Gå til innhold

forbrenning spinning og løping

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler alle disse kalkulatorene på nett er så vanskelig å forholde seg til. Hvor mye forbrenner jeg sånn ca på en spinningsøkt (der jeg virkelig trår på og er gjennomsvett etterpå, lange perioder der jeg jobber på 80 -85 prosent av makspuls) og når jeg jogger 1 mil på 11km/t med stigning på 2%? Jeg veier 40 kg (er veldig lav, men spiser godt). Vet at det er umulig med et nøyaktig svar, men sånn ca. Jeg tenker 300 kalorier på en spinningsøkt og 400 kalorier på løpingen. Er det et for høyt estimat?

Anonymous poster hash: 5fe6c...cc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor bryr du deg så mye om hvor mye du forbrenner når du bare veier 40 kg? Da bør du heller trene for å opprettholde god kondisjon pluss styrketrening. Tviler på at du har behov for å gå ned i vekt.

For øvrig så forbrenner jeg mer enn 300 kcal på en spinningøkt. Men nå veier jeg 30 kg mer enn deg, da. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er opptatt av dette fordi jeg vil holde vekten min stabil og da må jeg vite ca hvor mye ekstra jeg må spise. Ja, jeg vet at jeg ikke trenger å gå ned i vekt, men jeg er bare 155 cm høy ( utrolig kjipt når man er 25 år) og da er 40 kg en helt grei vekt. Og når jeg veier så mye mindre forbrenner jegjo mye mindre, og det er derfor jeg lurer. Trener styrke også (2 ganger i uka), men der er det jo utrolig vanskelig å estimere kaloriforbruket.

Skrevet (endret)

Vil du holde den stabil i forhold til å ikke gå ned mer i vekt, eller stabil i forhold til å ikke gå opp i vekt?

Så lenge du ikke har hatt problemer med overspising eller lignende som gjør at du sliter med hva som er normale porsjoner og et normalt dagsinntak, så tenker jeg at du må bare spise normalt. Ikke forsyn deg to ganger til middag, spis knekkebrød, havregrøt, omeletter osv. Fire måltider for dag, gjerne et par mellommåltider hvis du har behov for det, og pass på å ikke ta helt av i helgene.

Selv har jeg avvendt meg fra å spise snop på fredager. Fredag er ikke lenger en "helgespisedag", hvis du skjønner. Denne helgen skal jeg på fest, så da blir det helgekosen. Ikke noe ekstra potetgull og slikt dagen etterpå. Da spiser jeg helt normalt.

Dette fører til stabil vekt for min del. Trener jeg i tillegg så går jeg gradvis ned i vekt.

Det som hovedsaklig ødelegger for min del er helgene. Sliter fortsatt med å begrense inntaket da, men jobber med saken.

Alt dette vet du sikkert, men jeg sier det bare, fordi at i mitt hode trenger man ikke telle kalorier inn og kalorier ut når man bare er ute etter en stabil vekt. Det klarer man ved å spise helt normalt! Forutsatt at man vet hva "å spise normalt" vil si.

Endret av Teriyaki
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er opptatt av dette fordi jeg vil holde vekten min stabil og da må jeg vite ca hvor mye ekstra jeg må spise. Ja, jeg vet at jeg ikke trenger å gå ned i vekt, men jeg er bare 155 cm høy ( utrolig kjipt når man er 25 år) og da er 40 kg en helt grei vekt. Og når jeg veier så mye mindre forbrenner jegjo mye mindre, og det er derfor jeg lurer. Trener styrke også (2 ganger i uka), men der er det jo utrolig vanskelig å estimere kaloriforbruket.

Nei, 40 kg når du veier 155 er ikke en grei vekt. Du veier for lite, noe som vil føre til at du ser dvask ut om du ikke trener mye styrke. Nå vil jeg ikke være slem, men helt ærlig: er du 155 cm høy og veier 40 kg, så ser du ut som et barn. Jeg har en kusine som er kort og tynn, og hun ser ikke mye feminin ut. Jeg er selv 163 cm høy og veier ca. 48 kg, det er også lite og jeg trener for å ikke å se "tynnfeit" ut. Jeg hører ofte at jeg er tynn og jeg har en BMI på 18,07 - du har en BMI på 16,65. Du bør ikke jobbe med å holde den vekta, men heller jobbe for å gå opp i vekt samtidig som du trener styrke og blir strammere.

Anonymous poster hash: 109dc...42e

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg vil holde vekten stabil i forhold til å ikke gå opp i vekt. Spiser 1700-1800 kalorier daglig og trener spinning 2 ganger i uka, løper en mil en gang i uka, og en intervalløkt. I tillegg endel styrketrening. Er overhode ikke slapp i kroppen eller tynnfeit. Har veldig definerte muskler og for lav fettprosent (ifølge sånn inbody måling). Da var fettprosenten min på 8, men jeg hadde normal muskelmassenog god styrke i under og overkropp. Så det er ikke noe problem med muskler og jeg føler faktisk jeg ser for muskuløs ut. Har veldig mye muskler i beina ( sikkert på grunn av all løpingen og spinningen). Selv om jegbhar lav BMI så føler jeg meg vel. Har jo energi og spiser normalt. Men jeg har gått opp 1 kg (fra 39kg til 40kg) nå på kort tod og da tenkte jeg st jeg overvurderer kaloriforbruk av trening. Men jeg kommer ilke til å redusere inntaket for ellers orker jeg ikke trene så hardt som jeg gjør. Får vel prøve å se hva som skjer, men synes det er rart at jeg har gått opp i vekt. 1800 kalorier er vel ikke for mye? Andre spiser jo mer men de er jo også høyere og veier mer enn meg.

Skrevet

Du vil holde vekta di stabil. Det er jo veldig enkelt; du har jo fasitsvaret på baderomsvekta. Hvis du går opp i vekt får du trene litt mer og spise litt mindre, og omvendt. Du trenger overhodet ikke telle næringsinnhold i maten og hvor mye du forbrenner på ditt og datt for å holde ei stabil vekt. Du vil alltids variere litt fra dag til dag, men over et par uker ser du om trenden er synkende, stabil eller økende.

Å estimere hvor mye folk forbrenner på jogge i x antall minutter med "middels" intensitet har ekstremt stor usikkerhet. På en ergometersykkel, altså ikke spinningsykkel, men en sykkel med elektronisk display og effektmåler, kan du få en meget god beregning av hvor mye du forbrenner.

En effektmåler måler hvor mange watt du yter til enhver tid. Watt er måleenheten for effekt, som er arbeid per tid. Måleenheten for arbeid/energi er joule, J. Kalori er en gammel enhet som burde vært hivd på historiens skraphaug. Joule er bygget opp av andre grunnenheter i SI-systemet (Système International), kalori er definert som den energimengden som må til for å varme opp 1 gram vann fra 14,5 grader celcius til 15,5 grader celcius ved 1 atmosfæres trykk.

Hvis man skal regne ut hvor mange watt man må yte for å forbrenne x antall joule får man en enkel ligning. Hvis man skal regne det ut i kalorier derimot må man inn med faktoren 4,2, siden 1 kalori = 4,2 joule.

En elektronisk effektmåler kan måle hvor mange watt du yter i gjennomsnitt. Hvis du yter 140 watt i snitt over én time betyr det at:

140 watt = 140 joule/sekund, og 1 time = 60 minutter = 3600 sekunder

140 w * 3600 s= 504000 J = 504 kJ.

I tillegg skal du huske på at dette er kun det arbeidet du har ytt på sykkelen. I tillegg har kroppen din produsert en masse varme. Ca. 40% av energiomsetninga går med til varmeproduksjon, så:

504 kJ er 60% av totalt forbrenning, X.

X *0,6 = 504000

X = 504000/0,6 = 840000 = 840 kJ.

I tillegg kommer noe intern forbrenning i kroppen din, så la oss si 1000 kJ på en time.

Jogging er mye mer belastende, jeg vil tippe at du forbrenner nesten dobbelt så mye per tid med "middels" intensitet.

Skrevet

Ts her. Jeg vil holde vekten stabil i forhold til å ikke gå opp i vekt. Spiser 1700-1800 kalorier daglig og trener spinning 2 ganger i uka, løper en mil en gang i uka, og en intervalløkt. I tillegg endel styrketrening. Er overhode ikke slapp i kroppen eller tynnfeit. Har veldig definerte muskler og for lav fettprosent (ifølge sånn inbody måling). Da var fettprosenten min på 8, men jeg hadde normal muskelmassenog god styrke i under og overkropp. Så det er ikke noe problem med muskler og jeg føler faktisk jeg ser for muskuløs ut. Har veldig mye muskler i beina ( sikkert på grunn av all løpingen og spinningen). Selv om jegbhar lav BMI så føler jeg meg vel. Har jo energi og spiser normalt. Men jeg har gått opp 1 kg (fra 39kg til 40kg) nå på kort tod og da tenkte jeg st jeg overvurderer kaloriforbruk av trening. Men jeg kommer ilke til å redusere inntaket for ellers orker jeg ikke trene så hardt som jeg gjør. Får vel prøve å se hva som skjer, men synes det er rart at jeg har gått opp i vekt. 1800 kalorier er vel ikke for mye? Andre spiser jo mer men de er jo også høyere og veier mer enn meg.

Ei jente som har 8 % kroppsfett er nesten klinisk død. Det er alt for lite fett for en kvinnekropp, har du menstruasjon? 40 kg på 155 cm er heller ikke mye. Ellers får du ikke store muskler i beina av sykling og jogging. For å få store muskler må du drive styrketrening der du tar maks 10-15 repitisjoner i hver serie, tre serier. Når du sykler eller jogger holder blir det atskillig flere repetisjoner enn det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...