AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #1 Skrevet 9. januar 2014 En nær bekjent av meg sliter og har slitt i 10 år nå. Godt på aap og nå fikk han beskjed at han skal søke seg til ufør. Hun er 30. Men hva vil det si? Hva er fordeler med og ulemper med ufør? Bedre enn aap? Kan hun jobbe første året og ellers? Sånn få timer en gang i mnd eller få timer i uka? Sommer og til jul? Og vil hun sende mldkort? Vil hun få mer penger utbetalt? Husleie? Vil hun få støtte for busskort og sånt? Hun har minste sats nå! Hvor lenge må hun gå på det? Hun er så nedfor, jeg skal prøve å sette meg i dette for å komme med argumenter best for henne! Takker for svar! Anonymous poster hash: 79c9d...8a8 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #2 Skrevet 9. januar 2014 Alt dette får du svar på på nav.no. Anonymous poster hash: 09fcd...185 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #3 Skrevet 9. januar 2014 Og kan hun studer eller ta opp noen fag? Ja, men der stod det så vanskelig og mye at jeg detter ut! Anonymous poster hash: 79c9d...8a8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #4 Skrevet 9. januar 2014 Ufør er en varig ytelse, så en fordel er at det er slutt på stadig nye søknader og runder med saksbehandlere. Det er heller ingen meldekort å sende inn på uførestønad. For meg var dette alene to kjempefordeler, siden det tok uendelig mye av krefter jeg ikke har. Det har vært en del endringer, så ikke sikker på om reglene er slik nå. Men for meg var det ikke lov å jobbe noe ved siden av første året tror jeg? Etter det fikk jeg brev i posten om at jeg kunne tjene opptil 1 G uten å miste uføreytelsen. Men NB - det jeg sier nå er fritt etter en dårlig hukommelse. Jeg fikk ca det samme utbetalt som ufør som jeg gjorde på aap. Satsen er visst litt lavere på ufør, men pga skattefradrag ble det ca det samme (men vet ikke om det fradraget blir forandra nå?) En får ikke noe egen støtte til husleie eller andre ting via uføretrygd, men en kan søke på andre ordninger om en har behov for det og inntekten er svært lav. For eksempel bostøtte - sjekk sidene til kommunen din eller husbanken, der er det kalkulator som viser hva en evt kan få i støtte. Om uføreytelsen ikke er nok til å dekke livsopphold kan en faktisk søke om sosialstønad i tillegg. Noen kommuner har høyere takst for sosialstønad enn det minstesats for uføre er - og da kan en søke om sosialstønad i tillegg. I forhold til transport så er det drosjekort (husker ikke hva det heter...) eller stønad for transport som er muligheter, men kun om en ikke kan benytte offentlig transport. Det kan være mulig å søke om "trygdebil", men er nokså strenge regler på hvem som kan få. Det var tungt den dagen jeg måtte søke om uføre, men alt i alt har det vært verdt det! Var en sorgprosess nesten å måtte innse at det var nødvendig. Men for første gang fikk jeg såpass med ro i livet, uten den stadige usikkerheten i forhold til NAV - at jeg endelig fikk tid til bare å konsentrere meg om egen helse og behandling. Så etter noen år nå har jeg klart å komme meg såpass at jeg vurderes for forsiktig arbeidsutprøving igjen Så selv om uføre er en varig ytelse så trenger det ikke å bli varig Anonymous poster hash: 2303e...339 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #5 Skrevet 10. januar 2014 Som ufør får hun antagligvis "honnørkort" så personen kan reise på halv pris med buss, tog og ferge. kan søke TTkort også, men da kan man ikke ha trygdebil. Kan også søke handicapbevis. Da kan man også søke om å kjøre gratis gjennom diverse bomringer. Ingen jobb første året. Kurs/skole er jeg litt usikker på, da skole går under jobbing. Fordelen er at man slipper meldekort. Man vet en fast sum kommer inn på konto på fast dato. Ulemper er isolasjon og lite penger.Anonymous poster hash: c1bd1...b1b
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #6 Skrevet 10. januar 2014 For å få uførepensjon som 30 - åring må man ha vektige FYSISKE handikapp. reglene har blitt veldig innskjerpet. At det i det hele tatt er rom for videreutdanning og deltidsjobb er argumenter i seg selv for avslag i denne søknaden. Kan virke som om ts sin venninne bør ledes i en annen retning Det er aldri noen grunn til å tro at ikke folk på 30 vil overkomme psykiske lidelser. Anonymous poster hash: 1b9e6...3b2 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #7 Skrevet 10. januar 2014 Dere er herlige tusen takk!! Aner ikke hva slags retning hun trenger men hun kan være god en dag og under kjelleren flere uker og mnd med diverse ymse problemer! Men hva er TTkort og trygde-bil?? Anonymous poster hash: 79c9d...8a8
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #8 Skrevet 10. januar 2014 Trygdebilhttps://www.nav.no/1015.cms Tkort er tilrettelagt transport. http://helsenorge.no/Helsetjenester/Sider/TT-kort.aspxAnonymous poster hash: c1bd1...b1b
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #9 Skrevet 10. januar 2014 Vær en god vennenne og slutt å snakk om uførepensjon. Hun vil ikke får det slik du beskriver henne. "ymse problemer" taler for seg selv. Hun vil jo ikke få ufør!! Anonymous poster hash: 1b9e6...3b2
Sirah Skrevet 10. januar 2014 #10 Skrevet 10. januar 2014 Vær en god vennenne og slutt å snakk om uførepensjon. Hun vil ikke får det slik du beskriver henne. "ymse problemer" taler for seg selv. Hun vil jo ikke få ufør!! Anonymous poster hash: 1b9e6...3b2 Nå vil jeg jo tro at TS ikke har skrevet alt rett ut for å beskytte venninnen sin så ingen skal risikere å bli gjennkjent. "Ymse problemer" kan jo være alt fra vondt i hårtuppene til alvorligere lidelser. Fortsett å støtt venninnen din du TS Så håper jeg det løser seg på beste måte for alle, uføretrygd eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #11 Skrevet 10. januar 2014 Kan også søke handicapbevis. Da kan man også søke om å kjøre gratis gjennom diverse Anonymous poster hash: c1bd1...b1b Man trenger ikke være ufør for å ha rett på dette Anonymous poster hash: fd476...612 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #12 Skrevet 10. januar 2014 Man trenger ikke være ufør for å ha rett på detteAnonymous poster hash: fd476...612 Nei.. Det er INGENTING som tyder på at den det gjelder vil trenger denne fordelen heller. Anonymous poster hash: 1b9e6...3b2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #13 Skrevet 10. januar 2014 Man trenger ikke være ufør for å ha rett på dette Anonymous poster hash: fd476...612 Selvsagt ikke. Kom bare på det da jeg tenkte på bil/tt/honnør.Anonymous poster hash: c1bd1...b1b
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #14 Skrevet 10. januar 2014 Tusen takk dere:-) Nei, slutter aldri. Vil aldri heller si hva som feiler henne og hvor ille det er!Anonymous poster hash: 79c9d...8a8 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #15 Skrevet 10. januar 2014 For å få uførepensjon som 30 - åring må man ha vektige FYSISKE handikapp. reglene har blitt veldig innskjerpet.At det i det hele tatt er rom for videreutdanning og deltidsjobb er argumenter i seg selv for avslag i denne søknaden. Kan virke som om ts sin venninne bør ledes i en annen retning Det er aldri noen grunn til å tro at ikke folk på 30 vil overkomme psykiske lidelser. Anonymous poster hash: 1b9e6...3b2 Kommer helt an på alvorlighetsgrad og hvilken psykisk lidelse det er snakk om. Anonymous poster hash: 7b4a2...83b 2
Gjest Blomst83 Skrevet 10. januar 2014 #16 Skrevet 10. januar 2014 For å få uførepensjon som 30 - åring må man ha vektige FYSISKE handikapp. reglene har blitt veldig innskjerpet. At det i det hele tatt er rom for videreutdanning og deltidsjobb er argumenter i seg selv for avslag i denne søknaden. Kan virke som om ts sin venninne bør ledes i en annen retning Det er aldri noen grunn til å tro at ikke folk på 30 vil overkomme psykiske lidelser. Anonymous poster hash: 1b9e6...3b2 Her tar du virkelig feil!
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #17 Skrevet 11. januar 2014 Her tar du virkelig feil! Det er svært svært få som etter opprettelse av forvaltningsorganene får uførepensjon som 30-årige. Det skal svært vektige årsaker til. At man tidligere fikk, gjelder jo ikke for dagens 30... Det er klare tall på dette. Jeg tar ikke feil her.Anonymous poster hash: 1b9e6...3b2
Gjest Gaea Skrevet 11. januar 2014 #18 Skrevet 11. januar 2014 Det er svært svært få som etter opprettelse av forvaltningsorganene får uførepensjon som 30-årige. Det skal svært vektige årsaker til. At man tidligere fikk, gjelder jo ikke for dagens 30... Det er klare tall på dette. Jeg tar ikke feil her.Anonymous poster hash: 1b9e6...3b2 Jaha, så hva gjør man videre dersom AAP-perioden har gått ut og man fortsatt ikke takler å jobbe da?
Gjest Gaea Skrevet 11. januar 2014 #19 Skrevet 11. januar 2014 Forresten, hadde det vært slik at du måtte hatt fysiske plager ville nok NAVs nettside vært oppdatert på nettopp dette, noe den ikke er.
Gjest Blomst83 Skrevet 11. januar 2014 #20 Skrevet 11. januar 2014 Det er svært svært få som etter opprettelse av forvaltningsorganene får uførepensjon som 30-årige. Det skal svært vektige årsaker til. At man tidligere fikk, gjelder jo ikke for dagens 30... Det er klare tall på dette. Jeg tar ikke feil her.Anonymous poster hash: 1b9e6...3b2 Du får tro hva du vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå