og at han ikke ville prate om mamma fordi det gjorde han så frustrert. Så vi lot være å prate mer om det. Anonymous poster hash: 99ae9...76b 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #12 Skrevet 10. januar 2014 Beklager, her har jeg visst trodd feil. Men jeg må uansett si at din mor fortsatt høres ut som ei gniten gjerriglus, selv om hun etter loven har rett til å få utbetalt barnetrygda etter at dere flyttet ut. Anonymous poster hash: e918f...df8 Det er hun og det har noen ganger gjort veldig vondt. Ikke fordi penger er alt, men fordi jeg ofte har følt meg uønsket siden jeg ikke kan få hjelp når jeg sliter som værst. Fikk heller aldri bursdagsgaver eller julegaver. Bryr meg ikke(tror jeg) så lenge ikke noen spør sånn "hva fikk du til jul da?" osv.. Anonymous poster hash: 99ae9...76b
Bernardette Skrevet 10. januar 2014 #13 Skrevet 10. januar 2014 Nå er faktisk ikke barnetrygd eller bidrag til barna, men for å hjelpe til å dekke kostnaden det er å ha barn boende hjemme. 1
nojac Skrevet 10. januar 2014 #14 Skrevet 10. januar 2014 Nå er faktisk ikke barnetrygd eller bidrag til barna, men for å hjelpe til å dekke kostnaden det er å ha barn boende hjemme. Ja, nettopp. Problemet her er jo hva som skal skje med de pengene når barna ikke lengre bor hjemme. 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #15 Skrevet 10. januar 2014 Hvis du går på skole kan du muligens kreve at din mor betaler for husleie og livsopphold: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10037409 Anonymous poster hash: 14fc6...79c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #16 Skrevet 10. januar 2014 Nå er faktisk ikke barnetrygd eller bidrag til barna, men for å hjelpe til å dekke kostnaden det er å ha barn boende hjemme. Men nå barna flyttet hjemme ifra så har barna rett på alle stønaden foreldrene får pga de. Særlig når de er under 18 år, men hvis de er over 18 og går på skole så kan det utvides. Anonymous poster hash: e1b44...378
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #17 Skrevet 10. januar 2014 Bidraget skal gå til barna, men som mindreårig er det den som barna bor med som får det utbetalt. Det skal den andre forelderens del av kostnaden å ha barn. Dersom det er gjeld i en bidragssak når barnet blir 18 år, vil gjelden overføres til barnet og det er barnet som får det utbetalt når bidragspliktig en gang betaler inn gjelden. En over 18 kan også godta ettergivelse av gjeld selv om det er det er forelderen barnet har bodd hos som har hatt utgiftene. Anonymous poster hash: e8d9d...574
lulle Skrevet 10. januar 2014 #18 Skrevet 10. januar 2014 Dette hørtes helt forferdelig ut. Ikke bursdag og ikke julegaver? Fra sin egen mor? Hvis jeg var deg ville jeg oppsøkt en psykolog. Dette er nødt til å prege deg i relasjon til andre. Kanskje du ikke merker det nå, men det vil komme. Få hjelp sånn at du ihverfall forebygger følelsesmessige problemer senere. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #19 Skrevet 10. januar 2014 Dette hørtes helt forferdelig ut. Ikke bursdag og ikke julegaver? Fra sin egen mor? Hvis jeg var deg ville jeg oppsøkt en psykolog. Dette er nødt til å prege deg i relasjon til andre. Kanskje du ikke merker det nå, men det vil komme. Få hjelp sånn at du ihverfall forebygger følelsesmessige problemer senere. Jeg går til psykolog, men det er jo ikke det denne tråden dreier seg om da.. Kan jo si at det gjør skikkelig vondt egentlig, men har vært så vant til det at jeg ikke vet om det er det som herjer med følelsene mine sånn. Føler, og har følt meg, kanskje litt.......uønsket? På toppen av dette har jeg jo søsken som selv om de er voksne plutselig dekt for eksempel husleien sin? Mamma vet at jeg sliter. Kanskje jeg skal lage en ny tråd og spørre om noen kan dele erfaring med meg. Tror kanskje det hadde vært fint å prate med noen som hadde opplevd noe av det samme. Jeg har en mor og jeg har en far og de er ikke voldelige eller direkte slemme(!?), ikke er de alkoholiserte heller, så jeg føler ikke at jeg har rett til å klage liksom. Jeg leste nemlig en tråd her om dagen med en mor som ikke likte det ene barnet sitt og jeg følte meg som det barnet som aldri ble likt. Trodde ikke det var mulig, men nå ser jeg jo at det faktisk skjer.. ts Anonymous poster hash: 99ae9...76b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå