Gå til innhold

Skolen har satt opp skillevegger i dusjen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De setter opp skillevegger etter ønske fra noen få elever.... da lurer jeg på om de ikke har noe mer vettugt å bruke pengene på.

Anonymous poster hash: 9d456...322
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bra tiltak :) Tror det kan hjelpe ja, hadde hjulpet meg masse.

Anonymous poster hash: a5417...7e9
  • Liker 18
Skrevet

Synes det er et supert tiltak. Jeg turte selv ikke å dusje med de andre jentene i klassen min.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De setter opp skillevegger etter ønske fra noen få elever.... da lurer jeg på om de ikke har noe mer vettugt å bruke pengene på.

Vi fikk kjønnsdelt bading etter at foreldrene til den ene muslimske jenta i klassen lagde kvalm.

Det er mulig.

Anonymous poster hash: bee35...6cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syntes det blir for dumt å sette opp i jentegarderoben men ikke guttegarderoben. Bare fordi gutta ikke har spurt spesifikt betyr det ikke at det ikke er mange som gjerne vil ha. Gutter spør rett og slett ikke like ofte om sånne ting som jenter.

Anonymous poster hash: 6b998...712
  • Liker 9
Skrevet

Det jeg mener er om det hjelper med de blanke dusjveggene? Hvis dere sjekker linken...For meg kunne de like gjerne droppet det da.

• Liker 13
Skrevet

Utrolig hvor lett samfunnet gir etter for kvinnelig bekymringer. Disse pengene kunne vel gått til å gi ekstraundervisning til gutter som sliter med diktanalyse piss? Er det virkelig noen som lurer på hvorfor menn er i ferd med å bli samfunnstapere, så prioritert jentene er?

• Liker 1
Skrevet

Syntes det blir for dumt å sette opp i jentegarderoben men ikke guttegarderoben. Bare fordi gutta ikke har spurt spesifikt betyr det ikke at det ikke er mange som gjerne vil ha. Gutter spør rett og slett ikke like ofte om sånne ting som jenter.

Anonymous poster hash: 6b998...712

Feilen er å i heletatt sette opp noe som helst til jentene. Jenter vil alltid tenke på seg selv å gjøre sine egne problemer om til alle andres ansvar. Det er en grunn til at psykologer er overbooket til å prate med traumatiserte emojenter som har funnet ut at den venstre lilletåa ikke er like langs som den høyre, mens gutter begår selvmord ut av det blå fordi de må holde inne seksuelt misbruk eller annen dritt de vet det innerst inne ikke er noen hjelp for å bearbeide. Det er derfor vi ikke trenger en kvinnedag heller, fordi det tar fokus vekk fra det folk kan gjøre som individer og setter ressurser inn i å fokusere på en bestemt gruppes utfordringer osv. Det er helt feil måte å gjøre ting på.

Menn kommer aldri til å kreve særbehandling, ingen bør kunne kreve det heller. Derfor er det sløs av ressurser og ren diskriminering mot menn at kvinner faktisk får disse tiltakene de maser om, som de i utgangspunktet ikke har noe rett på. Løsningen er ikke mer snillisme mot menn, men mindre snillisme mot kvinner.

• Liker 4
Skrevet

Det er jo bare hysterisk morsomt! "Vi vil ikke at andre skal se oss naken" skolen: "Ja, men da setter vi opp gjennomsiktige skillevegger slik at dere kan se på hverandre gjennom den istedenfor" LOL

• Liker 20
Skrevet (endret)

Feilen er å i heletatt sette opp noe som helst til jentene. Jenter vil alltid tenke på seg selv å gjøre sine egne problemer om til alle andres ansvar. Det er en grunn til at psykologer er overbooket til å prate med traumatiserte emojenter som har funnet ut at den venstre lilletåa ikke er like langs som den høyre, mens gutter begår selvmord ut av det blå fordi de må holde inne seksuelt misbruk eller annen dritt de vet det innerst inne ikke er noen hjelp for å bearbeide. Det er derfor vi ikke trenger en kvinnedag heller, fordi det tar fokus vekk fra det folk kan gjøre som individer og setter ressurser inn i å fokusere på en bestemt gruppes utfordringer osv. Det er helt feil måte å gjøre ting på.

Menn kommer aldri til å kreve særbehandling, ingen bør kunne kreve det heller. Derfor er det sløs av ressurser og ren diskriminering mot menn at kvinner faktisk får disse tiltakene de maser om, som de i utgangspunktet ikke har noe rett på. Løsningen er ikke mer snillisme mot menn, men mindre snillisme mot kvinner.

Jeg burde sikkert hylt og skreket til deg, men jeg er faktisk ganske enig med deg.

Guttene får mye mindre fokus fordi de ikke skriker høyt, og det er feil.

Da jeg gikk på barneskolen (som er skremmende mange år siden riktig nok), så ble alle jentene tatt med opp til helsesøster hvor vi snakket om sex, kropp og psykiske lidelser, mens guttene hadde ren sexualundervisning. Jeg syntes det var veldig rart den gangen, for det virket som om de mente guttene ikke kunne slite på samme måte som jenter. Jo mer jeg tenker over det, jo mer på trynet er det.

Hvor er fokuset på selvskading hos gutter? Eller spiseforstyrrelser? Depresjon? Det er faktisk ikke bare jenter som sliter med dette.

Og ja. Jeg er faktisk jente.

Edit. Glemte hovedpoenget. Det er nesten ikke fokus i det hele tatt på gutter og kroppsidealer. De har jammen meg mye å leve opp til de og.

Kanskje skolen burde fokusert mer på respekt ovenfor hverandre? Forståelse for at folk er forskjellige? Det var det de skulle brukt pengene til. Ikke gjennomsiktige skillevegger.

Endret av altflyter
  • Liker 1
Skrevet

Haha, hva skjer med gjennomsiktige vegger? Vil ikke det bare øke fokuset på nakne kropper?

• Liker 2
Skrevet

Litt rart at ikke de satte opp skillevegger i guttegarderoben også.Det skulle vel ikke egentlig være nødvendig for guttene å måtte be om det.

På skolen hadde vi en "mensendusj", som vi kalte det, som var et vanlig bad med dør som kunne låses. Det var lite, trekkfullt og ble antakelig bare vasket annenhvert skuddår, men hva gir/gjør man ikke for litt privatliv. Vi hadde et rivjern til gymlærer og hun lot oss ikke slippe unna gym p.g.a mensen, og ikke unna å dusje etterpå.

• Liker 3
Skrevet

Dette var en kreativ løsning som jeg ikke hadde tenkt på.

Skillevegg eller ikke skillevegg er et vanskelig spørsmål som alle som har fulgt med på debatten på KG vet. Skillevegger kan medføre mindre mobbing og at flere tørr dusje. Samtidig øker det faren for å underbygge kroppskomplekser og et unaturlig forhold til egen og andres kropper. Ved å ha halveis gjennsiktige skillevegger så oppnår man kanskje noe i mellom?

Kroppspresset mellom jenter er mye større enn bland gutter. Andelen jenter som missliker fellesdusj eller som nekter å ha gym på grunn av fellesdusjing er mer enn tre ganger så høyt som for gutter. Så lenge gutter ikke etterspør skillevegger så er det sikkert lurt å ikke innføre noe som bidrar til å øke kroppsproblemene.

Ellers så vet jeg fra den tiden i Danmark hvor gutter og jenter dusjet sammen så lot man de som var plaget gå i dusjen 10 min før de andre. Etter hvert ble de trygge nok og ville heller vente og dusje med de andre. Det hadde også vært et alternativ.

Anonymous poster hash: f3d05...447
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det slik at voksne engasjerer seg så veldig i å påtvinge barn å unge å dusje nakne sammen om de finner det ukomfortabelt? Jeg fikk ikke mindre komplekser av å dusje med andre, for mange gjaldt det tvert imot. Jeg var fysisk litt senere utviklet enn de fleste av jentene og syntes det var litt ubehagelig selv om det gikk greit. Hadde garantert foretrukket skillevegger, og slik har jeg det fortsatt selv om jeg ikke har noe særlig med komplekser eller forvrengt syn på egen kropp.

Ikke noe galt å være litt bluferdig, spesielt i en tid der kroppen forandrer seg og man vet at de rundt er nysgjerrige på alt fra antall kjønnshår og brystvekst på sine klassevenninner. Tipper dette gjelder gutter også. Klart at prepubertale gutter med sine spinkle kropper, små peniser og hårløshet ikke synes det er videre festlig å dusje med sine mer utviklede klassekamerater. Det at gutter ikke belyser temaet i den grad som jenter gjør, betyr ikke at de er fri for komplekser og usikkerhet, men at de kanskje ikke ønsker å belyse dette

Er forøvrig helt enig med Altflyter som sier at det bør være økt fokus på på respekt ovenfor hverandre og forståelse for at folk er forskjellige. Det er det viktigste.

• Liker 10
Skrevet

Sett nå opp skikkelige dusjvegger! Ikke riktig å tvinge ungdommene til å vise seg nakne om de ikke vil. Og strider enormt mot intimgrensene vil prøver å lære barna til å være lojale mot....

• Liker 6
Skrevet

Litt meningsløst med blanke vegger, men bra de har gjort det. Syns det bør være skillevegger i alle dusjer på skoler. Jeg hadde så vidt gym fordi jeg ikke ville dusje med de andre, og jeg vet om andre som hadde det på samme måte. Det var sånn at jeg gruet meg til gymmen hver uke. Endte med en 2'er hele ungdomsskolen. Var ikke noe gøy akuratt da jeg syns gym var et gøy fag :)

Anonymous poster hash: 9617a...83c
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Merkelig at det ikke er skillevegger i utgangspunktet. Mange er usikkre i denne alderen så synes rett og slett det er inkompetanse og lite skjønn om det ikke er vegger oppe.

Synes utsagnet ditt er merkelig.

Endret av Charmander
  • Liker 1
Skrevet

Tydelig at folk ikke har sett frostedede skillevegger før. Stå 20 cm fra veggen, så ser naboen ingenting.

Anonymous poster hash: b230f...deb

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor er det slik at voksne engasjerer seg så veldig i å påtvinge barn å unge å dusje nakne sammen om de finner det ukomfortabelt?

Det er nok fordi de mener at det er det beste for barna ut fra egen erfaring når de selv var unge. Forøvrig tror jeg foreldregenerasjonen i større grad er overrasket enn at de ønsker å tvinge barna. Det oppleves som veldig rart at ungdom plutselig føler så forskjellig i forhold til noe som har vært vanlig i mange hundre år og inntil for noen få ti-år siden. For noen ti-år siden var det til og med slik at elever ved enkelte skoler ønsket at gutter og jenter skulle dusje nakne sammen. Nå har det plutselig gått veldig langt den andre veien. Mange voksne opplever det vel også som rart siden ungdommen har blitt så veldig liberale til sex at de samtidig har blitt så restrektive når det gjelder nakenhet. Faktisk er de mer sexliberale og mer nakenrestriktive enn man har vært på nesten tusen år.

Anonymous poster hash: f3d05...447

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...