Gå til innhold

Hadde jeg med en psykopat å gjøre? Jeg stakk, men redd.. HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp. Jeg har en lavere grad innen psykologi og erfaring med en psykopat. DETTE ER EN KLASSISK PSYKOPAT. Denne sa meg det aller først: "...kalte han meg feil "navn" på slutten før han la på røret mens han lo"En psykopat vokser bare av å andres smerte og å kunne kontrollere andres glede/ smerte med manipulasjon. OG lyver troverdig så det renner. Denne mannen har aldri hatt sosial angst. En psykopat mangler fryktfølelse. Anonymous poster hash: b05ff...14f

Enig i at denne mannen har antisosiale/dyssosiale trekk, det man også kan kalle psykopatiske trekk. Han høres også ut som en klassisk narissist. Han bruker andre mennesker til å tilfredstille sitt oppblåste go, de er kun forbruksvare for han. Han virker samvittighetsløs (empatiløs) og uten anger.

Søike mennesker søker sjelden behandling, fordi de ikke har lidelsestrykk og de ser ikke på seg selv som syke. Det er for dem alle andre det er noe i veien med. De kan likevel være sjarmerende på overflaten og mange er intelligente (mindre intelligente blir ungdomskriminelle og havner ofte i fengsel).

Det viktigste: du kan ikke forandre han. Da måtte han villet det selv. Slike mennesker går kun i behandling hvis de selv kan tjene på det (i form av forkortet fengselsstraff for eks). De er ikke interessert i å forandre seg for å bli et bedre menneske.

Det er illevarslende at han er sykepleier. Slike pleier å bli luket ut på studiet, men noen er jo veldig manipulerende.

Det er bra du har kuttet han ut. Slike mennesker er giftige. I tillegg er han jo en smittebombe, om han har sex med et tresifret antall personer.

Anonymous poster hash: c29a0...316

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og en annen ting: folk med dyssosiale trekk (psykopater) tar sjelden selvmord. De har ikke anger, skyldfølelse eller lidelsestrykk.

Tror han lyver om den sosiale angsten, fordi han spiller på din skyldfølelse. Han visste at du da ville vise omsorg. En person med sosial angst er ofte forsiktig og tilbaketrukket, de sjonglerer ikke mellom ørten partnere eller er voldelige og manipulerende.

• Liker 3
Skrevet

Klart du skal såre han med å ikke stille opp for han! Han tråkker på deg med vilje, piner deg med vilje, liker å lure deg, liker å vinne over deg, da skal du være veldig kald. Det er helt klassisk at de vingler mellom at noe feiler dem og sjukt kynisk oppførsel. Han leker bare med deg, og du var en utfordring, bl.a. kanskje fordi du er medisinstudent og han sykepleier. Så da testet han grensene, og han "vant" spillet sitt - som han alltid gjør. Er ikke noe du kan gjøre med det. Du gjemmer deg litt bak "som alle andre kvinner.." i innlegget ditt for å forklare naive/medavhengige handlinger, og det tror jeg du må slutte med om du skal komme noen vei.

Du sier du er konfliktsky, samtidig som du er en sterk dame... ? Hm. Da får dette være din lærepenge om å være mindre konfliktsky. Alle voksne mennesker må kunne sette tydelige grenser, og kan de det ikke må de lære seg det. Det blir litt for mye offer/psykopat-tenkning. Uansett hvem som ikke behandler deg bra, om de er psykopat eller ikke psykopat, så skal du ikke finne deg i det. Du skal ikke få de til å "love å behandle deg bedre enn de andre damene" (hører du hvor skrudd det høres ut? Vet ikke om du fikk han til å love det eller om han sa det frivillig for å oppnå noe, men uansett... skrudd.)

