Gå til innhold

Søppelmat til hund hver dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Normalt så forer jeg hundene mine med Royal canin eller Hills science diet, jeg bestiller store sekker på nett, sparer ganske mye på det, men denne gangen så ble det forsinkelser med forsenningen, så jeg gikk tom for mat.

Siden det bare er for noen dager, så kjøpte jeg pedigree fra matbutikken, noe som jeg egentlig anser som søppelmat, men tenker det skader vel ikke for toppen en uke.

De begynte på maten igår, og herregud så mye de bæsjer og spiser!

Er jo ikke mye næring i denne maten, så det gjår jo rett gjennom. Fra å "bommelomme" en til to ganger hver dag så er det plutselig 3-5.

De blir aldri heller skikkelig mette, og drikker mye mer vann.

Så jeg lurer litt på hvorfor folk forer hundene sine dette til daglig?

Det ser kanskje billigere ut der det står i matbutikken med lav pris, men de spiser jo tre ganger så mye for å få samme næringen som en porsjon med skikkelig mat.

Så det må jo mye dyrere i lengden?

Anonymous poster hash: be647...f7b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tørrfôr er ikke optimal kost. Ingen helfabrikert mat er det, og mye av innholdet i merkene du bruker til vanlig er også bare magefyll, som ingen hund har noe utbytte av annet enn at det gir unødvendige karbohydrater (mais, ris etc.)

De kjente merkene er ekstremt overpriset irforhold til ingredienser det faktisk inneholder, så mange billigere merker er nok vel så bra, selvom jeg ikke tror du finner dem på akkurat Rimi.

Vom og hundemat sparer du jo på iforhold til f.eks RC, som derimot bare inneholder ferske ingredienser som hunder tar utbytte av (rent animalskt ferskfôr uten noen ingredienser annet enn vitaminer, også null e-stoffer osv). Det er dette hunder er skapt for å spise, ikke kjekskuler. :-)

Og med denne kosten merker du veldig stor endring fra det du gir avføringsmessig og (ga selv RC for flere år tilbake). Kanskje 1/5 om ikke mer som kommer ut i andre enden etter overgangen fra det, så det sier også sitt.

Anonymous poster hash: ffce8...a90

Skrevet

Tørrfôr er ikke optimal kost. Ingen helfabrikert mat er det, og mye av innholdet i merkene du bruker til vanlig er også bare magefyll, som ingen hund har noe utbytte av annet enn at det gir unødvendige karbohydrater (mais, ris etc.)

De kjente merkene er ekstremt overpriset irforhold til ingredienser det faktisk inneholder, så mange billigere merker er nok vel så bra, selvom jeg ikke tror du finner dem på akkurat Rimi.

Vom og hundemat sparer du jo på iforhold til f.eks RC, som derimot bare inneholder ferske ingredienser som hunder tar utbytte av (rent animalskt ferskfôr uten noen ingredienser annet enn vitaminer, også null e-stoffer osv). Det er dette hunder er skapt for å spise, ikke kjekskuler. :-)

Og med denne kosten merker du veldig stor endring fra det du gir avføringsmessig og (ga selv RC for flere år tilbake). Kanskje 1/5 om ikke mer som kommer ut i andre enden etter overgangen fra det, så det sier også sitt.Anonymous poster hash: ffce8...a90

*om ikke mindre

Anonymous poster hash: ffce8...a90

Skrevet

Sist gang jeg gjorde dette fikk hunden min utslett og eksem hun slet med i et halvt år etterpå. Stikk heller innom nærmeste dyrebutikk og kjøp en (liten) sekk der.

Anonymous poster hash: 69eed...75a
  • Liker 2
Skrevet

Selv Royal Canin inneholder mye søppel. Salt, korn, og alt for dårlig sammensetning av næringsstoffene. Det er ikke naturlig for hunder, og mine bæsjet mange ganger til dagen selv med det. Verre ble det med Eukanuba.

Jeg har gått over til Orijen som har en langt bedre sammensetning enn andre lettere tilgjengelige merker har. Ellers så bruker jeg Vom og Hundemat, som er 100% naturlig, og er som råforing å regne.

Alt som inneholder mye salt og korn er søppelmat når det kommer til dyr. Så jeg forstår ikke hvorfor folk forer med det heller lengre.

• Liker 2
Skrevet

Pedegree fungerer. Det kommer mer ut i andre enden bare :)

Skrevet

Sist gang jeg gjorde dette fikk hunden min utslett og eksem hun slet med i et halvt år etterpå. Stikk heller innom nærmeste dyrebutikk og kjøp en (liten) sekk der.

Anonymous poster hash: 69eed...75a

Nærmeste dyrebutikk er 5 timers kjøretur unna.

Skrevet

Det er stor forskjell på kvaliteten på butikkfor og Hills kjøpt hos dyrlegen. Aldri opplevd så mye mas om mat som da jeg måtte kjøpe Pedigree en helg…

Anonymous poster hash: 03938...49d
Skrevet

Det er stor forskjell på kvaliteten på butikkfor og Hills kjøpt hos dyrlegen. Aldri opplevd så mye mas om mat som da jeg måtte kjøpe Pedigree en helg…

Hills science diet, den uten korn i er mest brukt her i huset, skal nå prøve Arcana wild prairie dog, se om det er noe brukbart.

Men matbutikk for er jo helt ubrukelig.

Skrevet

Du kunne ikke gi de skiver med leverpostei og middagsrester istedenfor da?

Anonymous poster hash: 21bfb...843
Skrevet

Så lenge hunden ikke er allergisk, så er Pedigree like bra som skiver med leverpostei og middagsrester. Ellers kan man blande de to. Hunden min blir veldig dårlig i magen av å få menneskemat over lengre tid eller veldig mye og han blir også veldig kresen på maten i ettertid.

Skrevet

Du kunne ikke gi de skiver med leverpostei og middagsrester istedenfor da?

Fordi leverpostei og middagsrester ofte inneholder ting hunder ikke tåler?

• Liker 2
Skrevet

Jeg gir heller hundene kylling, fisk og koteletter fra frysedisken om jeg går tom for fôr, sper evnt på med matrester.

Tørrfôr fra butikk er junk food, men selv de "dyre" merkene inneholder altfor mye korn som bare går tvers igjennom. Orijen er det eneste tørrfôret jeg ville vurdert.

Husk også at en brå overgang til fremmed for kan gi løsere og mer avføring, det kan stabilisere seg etterhvert - men jeg foretrekker å fôre variert hele tiden (V&H, rent kjøtt i mange varianter, organer, middagsrester, litt tørrfôr, osv). Så tåler hun ny mat fint.

Anonymous poster hash: d794b...cd5

• Liker 1
Skrevet

Fordi leverpostei og middagsrester ofte inneholder ting hunder ikke tåler?

Det går fint ann å lage middager som hunden tåler, og har aldri hørt om en eneste hund som ikke tåler leverpostei :) Og nå høres det ikke ut som om disse hundene tåler tørrforet fra butikken så veldig godt heller...

• Liker 2
Skrevet

jeg brukte vom og hundemat, sånne pølser når jeg hadde alaska husky som fikk sprutdiare uansett hvilket tørrfor jeg brukte til han. da skulle han bare ha en halv sånn pølse morgen og kveld, å han holdt seg kjempefin. bare naturlige ingredienser å ikke allt det unødvendige vomfyllet som ris og korn. hunder er kjøttetere :)

Anonymous poster hash: 4bd03...4ca
Skrevet

Er veldig ofte løk i leverpostei (om det ikke er den helt milde) og middagsrester blant annet. Og brød med hele korn i er jo heller ikke spesielt bra for hunder. Mye bedre med rent kjøtt og evt litt ris. Ris er jo bra for magen om den er urolig fra før også.

Skrevet

jeg brukte vom og hundemat, sånne pølser når jeg hadde alaska husky som fikk sprutdiare uansett hvilket tørrfor jeg brukte til han. da skulle han bare ha en halv sånn pølse morgen og kveld, å han holdt seg kjempefin. bare naturlige ingredienser å ikke allt det unødvendige vomfyllet som ris og korn. hunder er kjøttetere :)

Anonymous poster hash: 4bd03...4ca

Hunder er omnivore, slik som vi er.

Skrevet

Kjøper jo selvsagt en leverpostei uten løk til hunden hvis en skal gi det til den. Og det må jo fint gå ann å kutte ut løken i middagen de få dagene du venter på å få tilsendt maten? Poenget mitt var at jeg hadde heller gitt hunden middagsrester (uten løk og avocado f.eks) enn å kjøpe den søppelmaten på butikken. Det var bare ment som et tips.

• Liker 1
Skrevet

Hunder er omnivore, slik som vi er.

Mja, det er grader av det. De har mye kortere tarmsystem enn oss, og fordøyer karbohydrater dårligere. De er dermed ikke LIKE omnivore som oss. De kan godt spise bær og frukt, men det sier seg selv at hundedyr ikke er tilpasset å spise kornprodukter - deres forfedre høstet ikke akkurat korn...

Det er dermed helt kurant og fint å gi hunden frukt og bær og lignende, men alt kornet som er i tørrfôr er lite annet enn billig fyllstoff og mat for lagermidden. V&H som basis med tilskudd av frukt, bær og annen ordentlig mat er dermed mer korrekt enn tørrfôr.

Anonymous poster hash: d794b...cd5

• Liker 1
Skrevet

Det går fint ann å lage middager som hunden tåler, og har aldri hørt om en eneste hund som ikke tåler leverpostei :) Og nå høres det ikke ut som om disse hundene tåler tørrforet fra butikken så veldig godt heller...

Leverpostei inneholder som regel løk og konserveringsmidler som ikke er bra for hunder. Jeg har ikke sagt at man ikke kan lage middager hunder tåler, jeg skrev at det er mye menneskemat som hunder ikke skal spise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...