AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #41 Skrevet 10. januar 2014 Bare så det er sagt, jeg sier ikke at han er psykopat. informasjonen vi har fått fra TS er altfor liten til at man kan konkludere med det. Akkurat som at informasjonen er altfor liten til at vi kan konkludere med at han ikke er psykopat. AB over ser ut til å tro at alle psykopater er superintelligente og så å si feilfrie, det trenger ikke nødvendigvis være tilfelle. Det finnes psykopater på alle deler av intelligensskalaen, de som ikke er på den øvre delen er ofte veldig impulsive og gjør mange dumme valg. Er klar over at man ikke bruker ordet "psykopat" på diagnosen mere, dette ble byttet ut samtidig som man byttet ut mange andre navn på forskjellige personlighetsforstyrrelser fordi diagnosene ikke skulle ha negative konnotasjoner ved seg. Vel for min del synes jeg psykopati er en negativ ting, så jeg fortsetter å bruke ordet Anonymous poster hash: 64439...c2d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #42 Skrevet 10. januar 2014 Min mann er psykiater. Han sier det er utrolig få mennesker som er sosiopater/psykopater. Han har møtt kun 2 i sin yrkeskarriere (på over 20 år). Det som kjennetegner sosiopater/psykopater mest er deres overdrevne sjarm og bevissthet på "korrekt sosial oppførsel" samtidig som en ekstreme og skremmende følelseskulde. En sosiopat/psykopat vil aldri gjøre noen ting for noen andre så lenge det ikke gagner han selv og bare de aller, aller nærmeste som mor og kone har noe mistanke om dette fordi h*n ser nesten på livet som ett brettspill hvor han skal vinne. H*n eier ikke empati for noe (mennesker eller dyr) og kan ikke relatere seg selv til noe som lever og h*n viser ikke omsorg for egne barn, famile o.l uten at det gagner han selv. Det eneste en sosiopat/psykopat kan føle om andre er eierskap. Det jeg vil frem til TS er at den mannen du snakker om virker ikke vel bevart, men noen sosiopat/psykopat er han virkelig ikke. Anonymous poster hash: 17f51...c09 Vel. Du har ikke din manns utdannelse, og jeg tør påstå at du tar fullstendig feil. Anslaget for antisosial personlighetsforstyrrelse/ psykopati ligger på omtrent 1 % av befolkningen. Årsaken til at psykiatere møter så få er at de overhodet ikke har noe ønske om behandling. Anonymous poster hash: b05ff...14f
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #43 Skrevet 10. januar 2014 Vel.....når man baserer mangelen på empati som ekstrem utroskap. En psykopat ville ikke gått rundt å skryte hemningsløs over hvor mange han lurte i seng om det ikke gagnet han selv. Å gå til kompiser (som er i relasjon til kjæresten) og skryte om utroskap gagner ikke han selv fordi en kompis kan potensielt fortelle dette til kjæresten hans og da kan det potensielt føre til ett brudd, noe som igjen ikke gagner psykopaten. Derfor er dette en risiko han ikke ville tatt. Han hadde gitt seg til kjenne som kvinnfolkmagnet på en mere subtil (men tydelig) måte ovenfor sine venner som OM det kom tilbake til kjæresten ville vært tvetydig og ikke kunne ført til brudd. Og han ville ALDRI fortalt en potensiell ny partner "før så levde han av å lure damer, bruke dem kun for sex" fordi det ikke er korrekt oppførsel og kan føre til at hn blir avvist (og det tåler han ikke). Han hadde heller ikke tatt desperat kontakt med en han "likte" fordi han ville tatt det som en ekstrem fornærmelse og antageligvis lagt damen i arkivet for mennesker han hater for livet (sammen med alle fra barndommen til voksenlivet som har gjort han urett i hans hode). Om han var på ett sjarmoffensiv på en ny dame så ville han heller aldri kallt damen feil navn fordi han mest sannsynlig ville studert henne en stund for å finne ut om hun var verd arbeidet (om det seff. ikke hadde vært en måte å få makt på en kvinne som potensielt kunne avvist han). Ang. rus så ville han ikke fortalt at han ruset seg tidligere, det ville vært en godt skjult hemmelighet frem til han evt tok en overdose og ble avslørt (det er verdt å nevne at narkomane ofte er overrepresentert ved div personlighetsforstyrrelser). Han har nok en personlighetsforstyrrelse, det tviler jeg ikke på, men han virker ikke som han er smart nok til å være en vaskeekte "psykopat", uten at jeg har noen utdannelse så ville jeg heller gjettet at han har en borderline personlighetsforstyrrelse. Anbefaler å lese American Psyko om du har en interesse for psykopati, selv om det er en roman så gir faktisk boken ett godt bilde av detaljestyringen og tankegangen til en psykopat ifølge min mann. Anonymous poster hash: 17f51...c09 Her trekker du mange gale konklusjoner. En psykopat er fryktløs og føler seg sikker på å kunne manipulere seg ut av ethvert problem uansett hva han har sagt. Vi har vold med i bildet. Manglende empati og manipulasjon viser seg i telefonsamtalen og mye annet. Anonymous poster hash: b05ff...14f
Scoop Skrevet 10. januar 2014 #44 Skrevet 10. januar 2014 Håper virkelig du holder deg unna ham. Å såre ham (hvis det i det hele tatt er mulig) er det siste du skal bekymre deg for!! Han fortjener virkelig ikke noe som helst fra deg. Syk eller ei, han er jo ikke riktig skrudd sammen. Husk at jo fortere du greier å kutte all kontakt, jo fortere kommer du deg videre.. 1
Gjest Smiley_cat Skrevet 10. januar 2014 #45 Skrevet 10. januar 2014 Nah... Å kalle noen "psykopat" gjør kvinner litt for ofte om menn. Jeg tror ikke det er 'det' mange kvinner egentlig mener. At han har psykopatiske trekk er noe annet. Men det er et symptom som flere differensialdiagnoser har. Flere her har nevnt dyssosial personlighetsforstyrrelse og narsissist. Henger meg mye mer på den gata der. Det ts beskriver, stemmer ikke med "psykopat". Og ja, det er få som får denne "diagnosen", det er ganske mange kriterier som skal oppfylles for det. Men, jeg reagerer mer på at han har drevet (driver?) med RUS. Kommer selvfølgelig an på hva misbruket var/er. Alvorlige/langvarig rusmisbruk medfører ofte store (!) personlighetsendringer... Og som du sikkert vet kan utløse latente psykiske lidelser så vel. Mange gode innspill i tråden her, synes jeg. Det enkleste/vanskeligste du kan gjøre ts, er å kutte han ut. Jeg pleier å forsøke å holde meg for god til å anbefale noe slikt, men gjør det i dette tilfellet. -Selv om jeg har skjønt at du holder på med det. Du er rett og slett for bra for en mann som dette, ts. Han kommer sannsynligvis til å dra deg ned i "møkka"! Ifht det du beskriver er du en kvinne med konkrete planer/mål for livet ditt. Han kommer til å gjøre livet ditt svært vanskelig. -Og studiene dine, makter du å gjennomføre de med en slik ballast? Og når du skal begynne å praktisere, hvor er tankene dine da? Hos pasienten eller en evig otte for denne mannen? Beklager 'klinisk' og 'kynisk' tilbakemelding for en mann du har følelser for. Men jeg får vondt av deg, og tror nesten at det beste at du får en litt hard tilbakemelding nå, før jo heller. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #46 Skrevet 10. januar 2014 Det er sikkert flere som allerede har skrevet at å finne en diagnose ikke er det aller viktigste. At du er redd og forvirret er ikke rart. Du beskriver en mann som er voldelig, uberegnelig og ondskapsfull. Det er ett fett om han har sosial angst eller ei. Hold ham langt unna deg/hold deg langt unna ham, prøv å glemme hele greia og ikke bruk mye kapasitet på analyser og forsøk på å plassere ham i en eller annen kategori. Han er åpenbart farlig og usunn for deg, både fysisk og psykisk. Hvis du virkelig er kjørt helt til bunns, vil jeg anbefale deg å ta noen timer hos fagfolk med erfaring i problematikken, så ser du om det er nok til å få deg på rett kjøl, evt hva du må gjøre for å få det til. Snakk med fastlegen hvis du ikke vet hvor du kan få hjelp. Anonymous poster hash: 34d1e...7e3 2
Gjest Smiley_cat Skrevet 10. januar 2014 #47 Skrevet 10. januar 2014 Det er sikkert flere som allerede har skrevet at å finne en diagnose ikke er det aller viktigste. At du er redd og forvirret er ikke rart. Du beskriver en mann som er voldelig, uberegnelig og ondskapsfull. Det er ett fett om han har sosial angst eller ei. Hold ham langt unna deg/hold deg langt unna ham, prøv å glemme hele greia og ikke bruk mye kapasitet på analyser og forsøk på å plassere ham i en eller annen kategori. Han er åpenbart farlig og usunn for deg, både fysisk og psykisk. Hvis du virkelig er kjørt helt til bunns, vil jeg anbefale deg å ta noen timer hos fagfolk med erfaring i problematikken, så ser du om det er nok til å få deg på rett kjøl, evt hva du må gjøre for å få det til. Snakk med fastlegen hvis du ikke vet hvor du kan få hjelp.Anonymous poster hash: 34d1e...7e3 Enig med ab. Diagnose eller ei ikke så viktig! Er han ikke bra for deg, gå videre! Det må vel være det letteste å jobbe ut i fra, fremfor å spekulere for mye. Skjønner selvfølgelig at du tenker mye på det lilevel siden du er emosjonelt involvert i mannen...
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #48 Skrevet 10. januar 2014 Jepp. Jeg har en lavere grad innen psykologi og erfaring med en psykopat. DETTE ER EN KLASSISK PSYKOPAT. Denne sa meg det aller først: "...kalte han meg feil "navn" på slutten før han la på røret mens han lo"En psykopat vokser bare av å andres smerte og å kunne kontrollere andres glede/ smerte med manipulasjon. OG lyver troverdig så det renner. Denne mannen har aldri hatt sosial angst. En psykopat mangler fryktfølelse. Anonymous poster hash: b05ff...14f Signerer bare med denne. Jeg er "psykopat-overlevende. Din og min har mye til felles, min var dog "underklasse", han hadde hverken utdannelse eller jobb ( han fikset ikke jobb, han så ikke resultat kjapt og høyt nok og varte som oftest ikke lengre enn etpar dager, )foretrakk å "hustle" både kvinner og menn for penger og lommeboka hans var aldri tom. Det er lite materiale på norsk (eller kanskje jeg bare ikke vet) men jeg brukte engelske sider, forum og det aller aller viktigste, en beintøff venninne som ikke la to kluter imellom og sa "Nei, det er du ikke" Når jeg satt og grein i sofaen og hikstet frem...."men jeg er så forelsket". Hun gjennomskuet både ham og feilfølelsen min. Jeg var bondefanget. Skal ikke bruke mer tid på min historie.... Du har nå en gylden regel nå, Ingen kontakt. Det er beinhardt men ufravikelig om du skal komme fra dette uten mer skade. Han har aldri hatt og kommer aldri å få noen andre følelser for deg enn muligens eierskap. Du er ett objekt til hans fornøyelse. I hans verden er du nå ett av hans mange objekter. Du skal (ikke noe kjære mor!) SKAL komme deg helt vekk fra hans objekt-radar. https://www.psychopathfree.com/list.php?category/59-No-Contact Gir deg ikke noe "lykke til", du skal ikke forsøke, du skal gjennomføre og det vet jeg at du kan. Klem!Anonymous poster hash: d3be1...936