Ja, dette kommer fra en som har vært utsatt for en voldelig drittsekk som aldri ga seg. Tro meg, du kommer ingen vei med å finne på unnskyldninger for han eller prøve å være sånn snill pike som er så snill og ikke vil såre noen. Kanskje vil det føles godt å føle seg som en snill pike og et overmenneske som vil være rettferdig og forståelsesfull, folk vil kanskje gi deg oppmerksomhet og så kan du snakke om han og være hekta på han enda litt lenger, men til syvende og sist har du faktisk ansvar for deg selv, og du MÅ kutte han ut. Hvor mye plass skal du gidde å la en umoden, bortskjemt drittsekk oppta i hodet ditt? Hvor lenge? Bestem deg nå. Bli sint, utvikle de sidene av deg som tydeligvis er underutviklet. (Det er ikke frekt ment, men noe vi alle har - og slike situasjoner kan være en veldig fin mulighet til å bli bevisst på dem og gjøre noe med dem, så det ikke skjer igjen.)

Og nei, ikke begynn å fiks han eller grav i hodet hans, ikke prøv å vis at du er så mye bedre enn alle de andre damene. Han kommer alltid spille etter andre regler enn deg, og ta innersvingen på deg når du minst venter det. Det handler om hans personlighetstruktur, og endres ikke. Han har det fint med seg selv så lenge han får vinne og overvinne de han vil, og det kommer alltid stå en haug med damer der som vil trøste han og prøve å fikse han. Vil du være en av dem?

Han behandler deg ikke bra, da driter du i om du sårer han, og du driter i hva som feiler han. Les Hekta-boken, og drit i flink pike-tankegangen. Du er ikke 4 år lenger, du er voksen og har ansvar for at du selv har et bra liv. Tenk så mange pasienter du kan inspirere til å komme ut av lignende situasjoner, når du har bevist for deg selv at det går an.

Anonymous poster hash: 17bcf...303

Tro meg. Det er en enorm forskjell på å være forelsket i en som er normal, og å være forelsket i/ ha et forhold til en psykopat.

Terminologien du benytter her kan ikke brukes, da det er helt ulogiske "spilleregler" og en helt annen sykelig utnyttelse og dynamikk i denne relasjonen.

Anonymous poster hash: b05ff...14f

Skrevet

Min mann er psykiater. Han sier det er utrolig få mennesker som er sosiopater/psykopater. Han har møtt kun 2 i sin yrkeskarriere (på over 20 år). Det som kjennetegner sosiopater/psykopater mest er deres overdrevne sjarm og bevissthet på "korrekt sosial oppførsel" samtidig som en ekstreme og skremmende følelseskulde. En sosiopat/psykopat vil aldri gjøre noen ting for noen andre så lenge det ikke gagner han selv og bare de aller, aller nærmeste som mor og kone har noe mistanke om dette fordi h*n ser nesten på livet som ett brettspill hvor han skal vinne. H*n eier ikke empati for noe (mennesker eller dyr) og kan ikke relatere seg selv til noe som lever og h*n viser ikke omsorg for egne barn, famile o.l uten at det gagner han selv. Det eneste en sosiopat/psykopat kan føle om andre er eierskap. Det jeg vil frem til TS er at den mannen du snakker om virker ikke vel bevart, men noen sosiopat/psykopat er han virkelig ikke.

Anonymous poster hash: 17f51...c09
  • Liker 1
Skrevet

Min mann er psykiater. Han sier det er utrolig få mennesker som er sosiopater/psykopater. Han har møtt kun 2 i sin yrkeskarriere (på over 20 år). ikke. Anonymous poster hash: 17f51...c09

Har du tenkt over at det kan komme av at psykopater sjeldent oppsøker behandling? De har ikke noe lidelsestrykk og ønsker ikke å forandre seg (det er jo alle andre det er noe i veien med). Det er kun om din mann jobber spesielt med antisosial personlighetsforstyrrelse eller i fengselsvesenet, at han vil få kontakt med disse individene. Da er de gjerne dømt til tvungen behandling.

• Liker 1
Skrevet

Min mann er psykiater. Han sier det er utrolig få mennesker som er sosiopater/psykopater. Han har møtt kun 2 i sin yrkeskarriere (på over 20 år). Det som kjennetegner sosiopater/psykopater mest er deres overdrevne sjarm og bevissthet på "korrekt sosial oppførsel" samtidig som en ekstreme og skremmende følelseskulde. En sosiopat/psykopat vil aldri gjøre noen ting for noen andre så lenge det ikke gagner han selv og bare de aller, aller nærmeste som mor og kone har noe mistanke om dette fordi h*n ser nesten på livet som ett brettspill hvor han skal vinne. H*n eier ikke empati for noe (mennesker eller dyr) og kan ikke relatere seg selv til noe som lever og h*n viser ikke omsorg for egne barn, famile o.l uten at det gagner han selv. Det eneste en sosiopat/psykopat kan føle om andre er eierskap. Det jeg vil frem til TS er at den mannen du snakker om virker ikke vel bevart, men noen sosiopat/psykopat er han virkelig ikke.

Hvordan kan du konkludere med at han ikke er en psykopat?

Anonymous poster hash: 64439...c2d

Skrevet

Hvordan kan du konkludere med at han ikke er en psykopat?

Fordi det TS skriver ikke passer ikke. Jeg har intet annet grunnlag å basere det på.

Skrevet (endret)

Fordi han har på en måte forklart at alt han gjør skyldes sosial angst, noe jeg også reagerer på fordi han er slettes ikke redd for å være åpen, utadvendt, og flink til å prate for seg i større sammenhenger. Men hva om han har sosial angst da?, og at han bare sliter med menneskelige relasjoner og jeg nå har slettet han fra alt, samt blokkert han. Ja, jeg har nylig mistet en venn innen selvmord, og har mye svarte tanker om at jeg kan være med å få folk til å ta dumme valg.

Anonymous poster hash: 2bbe5...979

Ønsker deg lykke til jeg! Du er tøff, og kommer deg ut av dette.

Han der er ikke sunn for noen...

Endret av Belin
Skrevet

Og jeg synes absolutt mannen TS beskriver har antisosiale/dyssosiale trekk (om han har så mange trekk at han klassifiserer til antisosial pf kan kun en psykolog/psykiater avgjøre ved en SCID-ll test).

De bruker ofte mennesker for å tilfredstille egne behov, de eier ikke empati, de kan være sjarmerende på overflaten, ha mange overfladiske forhold (men sjeldent utvikle langvarige, dype relasjoner) og de spiller på andres samvittighet og omsorgsfølelse (manipulerende). Akkurat som TS beskriver.

• Liker 2
Skrevet

Fordi det TS skriver ikke passer ikke. Jeg har intet annet grunnlag å basere det på. Anonymous poster hash: 17f51...c09

Det passer jo som hånd i hanske...

Skrevet

Har du tenkt over at det kan komme av at psykopater sjeldent oppsøker behandling? De har ikke noe lidelsestrykk og ønsker ikke å forandre seg (det er jo alle andre det er noe i veien med). Det er kun om din mann jobber spesielt med antisosial personlighetsforstyrrelse eller i fengselsvesenet, at han vil få kontakt med disse individene. Da er de gjerne dømt til tvungen behandling.

Det er nok fordi de fleste som blir "diagnostisert" som psykopater av lekfolk vanligvis har andre personlighetsforstyrrelser. Forøvrig så stemmer det du sier at sosiopater/psykopater vil gjøre det de kan for ikke å avsløre seg selv. Dvs. at all oppførsel er nøye kalkulert, så å finne en ekte psykopat er like enkelt som å bli angrepet av en hvit løve i Oslo. Et "følelsesmessig" utbrudd av en psykopat skjer ikke andre steder enn der psykopaten føler seg helt trygg på at han har all makt.

Skrevet

Det er nok fordi de fleste som blir "diagnostisert" som psykopater av lekfolk vanligvis har andre personlighetsforstyrrelser. Forøvrig så stemmer det du sier at sosiopater/psykopater vil gjøre det de kan for ikke å avsløre seg selv. Dvs. at all oppførsel er nøye kalkulert, så å finne en ekte psykopat er like enkelt som å bli angrepet av en hvit løve i Oslo. Et "følelsesmessig" utbrudd av en psykopat skjer ikke andre steder enn der psykopaten føler seg helt trygg på at han har all makt. Anonymous poster hash: 17f51...c09

Ja, de kan ha en narsissistisk personlighetsfortyrrelse i stedet (eller i tillegg). En del med mange partnere kan også ha emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, men disse individene er ofte veldig følsomme, har empati og knytter seg lett til andre.

Skrevet

Fordi det TS skriver ikke passer ikke. Jeg har intet annet grunnlag å basere det på.

