AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #1 Skrevet 10. januar 2014 Jeg TROR det var en film som NRK viste på begynnelsen av nittitallet, men det kan hende den var eldre enn fra nittitallet, og jeg tror den var svensk. Det eneste jeg husker var at det var trolig to jenter i en familie. Det kan hende hun ene var tjenestejente, for hun ble i hvert fall behandlet dårligere. Husker at det var en scene hvor de var ute og badet. I en annen scene måtte hun gjøre husarbeid (ta oppvasken?), og at hun oppfattet det som urettferdig, tror jeg. Det er ikke tegnefilm. Husker jeg likte den godt, men jeg husker jo ikke noe mer Noen som har noe som helst peil? Anonymous poster hash: b69ff...2f7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #2 Skrevet 10. januar 2014 Siden du nevner tjenestejrnte, hvor i det sosiale system foregikk handlingen? Omtrent årstall?Anonymous poster hash: 1c490...8b0
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #4 Skrevet 10. januar 2014 Siden du nevner tjenestejrnte, hvor i det sosiale system foregikk handlingen? Omtrent årstall?Anonymous poster hash: 1c490...8b0 Jeg tror det foregår på mellom 30-50 tallet et sted, men det skal jeg ikke si helt sikkert.. Ikke filmet da, heller filmet på 80-tallet, kanskje? Takk for tips, Lou Salome, men jeg TROR ikke det var den. Jeg skal sjekke litt mer. Anonymous poster hash: b69ff...2f7
Luppa Skrevet 12. januar 2014 #5 Skrevet 12. januar 2014 (endret) Det første jeg tenkte på var filmatiseringen av "Skygge"-serien til Maria Gripe. http://sv.wikipedia.org/wiki/Flickan_vid_stenb%C3%A4nken Kan det være den? Edit: eller filmatisering av denne? http://bokelskere.no/bok/fjerde-etasje-med-heis/142213/ Blander sammen en del av bøkene til Gripe. Endret 12. januar 2014 av Luppa 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #6 Skrevet 12. januar 2014 Hm..kan det være Madikken (vet ikke staving)? De er to søstre i en familie, og i tillegg blir de venn med en fattig jente som de bl.a. bader med etter at de har hatt lus eller noe... Det passer med svensk og tidsperioden tror jeg... men ikke helt med hva du sier. Anonymous poster hash: 4a310...06e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2014 #7 Skrevet 12. januar 2014 Jeg TROR det var en film som NRK viste på begynnelsen av nittitallet, men det kan hende den var eldre enn fra nittitallet, og jeg tror den var svensk. Det eneste jeg husker var at det var trolig to jenter i en familie. Det kan hende hun ene var tjenestejente, for hun ble i hvert fall behandlet dårligere. Husker at det var en scene hvor de var ute og badet. I en annen scene måtte hun gjøre husarbeid (ta oppvasken?), og at hun oppfattet det som urettferdig, tror jeg. Det er ikke tegnefilm. Husker jeg likte den godt, men jeg husker jo ikke noe mer Noen som har noe som helst peil? Anonymous poster hash: b69ff...2f7 Var det den der hun måtte gå på butikken og kjøpe mel eller noe og så blir hun sint og setter melpakken så hardt ned på bordet at melet eksplorerer utove de damene? Akkurat den scenen tenker jeg på iblant! Men har ikke peiling på hvilken film/serie det er. Anonymous poster hash: eca80...f46
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #8 Skrevet 13. januar 2014 Var det den der hun måtte gå på butikken og kjøpe mel eller noe og så blir hun sint og setter melpakken så hardt ned på bordet at melet eksplorerer utove de damene? Akkurat den scenen tenker jeg på iblant! Men har ikke peiling på hvilken film/serie det er.Anonymous poster hash: eca80...f46 Det hørtes kjent ut! Tror ikke det er noen av de andre forslaga her..Anonymous poster hash: b69ff...2f7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #9 Skrevet 13. januar 2014 Tror forresten det var tjenestejenta som var hovedpersonen i filmen/serien (tror det var film), og at hun hadde mørk i håret. Hun kan ikke ha vært så gammel, kanskje rundt 8-12 år. Anonymous poster hash: b69ff...2f7
Mierin Skrevet 13. januar 2014 #10 Skrevet 13. januar 2014 Jeg tenkte også på Madicken Tilfeldig YouTubeklipp:
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #11 Skrevet 13. januar 2014 Er ikke Madicken dessverre Anonymous poster hash: b69ff...2f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå