AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #1 Skrevet 9. januar 2014 Leste den tråden fra ei som hadde begynnende beinhinnebetennelse og bare begynte å tenke på det. Må man til legen for å stille "diagnosen", eller er det noe man bare skjønner selv? Har selv vondt i legger når jeg løper, men har aldri slått meg at jeg kan ha beinhinnebetennelse. Er det noe "alle" løpere får? bare skjønner ikke at man kan være så sikker på at man har det om man merker det i leggen etter man har løpt. Hva med såre muskler da, kjennes det ut på samme måte? Så hva er sikre tegn på at man har dette? Og må man virkelig slutte å løpe for alltid?? er det SÅÅÅ alvorlig som jeg får inntrykk av? Bare lurer jeg altså Anonymous poster hash: 88b0e...c59
ekkoet Skrevet 10. januar 2014 #2 Skrevet 10. januar 2014 Jeg merket det ved at jeg dagen/dager etter jeg jogget hadde vondt i leggene når jeg gikk vanlig. Snakker da dom nederste 3-del av innsiden av leggen. Og det er veldig dumt å få. Om man ikke tar hensyn til det gjør det mer og mer vondt, både når man løper og etterpå. Man må gjerne ta pauser fra løpingen og kan ikke løpe så ofte som man vil. Man må passe litt på type underlag og terreng man løper i. Asfalt og nedoverbakker er det verste. Jeg skulle ønske jeg visste om beinhinnebetennelse før jeg fikk det, da hadde jeg passet bede på. Jeg trengte ikke gå til legen for å finne ut av det. Man kan også gjerne kjenne små klumper som former seg på leggbenet, gjerne disse som er ømme også når man trykker på dem. Det finnes flere råd til både hvordan man skal unngå å få det, men jeg vet ikke om noen råd til hvordan å bli kvitt det (har hørt om operasjon i noen tilfeller, men det tror jeg er ekstreme). Jeg trodde det var musklene som klaget da jeg fikk det og overså alle symptomer, tenkte at dette løper jeg av meg. Jeg har ikke sluttet å løpe, men må lytte til beina og ta pauser når det blir ille. Gode sko, kompresjonslegger og godt underlag og pauser er det jeg bruker. Alternativet er jo andre trenignsmetoder som ikke gir slag på beina, eks sykling eller svømming.
Rosalie Skrevet 10. januar 2014 #3 Skrevet 10. januar 2014 (endret) Jeg utviklet kronisk beinhinnebetennelse i begge leggene da jeg var tenåring. En kombinasjon av en medfødt hoftefeul som gir feilbelastning og mye løping i håndballhaller. Smerter foran på leggene ved fysisk aktivitet var vel symptomet jeg overså. Nå kjenner jeg at beinhinnebetennelsen er på vei tilbake ved at det prikker/murrer i nedre del på forsiden av leggene. Kan ikke løpe på asfalt, bruker alltid sko med god demping. Ellers plager det meg ikke i hverdagen etter at jeg skjønte at sko med hæl er døden i hverdagen. http://www.ortoklinikken.no/beinhinnebetennelse.html Endret 10. januar 2014 av Rosalie
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #4 Skrevet 10. januar 2014 Jeg merket det ved at jeg dagen/dager etter jeg jogget hadde vondt i leggene når jeg gikk vanlig. Snakker da dom nederste 3-del av innsiden av leggen. Og det er veldig dumt å få. Om man ikke tar hensyn til det gjør det mer og mer vondt, både når man løper og etterpå. Man må gjerne ta pauser fra løpingen og kan ikke løpe så ofte som man vil. Man må passe litt på type underlag og terreng man løper i. Asfalt og nedoverbakker er det verste. Jeg skulle ønske jeg visste om beinhinnebetennelse før jeg fikk det, da hadde jeg passet bede på. Jeg trengte ikke gå til legen for å finne ut av det. Man kan også gjerne kjenne små klumper som former seg på leggbenet, gjerne disse som er ømme også når man trykker på dem. Det finnes flere råd til både hvordan man skal unngå å få det, men jeg vet ikke om noen råd til hvordan å bli kvitt det (har hørt om operasjon i noen tilfeller, men det tror jeg er ekstreme). Jeg trodde det var musklene som klaget da jeg fikk det og overså alle symptomer, tenkte at dette løper jeg av meg. Jeg har ikke sluttet å løpe, men må lytte til beina og ta pauser når det blir ille. Gode sko, kompresjonslegger og godt underlag og pauser er det jeg bruker. Alternativet er jo andre trenignsmetoder som ikke gir slag på beina, eks sykling eller svømming. Hvor lange pauser er det snakk om da? Og hvor ofte løper du?Anonymous poster hash: 88b0e...c59
teneighty Skrevet 10. januar 2014 #5 Skrevet 10. januar 2014 Det kan høres ut som du har pådratt deg en beinhinnebetennelse. Det eneste du kan gjøre da er å la leggene få hvile og drive med alternativ trening, som sykkel f.eks. En enkel hjemmetest vil være å sette seg ned på gulvet med strake bein. Få en person til å holde fast nedre del av den affiserte leggen og vri fotbladet utover (til høyre hvis det er høyre fot). Biomekanikken bak dette er at talus presser fibula og tibia fra hverandre og dette vil skape et strekk på beinhinna (eller membrana interossea cruris på fagspråket). Hvis du da opplever økt smerte vil det være en indikasjon på beinhinnebetennelse. Mitt tips er da som sagt å hvile/trene alternativ, og kutte ned på karbohydrat som er betennelsesøkende.
ekkoet Skrevet 13. januar 2014 #6 Skrevet 13. januar 2014 Hvor lange pauser er det snakk om da? Og hvor ofte løper du?Anonymous poster hash: 88b0e...c59 Det går stort sett greit å løpe 2x i uken for min del, det varierer litt. Har faktisk ikke problemer med slike ting som squash og innefotball selv om dette er typiske problemidretter. Fotball går også stort sett greit. Kommer også an på underlaget og hvor forsiktig jeg tar det. Jeg løper til vanlig kke ned bratte bakker, det er da slagene på foten er kraftigst. Jeg velger gjerne en grusvei eller en løpebane fremfor en asfaltvei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå