Gå til innhold

Nyutdannet adjunkt sliter med å skaffe seg jobb, hvordan bør hun gå frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, her kommer et innlegg fra en masete og innpåsliten mor. Min 27 år gamle datter er nettopp blitt ferdigutdannet adjunkt, hun har all sin utdanning fra universitetet, en bachelor i samfunnsfag, 1 år med nordisk, i tillegg til praktisk pedagogisk utdanning. Hun ble ferdig med utdanningen i desember og har siden søkt flere jobber uten å å bli innkalt til intervju. Hun er meget skuffet og noe irritert, da hun antok at det vil være stor etterspørsel etter henne ute på jobbmarkedet siden det er lærermangel.

Jeg som mor står på sidelinjen og ser henne bli mer og mer lei dag for dag. Hun går stort sett hjemme, sover til langt ut på ettermiddagen. Jeg er bekymret for hennes ved og vel, men samtidig ønsker jeg at hun etterhvert skal få seg jobb og flytte for seg selv. Min datter bor hos meg og min samboer, hun har bodd hos oss gjennom hele utdanningsløpet sitt. Nå ønsker jeg at hun skal skaffe seg jobb og flytte for seg selv etterhvert, men har lovet henne at hun får bo her til hun får seg jobb. Mulig jeg er veldig utålmodig, men bør hun ikke bli innkalt til intervju snart? Hun sier selv at hun har søkt på 12 ulike stillinger og har ikke blitt innkalt en eneste gang? Hva er det hun gjør galt? Og hvordan bør hun gå frem for å skaffe seg lærerjobb? Bør hun sende flere åpne søknader? Det skal sies at min datter ikke har noen form for arbeidserfaring å stille opp med. Hun har kun hatt en deltidsstilling på dagligvarebutikk ved siden av studiene.

Anonymous poster hash: 9d9f7...fb0
Skrevet

Kjære vene, hun har jo akkurat begynt jobbsøkingen! Begge må slappe litt av…

Anonymous poster hash: 89b62...ba9
  • Liker 5
Skrevet

Ferdig i desember og har allerede søkt 12 jobbet. Da er hun faktisk både aktiv og flittig i jobbsøkingen sin. Det tar TID å få seg jobb.

Anonymous poster hash: 4d60b...f8f
  • Liker 13
Skrevet

Kanskje hun lyver om at hun er ferdig med utdanningen? Kanskje hun har strøket i så mange fag at hun er for flau til å si at hun ikke klarte det :)

Anonymous poster hash: 190c7...29f
  • Liker 1
Skrevet

En måned er ingenting som ny jobbsøker, gi henne mer tid.

Anonymous poster hash: a07e0...53f
  • Liker 6
Skrevet

Kanskje hun lyver om at hun er ferdig med utdanningen? Kanskje hun har strøket i så mange fag at hun er for flau til å si at hun ikke klarte det :)

Anonymous poster hash: 190c7...29f

Uff, stakkars deg, du har det tydeligvis ikke godt siden du føler et behov for å snakke nedsettende om en du overhodet ikke har kjennskap til på et nettforum : ) Min datter har bestått med glans, det har jeg håndfast bevis på.

• Liker 3
Skrevet

Uff, stakkars deg, du har det tydeligvis ikke godt siden du føler et behov for å snakke nedsettende om en du overhodet ikke har kjennskap til på et nettforum : ) Min datter har bestått med glans, det har jeg håndfast bevis på.

Det er jo ikke nedsettende...? Litt søkt teori, men slike ting kan jo skje.

Gi henne tid i hvert fall, en måned er ikke akkurat lenge. Det kan fort ta noen uker før man blir kalt inn på intervju etter søknaden er mottatt også.

Skrevet

Hersketeknikk! Æsj, så utrolig ekkel måte å snakke til andre på. Er selv lektor i realfag med ppu og slet ikke med å få jobb i Oslo nå nylig. Enten er det noe galt med søknaden hennes eller så er ikke samfunnsfaglærere ettertraktet om dagen. Det tar litt tid og skoleåret begynner ikke før i august og det er nok da hun kan regne med å starte.

Anonymous poster hash: c846f...d05

• Liker 4
Skrevet

Hei, her kommer et innlegg fra en masete og innpåsliten mor. Min 27 år gamle datter er nettopp blitt ferdigutdannet adjunkt, hun har all sin utdanning fra universitetet, en bachelor i samfunnsfag, 1 år med nordisk, i tillegg til praktisk pedagogisk utdanning. Hun ble ferdig med utdanningen i desember og har siden søkt flere jobber uten å å bli innkalt til intervju. Hun er meget skuffet og noe irritert, da hun antok at det vil være stor etterspørsel etter henne ute på jobbmarkedet siden det er lærermangel.

Jeg som mor står på sidelinjen og ser henne bli mer og mer lei dag for dag. Hun går stort sett hjemme, sover til langt ut på ettermiddagen. Jeg er bekymret for hennes ved og vel, men samtidig ønsker jeg at hun etterhvert skal få seg jobb og flytte for seg selv. Min datter bor hos meg og min samboer, hun har bodd hos oss gjennom hele utdanningsløpet sitt. Nå ønsker jeg at hun skal skaffe seg jobb og flytte for seg selv etterhvert, men har lovet henne at hun får bo her til hun får seg jobb. Mulig jeg er veldig utålmodig, men bør hun ikke bli innkalt til intervju snart? Hun sier selv at hun har søkt på 12 ulike stillinger og har ikke blitt innkalt en eneste gang? Hva er det hun gjør galt? Og hvordan bør hun gå frem for å skaffe seg lærerjobb? Bør hun sende flere åpne søknader? Det skal sies at min datter ikke har noen form for arbeidserfaring å stille opp med. Hun har kun hatt en deltidsstilling på dagligvarebutikk ved siden av studiene.

Du har misforstått arbeidsmarkedet litt. Det er ikke "lærermangel", vi har flust av folk fra hf, og sv-fakultet som etterhvert har innsett de kan glemme jobb i næringslivet, og at konkurransen også er tøff i offentlig sektor. Det vi sliter med er stor mangel på realfagslærere, og det er dette som implisitt ligger til grunn når man snakker om rekrutteringen til læreryrket. Folk med kompetanse til å undervise i samfunnsfag og norsk på vgs. finnes det flust av.

Dessuten, hvis hun er 27 år gammel og ikke har annen erfaring enn fra den lokale matbutikken, og heller ikke har noe annet engasjement å vise til, taper hun mot konkurrenter som har hatt mer relevante deltidsjobber, har mer erfaring, og som har vært mer aktive i studentmiljøet. Det er den harde realiteten. Men nå skal det sies at hun fortsatt er tidlig i søknadsprosessen, og hun får nok jobb etterhvert. Hun må kanskje være litt mindre selektiv enn hun skulle ønske, man søker jo gjerne de mest attraktive stillingene først, men det innser hun nok selv hvis jobbtilbudene uteblir.

• Liker 5
Skrevet

Har hun noe relevant jobb å vise til? Feks lærervikar. Hvis ikke er det mange hun vil tape mot

Anonymous poster hash: be5db...19d
  • Liker 1
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Har hun noe relevant jobb å vise til? Feks lærervikar. Hvis ikke er det mange hun vil tape mot

Anonymous poster hash: be5db...19d

nei, hun har ingen relevant erfaring. Det har moren nevnt i hovedinnlegget.

Skrevet

Hun får melde seg som tilkallingsvikar i dag. Nav.no/ledige stillinger.

Anonymous poster hash: 89b62...ba9
  • Liker 5
Skrevet

Det er uheldig at hun har så lite jobberfaring når hun er 27 år, som nevnt over har hun heller ikke fag det mangler lærere til. Dere begge har nok alt for høye forventninger til hvor fort hun greier å få seg jobb - det kan ta flere måneder med mange søknader og intervjuer.

Hun bør få noen til å gå igjennom søknaden sin, og se om det er noe som kan endres for å gjøre den mer interessant. Har hun hatt noen verv, interesser eller hobbyer som kan være aktuelle å ta med?

Kanskje kan hun søke på andre jobber eller engasjementer , for eksempel som kursleder, leirleder eller annet som kan gi henne litt med substans på CVn, og som er relevant. Jeg ville ellers anbefalt å søke på andre jobber (så nært relevant som mulig) - det er bedre å få arbeidserfaring og glødende referanser enn å gå hjemme og tråkke, og får hun en fulltidsjobb har hun mulighet til å flytte for seg selv (mens hun fortsetter å søke på lærerjobber).

• Liker 1
Skrevet

Hun burde absolutt også ta runden på skoler i nærheten og be om å få bli tilkallingsvikar, det er ikke lenge til skolenes vikarbehov stiger etter juleavspaseringen. Tar hun vikartimer nå, kjenner skolene henne når hun søker ledige stillinger i august.

• Liker 2
Skrevet

Hun burde absolutt også ta runden på skoler i nærheten og be om å få bli tilkallingsvikar, det er ikke lenge til skolenes vikarbehov stiger etter juleavspaseringen. Tar hun vikartimer nå, kjenner skolene henne når hun søker ledige stillinger i august.

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme! Vikarjobber er for mange inngangen til fast stilling.

Jeg synes det er rart at hun ikke har relevant erfaring. I min klasse hadde nesten alle fått vikartimer i løpet av praksisperioden.

Anonymous poster hash: c212c...ccb

• Liker 1
Annonse
Skrevet

nei, hun har ingen relevant erfaring. Det har moren nevnt i hovedinnlegget.

Som lærerstudent har hun sikkert vært i praksis. Det er ikke så mye erfaring, men hun har da relevant erfaring og om hun har gode praksisrapporter så kan hun legge dem ved søknadene sine.

Skrevet

Jeg ble ferdig utdannet som noe innen helse mai 2013. Har enda ikke fått jobb, selv om jeg har søkt mange plasser. Derfor så jeg ingen annen utvei enn å starte som vikar på et eldresenter. Ja det er kjipt, men det er ivertfall NOE til jeg får den jobben jeg vil ha.

Anonymous poster hash: 616b7...651
  • Liker 1
Skrevet

Hva slags type jobber søker hun på? Vi har nettop lyst ut en stilling hvor det er et språkfag (ikke norsk) vi trenger kompetanse i. En adjunkt uten det aktuelle språkfaget vil ikke bli kalt inn på intervju så lenge vi har kvalifiserte søkere. For stillinger på barnetrinnet vil en universitetsutdannet stille bak en allmennlærer osv. Jeg har også lest mange søknader i det siste og dårlig språk på mange av dem gjør at de blir mindre atraktive.

Når det gjelder din datter så er det ofte utlyst stllinger med norsk som hovedfag. Kombinasjonen med samfunnsfag er dog ikke den beste da vi har mange søkere med den fagkombinasjonen. Mitt råd er å fortsette å søke.

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Som lærerstudent har hun sikkert vært i praksis. Det er ikke så mye erfaring, men hun har da relevant erfaring og om hun har gode praksisrapporter så kan hun legge dem ved søknadene sine.

Praksisrapportene er ofte stemplet med at de ikke er offisielle dokumenter, og man har som regel ikke lov til å bruke den i arbeidssøknader. Man kan be om en separat referanse fra veiledere i stedet.

Skrevet (endret)

Du sier hun har bestått med glans, betyr det bare at hun har toppkarakterer? Det kan faktisk være relevant, på en negativ måte. En venninne av meg som holder på å utdanne seg som lektor fortalte nettopp at om en lærerstudent bare har toppkarakterer, men lite annet å vise til med tanke på arbeidserfaring og/eller studentverv/frivillige verv, er det ikke så bra. Dette er fordi arbeidsgiver får en feeling av at denne studenten kanskje mangler sosiale antenner, noe som er viktig å ha for en lærer. Dermed er en CV med halvgode karakterer, mer arbeidserfaring og frivillige verv, mye bedre.

Å få seg fast stilling rett etter utdanning er ikke realistisk. Hun må starte med viktartimer først for hun kan håpe på en fast stilling, tror jeg nok.

Endret av lillsunshine
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...