AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #1 Skrevet 9. januar 2014 Har søkt på div jobber litt over en mnd, men uten napp nå. Er under det ekle nav systemet, og har nok vært det for lenge. Føles ikke som noen vil ha meg. Vært på 2 intervjuer før jul, og sendt haugevis med søknader. Ikke engang respons fra matbutikker, som jeg egentlig helst vil slippe. Har forøvrig en deltidsstilling, men nav trekker i AAP-en basert på antall timer. Forrige mnd hadde jeg masse ekstra utgifter, men ikke alle var selvforskyldt. Tok også ut forskudd da, så det er en av grunnene til at jeg ligger i minus nå. I tillegg skylder jeg en kollega 2000, og familievenner 3500. Har også et ekkelt kredittkort på 5000 som jeg må betale ned på, pluss et nettkjøp på avbetaling, men betaler ikke så mye på det. Har regnet ut at med det jeg har fått til nå, og det jeg får av nav om to uker, så vil jeg ha kanskje 400 kr igjen, men det kommer jeg ikke til å ha, for jeg må jo spise. Så da sitter jeg over 4 uker uten mat da, men det går jo ikke. mulig det kommer noen hundrelapper på andre uforutsette utgifter også, men tror ikke det. Nav sendte meg til gjeldsrådgiver pga forbruket mitt. Tror jeg var der i september eller oktober. Han sa det ikke var noe galt med forbruket mitt, men at jeg rett og slett fikk for lite. De sa også at om jeg søkte sosialhjelp en gang til, ville det bli tatt til forvaltningen, før noe ble gjort, og jeg ville få opprettet en kommunal konto i mitt navn, og tildelt et beløp de mente var passende hver uke. Det er så nedverdigende, og jeg har unngått det, og nekter å gjøre det. Tenker å krype til foreldrene mine igjen nå, men de er veldig leie, og det skjønner jeg godt. De sier alltid nei, men hjelper meg når de ser at det ikke går, men de er begrenset de også, og det er ikke bare meg de har. Tror de kommer til å sette ned foten denne gangen. Så lurer jeg på. Går det an å be frelsesarmeen om hjelp? Finnes det andre måter å komme ut av denne kneika på? Finnes det evt. lån uten ekle renter, som man kan kjøpe seg litt tid med, fram til man kommer i jobb? For jeg synes virkelig at nav styrer alt for mye av livet mitt allerede. Jeg er lei av å ikke kunne spise det jeg har lyst på, jeg er lei av å ikke kunne delta på sosiale sammenkomster, jeg er lei av å ha så mye fri, og ønsker meg mer enn noe annet en fulltidsstilling. Jeg er ikke lat. Jeg har masse energi og ståpå vilje, og er av de som virkelig kjeder meg når jeg har for lite å gjøre. Tilbake på videregående, hadde jeg 5 i snitt, og nesten ikke fravær i det hele tatt på andre året. Jeg gikk på skole, bodde hjemmefra, og jobbet hver helg ved siden av det lusne borteboerstipendet for å klare meg. Levde slik i ca et halvt år, får jeg kom under NAV. Det skulle jeg aldri ha gått med på. Skulle heller stoppet med å ta den utdanningen jeg ikke hadde lyst til, og heller tatt påbygg der og da, og virkelig satset. Og Funnet meg en skikkelig jobb ved siden av allerede da. Det er en virkelig smørje jeg har rotet meg opp i, men om noen har et løsningsforslag her, så vær så snill og tips meg om det. Anonymous poster hash: ab2d4...9eb
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #2 Skrevet 9. januar 2014 P.S Jeg er født og oppvokst i Norge. Anonymous poster hash: ab2d4...9eb
Gjest Offensive Pie Skrevet 9. januar 2014 #3 Skrevet 9. januar 2014 Svelg stoltheten og søk sosialhjelp. Det kan hende det stikker litt, men man må benytte seg av de rettighetene man har. 12
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #4 Skrevet 9. januar 2014 Svelg stoltheten og søk sosialhjelp. Det kan hende det stikker litt, men man må benytte seg av de rettighetene man har. Jeg vet ikke engang om jeg vil få gjennomslag. Har akkurat blitt flytta til nytt kontor også pga adresse. Så har ikke engang møtt de nye saksbehandlerne mine, men loggene vil jo stå der uansett. Anonymous poster hash: ab2d4...9eb
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #5 Skrevet 9. januar 2014 noen hull i CV-en, ikke lappen, snart 26. Ikke noen fullført utdannelse, men har vært i og er i arbeid. Kasta bort 9 år på å gjøre ting jeg ikke hadde lyst til fordi jeg ikke turte å satse. Det har bare tappet meg, men har endelig funnet ut hva jeg har lyst til. Det er i det minste en trøst. Mangler bare et par fag for studiekompetanse nå. Har ikke så gode karakterer pga ting jeg har blitt utsatt for de siste par årene. Blant annet kyssesyke, brudd, flytting, og voldtekt..... Men når jeg kommer i skikkelig arbeid, skal jeg lese på egen hånd, og forbedre de karakterene jeg ikke er fornøyd med, betale tilbake det jeg skylder, og spare til videre utdannelse. Anonymous poster hash: ab2d4...9eb
attegløyma Skrevet 9. januar 2014 #6 Skrevet 9. januar 2014 Kan du ikkje ta studielån no og gjere deg ferdig m stud.komp til våren og så begynne studier til hausten? Har du meldt deg som oppringingsvikar innan eldreomsorg, psykiatri, skule og barnehage? Eg gjorde det eit år ig jobba langt over 100%. Men då må ein alltid sei ja... 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #7 Skrevet 9. januar 2014 Kan du ikkje ta studielån no og gjere deg ferdig m stud.komp til våren og så begynne studier til hausten? Har du meldt deg som oppringingsvikar innan eldreomsorg, psykiatri, skule og barnehage? Eg gjorde det eit år ig jobba langt over 100%. Men då må ein alltid sei ja... Får ikke noe fra lånekassen. tenker å gjøre meg ferdig til våren ja, og skal snart melde meg opp til eksamen. Får ikke jobb i eldreomsorgen lenger. Har søkt barnehage, butikk, lager og rengjøringsarbeid og liknende. Anonymous poster hash: ab2d4...9eb
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #8 Skrevet 9. januar 2014 Forresten. Tips til hva jeg ikke bør si/gjøre på intervjuer vil jeg veldig gjerne også ha. Kanskje det er det som felte meg nå før jul? Anonymous poster hash: ab2d4...9eb
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #9 Skrevet 9. januar 2014 Først råder jeg deg til å klippe det kredittkortet i 10, så må du SKJERPE deg og tenke på hva du bruker penger på som du ikke trenger.... Foreldrene dine burde være fritatt fra å hjelpe deg når du er ute av redet. Jeg har ca 1000 kr igjen til mat og husholdningsvarer i måneden, jeg kan ALDRI være med på noe sosialt eller spise det jeg synes er best. Nå er jeg riktignok uførtrygdet, men skulle gjerne hatt mulighet til jobb og mer å leve av. Bruk hodet og tenk nøye før du bruker penger, da lærer du etterhvert å klar deg med lite Lykke til Anonymous poster hash: 1e36e...96e 4
Gjest Marsvinet Skrevet 9. januar 2014 #10 Skrevet 9. januar 2014 Nav kan sende deg på utplassering i matbutikker o.l. slik at du får arbeidserfaring. Hvis de i butikken liker arbeidet ditt så er det også lett å få fast jobb på denne måten
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #11 Skrevet 9. januar 2014 Nav kan sende deg på utplassering i matbutikker o.l. slik at du får arbeidserfaring. Hvis de i butikken liker arbeidet ditt så er det også lett å få fast jobb på denne måten Men vil jeg få noe mer av det da? Tror bare det blir til at jeg jobber der gratis i så fall, men sitter med det samme fra nav? Anonymous poster hash: ab2d4...9eb
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #12 Skrevet 9. januar 2014 Først råder jeg deg til å klippe det kredittkortet i 10, så må du SKJERPE deg og tenke på hva du bruker penger på som du ikke trenger.... Foreldrene dine burde være fritatt fra å hjelpe deg når du er ute av redet. Jeg har ca 1000 kr igjen til mat og husholdningsvarer i måneden, jeg kan ALDRI være med på noe sosialt eller spise det jeg synes er best. Nå er jeg riktignok uførtrygdet, men skulle gjerne hatt mulighet til jobb og mer å leve av. Bruk hodet og tenk nøye før du bruker penger, da lærer du etterhvert å klar deg med lite Lykke til Anonymous poster hash: 1e36e...96e Jeg bruker ikke kredittkortet lenger nei. 1000 kr til mat går ikke. Jeg har matintoleranser som jeg ikke får dekket. Anonymous poster hash: ab2d4...9eb
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #13 Skrevet 9. januar 2014 kredittkortet har jeg forresten klippet i stykker. Det vil bli lagt i en pose, og levert i Sr-banken i morgen. kommer også til å sende skriftlig oppsigelse der. Anonymous poster hash: ab2d4...9eb 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #14 Skrevet 9. januar 2014 Får ikke noe fra lånekassen. tenker å gjøre meg ferdig til våren ja, og skal snart melde meg opp til eksamen. Får ikke jobb i eldreomsorgen lenger. Har søkt barnehage, butikk, lager og rengjøringsarbeid og liknende. Anonymous poster hash: ab2d4...9eb Du kan ikke fikse gjeld og ytterligere forbruk med mer lån. Snakk om å slukke brann med bensin. Det høres egentlig ut som om dette bunner ut i uansvarlighet, og det virker ikke helt som du har evne eller vilje til å ta det inn over deg. Folk opplever kjipe ting, men man kommer seg gjennom det utroligste, men da må man jobbe litt for det også. Ikke plettfri vandel, eller hva gjør at du ikke kan jobbe i eldreomsorg? Anonymous poster hash: 65a3e...73d 1
Gjest Skrevet 9. januar 2014 #15 Skrevet 9. januar 2014 Det er vanskelig å komme med noen gode råd, for du kommer med for lite spesifikke opplysninger. Hvorfor får du ikke jobbe innen eldreomsorg lenger? Har du fått anklager av noe slag mot deg? Har du gjort noe galt? Hva nøyaktig bruker du penger på hver måned? Hva slags matintolleranse? Mulig noen her har tips om rimelig mat som fungerer. Om man har det virkelig trangt, så nytter det ikke å småhandle og støtte seg på SIFOS budsjetter. Du må stramme igjen forbruket reelt. Videre med jobb. Er det noen grunn til at du ikke får det? Har du et "rart" (dvs ikke-vestlig) navn? Hva gjør du for å selge deg inn hos arbeidsgivere? Hva søker du på? Og ca hvor i landet bor du?
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #16 Skrevet 9. januar 2014 Hadde vært greit å vite hva slags utgifter du har og hva du har utbet pr mnd, for å kunne gi noen råd og hjelpe...? Anonymous poster hash: 89791...1bb 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #17 Skrevet 9. januar 2014 Du kan ikke fikse gjeld og ytterligere forbruk med mer lån. Snakk om å slukke brann med bensin. Det høres egentlig ut som om dette bunner ut i uansvarlighet, og det virker ikke helt som du har evne eller vilje til å ta det inn over deg. Folk opplever kjipe ting, men man kommer seg gjennom det utroligste, men da må man jobbe litt for det også. Ikke plettfri vandel, eller hva gjør at du ikke kan jobbe i eldreomsorg? Anonymous poster hash: 65a3e...73d Har plettfri vandel, men fått høre at jeg ikke er egnet Anonymous poster hash: ab2d4...9eb
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #18 Skrevet 9. januar 2014 Hadde vært greit å vite hva slags utgifter du har og hva du har utbet pr mnd, for å kunne gi noen råd og hjelpe...? Anonymous poster hash: 89791...1bb Husleie, Mat, buss, trening, telefon Anonymous poster hash: ab2d4...9eb
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #19 Skrevet 9. januar 2014 Men vil jeg få noe mer av det da? Tror bare det blir til at jeg jobber der gratis i så fall, men sitter med det samme fra nav? Anonymous poster hash: ab2d4...9eb Nei, på arbeidspraksis får du ikke mer lønn, men du kan få tilskudd til reise til og fra praksisstedet og så er jo også poenget med dette å få en fot innenfor en plass og få vist at du kan jobbe og er noe å satse på sånn at sjansen for å få jobb øker... Du virker å ikke helt ha kontroll på forbruket ditt og når gjeldsrådgiver anbefaler at nav skal forvalte pengene dine så er det et sterkt varsko om at du må ta grep om situasjonen NÅ.. Du må kutte i kraftig i forbruket ditt og ta kloke valg sånn at du klarer å få nedbetalt den gjelda du har.. Anonymous poster hash: c2b75...f95 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #20 Skrevet 9. januar 2014 Det er vanskelig å komme med noen gode råd, for du kommer med for lite spesifikke opplysninger. Hvorfor får du ikke jobbe innen eldreomsorg lenger? Har du fått anklager av noe slag mot deg? Har du gjort noe galt? Hva nøyaktig bruker du penger på hver måned? Hva slags matintolleranse? Mulig noen her har tips om rimelig mat som fungerer. Om man har det virkelig trangt, så nytter det ikke å småhandle og støtte seg på SIFOS budsjetter. Du må stramme igjen forbruket reelt. Videre med jobb. Er det noen grunn til at du ikke får det? Har du et "rart" (dvs ikke-vestlig) navn? Hva gjør du for å selge deg inn hos arbeidsgivere? Hva søker du på? Og ca hvor i landet bor du? tåler ikke melk. reagert på andre matvarer også, men vet ikke hvilke. Hva er SIFOS? Anonymous poster hash: ab2d4...9eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå