Gå til innhold

Nyutdannet adjunkt sliter med å skaffe seg jobb, hvordan bør hun gå frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det tror jeg på, men da får man vel mest sannsynlig jobb som spes.ped-lærer? Det har ikke jeg så lyst til.. Jeg føler at det å "bare" ha studiepoeng i RLE og norsk er lite, dersom man skal jobbe i grunnskolen. Det er vel gunstig å ha flere enn to fag?

Anonymous poster hash: 806c2...d72

Jeg jobber som vanlig kontaktlærer, selv om jeg har master i spes.ped. Spes.ped. er i grunnen ikke noe annet enn "god pedagogikk". Er ikke ekspert på diagnoser og 1-1-undervisning som noen tror, men kan derimot mye om div. lærevansker, emosjonelle vansker, klasseledelse osv, som kommer til kjempenytte i klasserommet for ALLE elevene.

Fordelen er at jeg kan bytte jobb dersom jeg blir lei læreryrket. F.eks jobbe hos PPT, BUP o.l.

Anonymous poster hash: 30bd0...1c2

• Liker 1
Skrevet

Virker som dette kan ta tid.. Hun har jo ikke norsk som fag, men ett år med nordisk, og heller ikke samfunnsfag, men sosiologi. Samfunnsfag er det så mange som har, at det uansett ikke er vanlig å bli ansatt fordi man har kompetanse til å undervise i det, det er det jo også veldig mange andre med mer attraktive fagkombinasjoner, eller som allerede er ansatt, som kan. Hvis hun da i tillegg ikke ønsker å søke jobber litt i utkanten, og heller ikke ønsker å jobbe som vikar så hun får kontakter, så ser jeg for meg at det kan bli vrient å få fast jobb i det hele tatt. Hun burde nok se seg om etter andre fag å ta, eller spisse kompetansen sin i norsk, dersom hun ikke får jobb til oppstarten i høst (er jo til det det søkes om flest lærere).

Det er kanskje uansett på tide å sette seg ned og ta en samtale med henne om hva dere gjør dersom hun ikke får jobb innen rimelig tid, det går ikke an å være 27 år og forvente å bli forsørget hjemme, samtidig skjønner jeg at en mor nødig setter sin datter uten inntekt på gaten.

Anonymous poster hash: 1c941...668
  • Liker 2
Skrevet

På tide å være streng, tenker jeg. Begynn å kreve husleie (trenger ikke være så høy). Hun får dra på sosialen hvis hun mangler penger, dere har ikke forsørgerplikt. Gi henne kontrakt. Og gi klar beskjed om at hun kan flytte ut på rappen hvis hun nekter å være tilkallingsvikar. Det er dere som betaler for hennes "har ikke lyst", det må dere slutte med!

• Liker 1
Skrevet

Har hun ikke inntekt fra dagligvarejobben da? Eller har hun sagt den opp?

Anonymous poster hash: 714a4...076
Skrevet

I fjor sommer søkte jeg på ca 40 stillinger som lærer, og fikk kun ett tilbud, som tilslutt ble tatt tilbake på grunn av dårlig planlegging av skolen. Og dette var bare i én by...

Anbefaler datteren din å søke på Østlandet; Oslo, Bærum og slikt. Vet om mange venner som har fått opptil flere jobbtilbud der fra!

Skrevet

Få en vaskejobb eller annet i mellomtiden.

Anonymous poster hash: bfeb2...52a

Skrevet

Er du sikker på at hun faktisk har levert jobbsøknadene? Hvis hun kvier seg for å jobbe og stå på egne bein, kan det jo være lett å skylde på at jobbintervjuene uteblir.

Anonymous poster hash: 8083e...537

Skrevet (endret)

Vi lot henne bo hjemme slik at hun slapp åta opp studielån. Men ser nå at vi kanskje burde ha krevd mer av henne, hun har vendt seg til å bo hos oss gratis og muligens er dette grunnen til at hun ikke har søkt jobber aktivt under studietiden. Hun er som sagt en oppegående jente, men ikke så motivert for tiden.

Anonymous poster hash: 9d9f7...fb0

Jeg foreslår at hun utvider søkene sine til ikke bare lærerjobber, men annet som kan være relevant eller mindre relevant. Det er bedre å ha en jobb enn å ikke jobbe i det hele tatt, det å gå uten arbeid sliter veldig psykisk. Kanskje fikk hun litt nok av PPU, det skal visstnok være et ganske travelt år, og at en annen type jobb vil iallfall få hun motivert til noe.

Men, det kan ta tid å få seg jobb fremover, og siden fremtiden er såpass usikker vil jeg anbefale at du som mor setter krav. Jeg synes hun bør ha en reserveplan utenom jobbsøkingen. Det nærmer seg nemlig søknadsfrist (15.april) for studier med start etter sommeren. Det hun kan gjøre er å søke mye forskjellig via Samordna opptak, f.eks. ha forskjellige årsstudiumet på listen som gir relevant undervisningskompetanse i lærerjobben. Kanskje er det fag hun heller kunne tenke seg å undervise i, enn det hun har. For sikkerhetsskyld han kun også legge inn søk på andre studier.

Kanskje er det noe helt annet hun vil bli? For heldig som hun er, så har hun ikke studielån, og med dette sitter hun med en fantastisk mulighet til å kunne faktisk studere en hel grad, bachelor + master, pluss enn bachelorgrad til, siden en kan få lån hos Lånekassen i hele 8 år.

Eller hun kan bygge videre på graden sin. Når hun har PPU er hun kvalifisert til å søke master i pedagogikk på UiB blant annet, og dette vil jo tro er veldig god master å ta. Ved sidan av å åpne for flere ulike jobbmuligheter, vil hun automatisk få lektorkompetanse og kan undervise i VGS, da har hun flere muligheter. Norsk er jo et ganske stort fag i VGS, så om hun sliter med å få seg jobb på ungdomstrinnet, vil VGS kanskje åpne flere dører. Og kanskje trenger hun nettopp å ta en master for å bli mer sikker på seg selv og sin kompetanse. Jeg ser for meg at med en master i pedagogikk, vil hun i større grad bli flinkere til å skrive gode søknader til lærerjobber, der hun nettopp legger frem hvorfor hun vil være en god lærer til en jobb.

Og med dette mener jeg at du skal stille krav. Ja, det er heldig og veldig bra for hun at hun har fått bodd hjemme og unngått studielån, men begynner hun på ny utdanning (og det synes jeg du bør foreslå dersom hun går rundt tiltaksløs og arbeidsledig frem til sommeren) så bør hun flytte ut og søke på studielån. Ja, for det aller aller fleste må ta opp studielån, og om hun bare tar et årsstudium for å styrke graden, en master (2 år) eller bachelorgrad, så er det ikke så ille med tanke på at flere studerer lenger og har mye i studielån. Det er faktisk verdt det for å bo for seg selv, det er faktisk en del av voksenlivet også. Mulig er hun lei av å studere, men kanskje er hun lei av å studere også fordi hun har bodd hjemme og konsentrert seg for mye om gode karakterer, og ikke opplevd de ulike sidene ved studentlivet på godt og vondt.

Hilsen student som snart har 200 000 kr i studielån, men ikke ferdigutdannet :)

Endret av lillsunshine
Skrevet (endret)

Virker som dette kan ta tid.. Hun har jo ikke norsk som fag, men ett år med nordisk, og heller ikke samfunnsfag, men sosiologi. Samfunnsfag er det så mange som har, at det uansett ikke er vanlig å bli ansatt fordi man har kompetanse til å undervise i det, det er det jo også veldig mange andre med mer attraktive fagkombinasjoner, eller som allerede er ansatt, som kan. Hvis hun da i tillegg ikke ønsker å søke jobber litt i utkanten, og heller ikke ønsker å jobbe som vikar så hun får kontakter, så ser jeg for meg at det kan bli vrient å få fast jobb i det hele tatt. Hun burde nok se seg om etter andre fag å ta, eller spisse kompetansen sin i norsk, dersom hun ikke får jobb til oppstarten i høst (er jo til det det søkes om flest lærere).

Det er kanskje uansett på tide å sette seg ned og ta en samtale med henne om hva dere gjør dersom hun ikke får jobb innen rimelig tid, det går ikke an å være 27 år og forvente å bli forsørget hjemme, samtidig skjønner jeg at en mor nødig setter sin datter uten inntekt på gaten.

Anonymous poster hash: 1c941...668

Om jeg tørr å spørre, hva mener du med at et årsstudium i nordisk ikke er fullgodt som undervisningskompetanse i norsk? For det er et veldig høyt nivå på nordisk. Årstudiumet er i utgangspunktet rettet mot de som ønsker å bli norsklærere i VGS, så med andre ord er en mer en kvalifisert nok til å undervise i norsk på grunnskolen.

Jeg kan ikke uttale meg om hva det blir undervist i på høyskolen, men da jeg tok et av grunnfagene i nordisk grammatikk for et år siden, tok de inn en ny bok i pensum. Jeg fant ut at nettopp denne boken også er pensum for norsk i GLU-utdanningen. I sammenligning med andre deler av pensum i dette faget, er dette pensumet latterlig lett til tider. Heldigvis var det bare en liten del av pensum.

Så jo, nordisk gir undervisningskompetanse i norsk. Eller hva mener du gir fullverdig undervisningskompetanse i grunnskolen? Mener du kun at lektorer med hovedfag i nordisk er godt nok?

Endret av lillsunshine
Skrevet (endret)

Fagkombinasjon kan være veldig avgjørende, ja. Det har jeg hvertfall hørt fra mange lærere i praksis. Kanskje hun bør studere et "attraktivt" fag ved siden av å jobbe som tilkallingsvikar?

Selv går jeg tredje året nå, og har til

nå studert norsk og RLE. Dersom jeg ikke går rett på master i norsk til høsten, så er jeg veldig usikker på hvilket fag jeg skal velge. Noen med erfaring som har tips? Jeg tenker litt på tysk, samfunnsfag, heimkunnskap eller gym

Anonymous poster hash: 806c2...d72

Som det er sagt flere ganger i tråden her, så er det veldig mange med undervisningskompetanse i samfunnsfag, så da vil nok ikke samfunnsfag være den lureste kombinasjonen. Satser du å bli lektor uansett? Master åpner ofte for flere muligheter.

Ellers er jo mat og helse nevnt som et etterspurt fag. Mitt inntrykk er også at de trenger tysklærere, siden du nevner tysk. På oppslagstavlen på fakultetet mitt henger det nemlig en haug av lapper om skoler som gjerne vil ha inn tyskstudenter med minimum årsstudium (men ikke krav om pedagogikk) til vikartimer i tysk. Dette gjelder forsåvidt spansk også, men dersom jeg skal prøve å spå fremtiden vil jeg tippe at tysk kommer til å få en oppsving igjen etter uttalelsene fra økonomer og Gahr-Støre om viktigheten av å lære seg tysk i årene fremover, og at kanskje spansk går på bekostning av dette, selv om spansk er et stort språk også. Kinesisk er jo i vinden for tiden, men er nok vanskeligere å lære.

Endret av lillsunshine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...