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #49 Skrevet 10. januar 2014 Vel.....når man baserer mangelen på empati som ekstrem utroskap. En psykopat ville ikke gått rundt å skryte hemningsløs over hvor mange han lurte i seng om det ikke gagnet han selv. Å gå til kompiser (som er i relasjon til kjæresten) og skryte om utroskap gagner ikke han selv fordi en kompis kan potensielt fortelle dette til kjæresten hans og da kan det potensielt føre til ett brudd, noe som igjen ikke gagner psykopaten. Derfor er dette en risiko han ikke ville tatt. Han hadde gitt seg til kjenne som kvinnfolkmagnet på en mere subtil (men tydelig) måte ovenfor sine venner som OM det kom tilbake til kjæresten ville vært tvetydig og ikke kunne ført til brudd. Og han ville ALDRI fortalt en potensiell ny partner "før så levde han av å lure damer, bruke dem kun for sex" fordi det ikke er korrekt oppførsel og kan føre til at hn blir avvist (og det tåler han ikke). Han hadde heller ikke tatt desperat kontakt med en han "likte" fordi han ville tatt det som en ekstrem fornærmelse og antageligvis lagt damen i arkivet for mennesker han hater for livet (sammen med alle fra barndommen til voksenlivet som har gjort han urett i hans hode). Om han var på ett sjarmoffensiv på en ny dame så ville han heller aldri kallt damen feil navn fordi han mest sannsynlig ville studert henne en stund for å finne ut om hun var verd arbeidet (om det seff. ikke hadde vært en måte å få makt på en kvinne som potensielt kunne avvist han). Ang. rus så ville han ikke fortalt at han ruset seg tidligere, det ville vært en godt skjult hemmelighet frem til han evt tok en overdose og ble avslørt (det er verdt å nevne at narkomane ofte er overrepresentert ved div personlighetsforstyrrelser). Han har nok en personlighetsforstyrrelse, det tviler jeg ikke på, men han virker ikke som han er smart nok til å være en vaskeekte "psykopat", uten at jeg har noen utdannelse så ville jeg heller gjettet at han har en borderline personlighetsforstyrrelse.Anbefaler å lese American Psyko om du har en interesse for psykopati, selv om det er en roman så gir faktisk boken ett godt bilde av detaljestyringen og tankegangen til en psykopat ifølge min mann. Anonymous poster hash: 17f51...c09 Her forklarer du dine oppfatninger og tolkninger om hvorfor du mener han er psykopat (dyssosial/antisosial pf), MEN du svarer ikke på mitt spørsmål om hvilken personlighetsforstyrrelse du da mener han har (siden du mente han tilfredsstilte kriteriene for oersonlighetsforstyrrelse). Hvilken pf mener du da han har? Jeg er uenig i at en person med dyssosial personlighetsforstyrrelse (psykopat) ikke skryter av sine "erobringer". Om han får en god følelse av å skryte (blåse opp sitt ego), gangner det han jo her og nå. Mange vil da skryte. Det finnes intelligente psykopater og det finnes mindre intelligente psykopater. Derfor blir det feil å påstå at alle tenker slik eller slik.mange"dumme" psykopater blir kriminelle OG blir tatt (fordi de er dumme). De mer intelligente psykopatene sitter ofte som bakmenn i et kriminelt nettverk, eller de er kanskje nærlingslivstopper. Det stemmer at mange rusmisbrukere har en personlighetsforstyrrelse, men langt fra alle har dyssosiale trekk (selv om en del tilfredstiller kriteriene). Det kan være folk med blandet personlighetsfortyrrelse, emosjonelt ustabile personligheter eller folk som selvmedisinerer for eks bipolar lidelse eller psykose. Altaå ikke nødvendigvis "onde" mennesker. Anonymous poster hash: c29a0...316