Jeg har psykopati som et lite interessefelt, og jeg kan ikke se noe av det hun har skrevet som gjør at han ikke passer til diagnosen.

Kanskje du kan forklare litt nærmere?

Skrevet

Det passer jo som hånd i hanske...

Nei. Det passer på flere personlighetsforstyrrelser og jeg er enig at noe minner om psykopatiske trekk (det lille TS skriver) men ikke på en ekte psykopat (som forøvrig er en term som ikke brukes lenger av psykiatere).

Skrevet

Nei. Det passer på flere personlighetsforstyrrelser og jeg er enig at noe minner om psykopatiske trekk (det lille TS skriver) men ikke på en ekte psykopat (som forøvrig er en term som ikke brukes lenger av psykiatere). Anonymous poster hash: 17f51...c09

Om det ikke passer til narissistisk eller antisosial/dyssosial pf, hvile pf tenker du da på? Jeg er veldig interessert i pf (og psykiatri) og kan en del om det. Jeg kan ikke se at det er så mange andre pf enn de som er nevnt som samsvarer med TS sin beskrivelse.

• Liker 1
Skrevet

Fordi han har på en måte forklart at alt han gjør skyldes sosial angst, noe jeg også reagerer på fordi han er slettes ikke redd for å være åpen, utadvendt, og flink til å prate for seg i større sammenhenger. Men hva om han har sosial angst da?, og at han bare sliter med menneskelige relasjoner og jeg nå har slettet han fra alt, samt blokkert han. Ja, jeg har nylig mistet en venn innen selvmord, og har mye svarte tanker om at jeg kan være med å få folk til å ta dumme valg.

Anonymous poster hash: 2bbe5...979

Sosial angst eller ikke - du sier jo selv at du blir dårlig av han. Skal det liksom være din oppgave å "redde" han?? Nei.

Og han kalte deg for feil navn i telefonen, og lo av det? Han virker ikke riktig skrudd sammen.

Jeg hadde holdt meg langt unna! Hva godt får du ut av denne relasjonen? Jeg ser liksom ikke hvorfor du slapp han inn i livet ditt igjen.... er du forelsket i han?

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil si at det spiller vel egentlig ingen rolle om han er en Psykopat eller bare en helt forferdelig Drittsekk.

Hold deg langt unna denne mannen. Uavhengig av om han hadde hatt diagnosen Psykopat eller ikke, så høres han virkelig ikke helt god ut.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har psykopati som et lite interessefelt, og jeg kan ikke se noe av det hun har skrevet som gjør at han ikke passer til diagnosen.

Kanskje du kan forklare litt nærmere?

Vel.....når man baserer mangelen på empati som ekstrem utroskap. En psykopat ville ikke gått rundt å skryte hemningsløs over hvor mange han lurte i seng om det ikke gagnet han selv. Å gå til kompiser (som er i relasjon til kjæresten) og skryte om utroskap gagner ikke han selv fordi en kompis kan potensielt fortelle dette til kjæresten hans og da kan det potensielt føre til ett brudd, noe som igjen ikke gagner psykopaten. Derfor er dette en risiko han ikke ville tatt. Han hadde gitt seg til kjenne som kvinnfolkmagnet på en mere subtil (men tydelig) måte ovenfor sine venner som OM det kom tilbake til kjæresten ville vært tvetydig og ikke kunne ført til brudd. Og han ville ALDRI fortalt en potensiell ny partner "før så levde han av å lure damer, bruke dem kun for sex" fordi det ikke er korrekt oppførsel og kan føre til at hn blir avvist (og det tåler han ikke). Han hadde heller ikke tatt desperat kontakt med en han "likte" fordi han ville tatt det som en ekstrem fornærmelse og antageligvis lagt damen i arkivet for mennesker han hater for livet (sammen med alle fra barndommen til voksenlivet som har gjort han urett i hans hode). Om han var på ett sjarmoffensiv på en ny dame så ville han heller aldri kallt damen feil navn fordi han mest sannsynlig ville studert henne en stund for å finne ut om hun var verd arbeidet (om det seff. ikke hadde vært en måte å få makt på en kvinne som potensielt kunne avvist han).

Ang. rus så ville han ikke fortalt at han ruset seg tidligere, det ville vært en godt skjult hemmelighet frem til han evt tok en overdose og ble avslørt (det er verdt å nevne at narkomane ofte er overrepresentert ved div personlighetsforstyrrelser).

Han har nok en personlighetsforstyrrelse, det tviler jeg ikke på, men han virker ikke som han er smart nok til å være en vaskeekte "psykopat", uten at jeg har noen utdannelse så ville jeg heller gjettet at han har en borderline personlighetsforstyrrelse.

Anbefaler å lese American Psyko om du har en interesse for psykopati, selv om det er en roman så gir faktisk boken ett godt bilde av detaljestyringen og tankegangen til en psykopat ifølge min mann.

• Liker 1
Gjest Inferno
Skrevet (endret)

Herrejemini så mye bullshit om psykopater/sosiopater det var her i tråden, og så attpåtil fra kvalifiserte personer også!

Hadde dere vært faktiske psykologer hadde dere visst at "psykopat" ikke er en egen diagnose og at å slenge om seg med slike uttrykk er forbeholdt folk med innsikt i temaet eller klikk.no-artikler.

At vi aldri føler noe for andre utover eienskap er også vrøvl. Jeg skal ikke påstå at vi har et følelsesspekter på lik linje med empater (siden vi er så glade i kallenavn på hverandre) men et minimum av selvinnsikt er ikke uvanlig blant de mer eller mindre høyfunksjonelle i et samfunn hvor vi eksponeres i så stor grad som i dag. Min innsikt kommer riktignok fra observasjoner og kunnskap, ikke personlig relevans, men tro ikke at "psykopater" er en homogen gruppe.

Og ja, man kan "føle" noe for andre utover eienskap; det er bare ikke på samme måten som dere empater føler. Vi går ikke rundt dag ut og dag inn og lager faen bare for å gjøre det. Vi er ikke onde. Beklager å knuse karikaturen deres, men slik er virkeligheten.

Det er, som AB over ganske riktig sier, nokså få som kvalifiserer til det en vil kalle psykopater. Mennesker med dyssosiale trekk, en mer riktig betegnelse, eventuelt narsissistiske, er det litt flere av, men de er likevel ikke så mange at enhver eks hvis oppførsel man ikke er fornøyd med kan unnskyldes med det.

Hvorvidt TS sin mann har dyssosiale trekk eller ikke kan ingen av oss spekulere i. Igjen, beklager. Den menneskelige psyke er mer kompleks enn at den kan dømmes ut ifra et innlegg på et forum.

At han virker som en real drittsekk og at empatien nok har et brudd eller to, kan jeg gå med på.

Men TS; han er giftig for deg, og det er det du skal forholde deg til. Jeg sier som tidligere, blokker ham alt du kan og prøv å komme deg videre. Gå til psykolog om du trenger hjelp til å hanskes på egen hånd.

Anbefaler å lese American Psyko om du har en interesse for psykopati, selv om det er en roman så gir faktisk boken ett godt bilde av detaljestyringen og tankegangen til en psykopat ifølge min mann.

Virkelig? Jeg ville vurdert ham som en psykotisk narsissist med schizotype tendenser.

Endret av Inferno
  • Liker 1
Skrevet

Det var som å lese min egen historie... fyfaen for noen mannfolk vi har vært borti!

Jeg slettet min eks fra alt av sosiale medier osv, jeg har ikke blokket telefonnummeret, det er det eneste.

Råder deg til å gjøre det samme!

Min eks er i tillegg sykelig sjalu etter vi slo opp, ringte og kjeftet på meg fordi han fant ut at jeg hadde rota med en annen fyr på byen 2 måneder etter det ble slutt. Ganske sykt :-( Han tenkte vel det var helt greit at han lå med 10 andre rett etter vi slo opp da, men om jeg rota med en 2 måneder etter.. jaheisann.. smart han.

Slett ham, blokk ham og alt det der, det eneste de gjør er å dra deg ned for at de skal føle seg mer mann og har makt over deg. Slike folk er seriøst ikke riktige i hodet og burde egentlig vært innesperra på psykiatrisk. I alle fall når det er snakk om så mange jenter han har klart å lure og manipulere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...