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #50 Skrevet 10. januar 2014 Her forklarer du dine oppfatninger og tolkninger om hvorfor du mener han IKKE er psykopat (dyssosial/antisosial pf), MEN du svarer ikke på mitt spørsmål om hvilken personlighetsforstyrrelse du da mener han har (siden du mente han tilfredsstilte kriteriene for oersonlighetsforstyrrelse). Hvilken pf mener du da han har? Jeg er uenig i at en person med dyssosial personlighetsforstyrrelse (psykopat) ikke skryter av sine "erobringer". Om han får en god følelse av å skryte (blåse opp sitt ego), gangner det han jo her og nå. Mange vil da skryte. Det finnes intelligente psykopater og det finnes mindre intelligente psykopater. Derfor blir det feil å påstå at alle tenker slik eller slik.mange"dumme" psykopater blir kriminelle OG blir tatt (fordi de er dumme). De mer intelligente psykopatene sitter ofte som bakmenn i et kriminelt nettverk, eller de er kanskje nærlingslivstopper. Det stemmer at mange rusmisbrukere har en personlighetsforstyrrelse, men langt fra alle har dyssosiale trekk (selv om en del tilfredstiller kriteriene). Det kan være folk med blandet personlighetsfortyrrelse, emosjonelt ustabile personligheter eller folk som selvmedisinerer for eks bipolar lidelse eller psykose. Altaå ikke nødvendigvis "onde" mennesker. Anonymous poster hash: c29a0...316 edit: leifAnonymous poster hash: c29a0...316
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #51 Skrevet 10. januar 2014 Vel. Du har ikke din manns utdannelse, og jeg tør påstå at du tar fullstendig feil. Anslaget for antisosial personlighetsforstyrrelse/ psykopati ligger på omtrent 1 % av befolkningen. Årsaken til at psykiatere møter så få er at de overhodet ikke har noe ønske om behandling. Anonymous poster hash: b05ff...14f Signerer! Psykopater ønsker ikke behandling om de ikke selv har nytte av den (kortere fengselsstraff etc). De føler ikke skyld, skam eller angst.Anonymous poster hash: c29a0...316
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #52 Skrevet 10. januar 2014 Herrejemini så mye bullshit om psykopater/sosiopater det var her i tråden, og så attpåtil fra kvalifiserte personer også! Hadde dere vært faktiske psykologer hadde dere visst at "psykopat" ikke er en egen diagnose og at å slenge om seg med slike uttrykk er forbeholdt folk med innsikt i temaet eller klikk.no-artikler. At vi aldri føler noe for andre utover eienskap er også vrøvl. Jeg skal ikke påstå at vi har et følelsesspekter på lik linje med empater (siden vi er så glade i kallenavn på hverandre) men et minimum av selvinnsikt er ikke uvanlig blant de mer eller mindre høyfunksjonelle i et samfunn hvor vi eksponeres i så stor grad som i dag. Min innsikt kommer riktignok fra observasjoner og kunnskap, ikke personlig relevans, men tro ikke at "psykopater" er en homogen gruppe. Og ja, man kan "føle" noe for andre utover eienskap; det er bare ikke på samme måten som dere empater føler. Vi går ikke rundt dag ut og dag inn og lager faen bare for å gjøre det. Vi er ikke onde. Beklager å knuse karikaturen deres, men slik er virkeligheten. Det er, som AB over ganske riktig sier, nokså få som kvalifiserer til det en vil kalle psykopater. Mennesker med dyssosiale trekk, en mer riktig betegnelse, eventuelt narsissistiske, er det litt flere av, men de er likevel ikke så mange at enhver eks hvis oppførsel man ikke er fornøyd med kan unnskyldes med det. Hvorvidt TS sin mann har dyssosiale trekk eller ikke kan ingen av oss spekulere i. Igjen, beklager. Den menneskelige psyke er mer kompleks enn at den kan dømmes ut ifra et innlegg på et forum. At han virker som en real drittsekk og at empatien nok har et brudd eller to, kan jeg gå med på. Men TS; han er giftig for deg, og det er det du skal forholde deg til. Jeg sier som tidligere, blokker ham alt du kan og prøv å komme deg videre. Gå til psykolog om du trenger hjelp til å hanskes på egen hånd. Virkelig? Jeg ville vurdert ham som en psykotisk narsissist med schizotype tendenser. Du er en selvdiagnotisert psykopat? Anonymous poster hash: 64439...c2d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #53 Skrevet 10. januar 2014 Virkelig? Jeg ville vurdert ham som en psykotisk narsissist med schizotype tendenser. Her avslører du dine manglende psykiatrikunnskaper. Mulig du er ironisk i tilfelle noen avslører det. Man skiller mellom psykoselidelser (schizofreni, paranoid psykose osv) og nevroselidelse (angst, bipolare lidelser, depresjon og personlighetsforstyrrelser). Personlighetsfortyrrelser for eks narsissistisk pf, dyssosial pf eller scizotyp pf) har ingenting med psykose å gjøre (selv om noen kan få dette i tillegg). Det gir derfor ingen mening å si at noen er en "psykotisk narsissist med schizotype tendenser". En schizotyp person er en person med rare ideer, forestillinger og avvikende sosial atferd (for eks uteligger). Det stemmer overhodet ikke med beskrivelsen av eksen til TS. Anonymous poster hash: c29a0...316
Gjest Inferno Skrevet 10. januar 2014 #54 Skrevet 10. januar 2014 Du er en selvdiagnotisert psykopat? Anonymous poster hash: 64439...c2d Diagnostisert med dyssosial personlighetsforstyrrelse. Her avslører du dine manglende psykiatrikunnskaper. Mulig du er ironisk i tilfelle noen avslører det. Man skiller mellom psykoselidelser (schizofreni, paranoid psykose osv) og nevroselidelse (angst, bipolare lidelser, depresjon og personlighetsforstyrrelser). Personlighetsfortyrrelser for eks narsissistisk pf, dyssosial pf eller scizotyp pf) har ingenting med psykose å gjøre (selv om noen kan få dette i tillegg). Det gir derfor ingen mening å si at noen er en "psykotisk narsissist med schizotype tendenser". En schizotyp person er en person med rare ideer, forestillinger og avvikende sosial atferd (for eks uteligger). Det stemmer overhodet ikke med beskrivelsen av eksen til TS.Anonymous poster hash: c29a0...316 Jeg snakket om den fiksjonelle karakteren Patrick Bateman, ikke eksen til TS. Patrick Bateman har tydelige narsissistiske (fokuset på et ytre ideal, sinnet når ting ikke går som planlagt) og noen schizotype trekk (depersonalisering, bisarre ideer, blant annet) og slik boka forløper stilles det til slutt spørsmål ved om hendelsene faktisk fant sted eller ei - med andre ord psykose.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #55 Skrevet 10. januar 2014 Diagnostisert med dyssosial personlighetsforstyrrelse. Jeg snakket om den fiksjonelle karakteren Patrick Bateman, ikke eksen til TS. Patrick Bateman har tydelige narsissistiske (fokuset på et ytre ideal, sinnet når ting ikke går som planlagt) og noen schizotype trekk (depersonalisering, bisarre ideer, blant annet) og slik boka forløper stilles det til slutt spørsmål ved om hendelsene faktisk fant sted eller ei - med andre ord psykose. Det gir mer mening Føler du noen gang skam, angst eller psykisk smerte? Føler du deg ensom noen gang, og synes det er godt å snakke med et medmenneske eller en terapeut, godt å få omsorg. Bare nysgjerrig.Anonymous poster hash: c29a0...316
Gjest Inferno Skrevet 10. januar 2014 #56 Skrevet 10. januar 2014 Det gir mer mening Føler du noen gang skam, angst eller psykisk smerte? Føler du deg ensom noen gang, og synes det er godt å snakke med et medmenneske eller en terapeut, godt å få omsorg. Bare nysgjerrig.Anonymous poster hash: c29a0...316 Hva 'normale' mennesker ilegger slike uttrykk er jeg faktisk ikke helt sikker på, men: Om jeg gjør noe galt føler jeg ikke skam. Det eneste jeg anser som feil er at jeg ble tatt. Jeg føler ikke irrasjonell angst. Jeg kan få kick av adrenalin, en slags fight-or-flight-følelse om jeg er i en truende situasjon, men jeg er ikke engstelig av meg. Jeg får heller ikke vondt innvendig av å såre andre eller av at andre gjør ting mot meg som ville såret andre psykisk. Jeg observerer og kalkulerer fremfor å relatere til andre på et personlig nivå; dermed er det få, om noen, som når inn til meg nok til å kunne såre meg. Jeg føler meg ikke ensom, men jeg har en nesten konstant følelse av rastløshet og kjedsomhet. Omsorg har jeg heller ikke noe behov for.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #57 Skrevet 10. januar 2014 Dyssosial personlighetsforstyrrelse (nye ordet for psykopati, gir mer rom for variasjoner) er både arv og sosialisering. "Min psykopat" hadde foreldre og en onkel som oppdro og han var en så "ren psykopat" som jeg kan tenke meg. En psykopat med andre foreldre, annen oppvekst og sosialt miljø ville utviklet seg anderledes. Det finnes mange mennesker i "høye sirkler" som scorer høyt på "psykopatskalaen". En interessant test fra Channel 4. Test yourself and Spot the psycopath. Anonymous poster hash: d3be1...936
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #58 Skrevet 10. januar 2014 Hva 'normale' mennesker ilegger slike uttrykk er jeg faktisk ikke helt sikker på, men: Om jeg gjør noe galt føler jeg ikke skam. Det eneste jeg anser som feil er at jeg ble tatt. Jeg føler ikke irrasjonell angst. Jeg kan få kick av adrenalin, en slags fight-or-flight-følelse om jeg er i en truende situasjon, men jeg er ikke engstelig av meg. Jeg får heller ikke vondt innvendig av å såre andre eller av at andre gjør ting mot meg som ville såret andre psykisk. Jeg observerer og kalkulerer fremfor å relatere til andre på et personlig nivå; dermed er det få, om noen, som når inn til meg nok til å kunne såre meg. Jeg føler meg ikke ensom, men jeg har en nesten konstant følelse av rastløshet og kjedsomhet. Omsorg har jeg heller ikke noe behov for. Høres ut som du har selvinnsikt nok til at du faktisk kunne hatt utbytte av terapi. Men du er kanskje ikke motivert for dette (om du ikke føler lidelse)?Anonymous poster hash: c29a0...316
Gjest Inferno Skrevet 10. januar 2014 #59 Skrevet 10. januar 2014 Høres ut som du har selvinnsikt nok til at du faktisk kunne hatt utbytte av terapi. Men du er kanskje ikke motivert for dette (om du ikke føler lidelse)?Anonymous poster hash: c29a0...316 Hvorfor skulle jeg ville gå til terapi?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #60 Skrevet 10. januar 2014 Hvorfor skulle jeg ville gå til terapi? For å kunne utvikle et godt, empatisk og dypere forhold til en fremtidig partner eller få en nær venn. For å få det bedre med seg selv og andre mennesker, samt at man innser at man ved sin atferd skader og sårer andre, og at det å engasjere seg i behandling kan gjøre at man i stedet blir et støttende og omsorgsfult medmenneske? Er dette motivasjonsfaktorer nok?Anonymous poster hash: c29a0...316 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå