Gå til innhold

Føler vi har så dårlig råd i forhold til "alle" andre...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi er et samboerpar med ett barn. Samlet tjente vi 900 000kr i fjor. Jeg jobbet fra mars til desember, han jobbet hele 2013. Vi eier hus og en bil. Har lån på huset, men bilen er nedbetalt. Har også hund som er forsikret (300kr per måned). Sparer på BSU og har ellers ca. 100 000 på sparekonto.

Vi drikker svært sjelden, går så og si aldri på kino/byen, spiser sjelden ute og handler så billig vi kan på Rema/Coop.

Jeg føler vi har så dårlig råd i forhold til "alle" andre. Folk reiser på ferier på påske, vinter og sommerferier, weekendturer til Paris og London, har to biler, båt og sommerhus i Spania. Jeg skjønner ikke hvordan folk har råd... Jeg unner dem det såklart. De jobber for det. Men de må bare være mye flinkere med penger enn det vi er.

Er det vi som er dårlige til å forvalte pengene eller har vi mindre enn normalt å rutte med?

Sparetips mottas med takk!

Anonymous poster hash: 8e916...7b4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange av de som har nedbetalt hus og sommerhus i utlandet kjøpte da boligmarket var grisebillig på midten av 1990-tallet. Det kan ikke sammenliknes å kjøpe hus i 2014 og den gangen. De samme menneskene hadde neppe hatt råd til det hvis de var 25 og skulle inn på boligmarkedet i dag. Og ikke minst, har de råd til å dra på ferier og ha båt fordi de ikke har boligjeld etter å ha vært ekstremt heldig.

Anonymous poster hash: 99a1d...f2a
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du har råd til hus/bil + 100.000 på sparekonto så har dere råd til ferie også. Handler bare om hva dere prioriterer pengene deres på.

Anonymous poster hash: 88f27...559
  • Liker 16
Skrevet

Hva bruker dere pengene deres på? Jeg hadde vært i himmelen med en slik lønn :)

• Liker 5
Skrevet

Lønna er feit nok den, enten sløser dere en haug med penger ellers så har dere et massivt huslån, dyre utgifter i hverdagen som pendling osv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet vi sløser. Skjønner bare ikke hvor pengene går. Dårlig styring! Må ta meg selv i nakken nå. Ja, vi bruker en del på transport til og fra jobb - bom og bensin. Og ja, vi er gjeldsslaver i forhold til huslån + lånekassen... Skulle ønske jeg var flinkere med penger! Leser om de her som har stålkontroll. Beundrer dere :)

Anonymous poster hash: 75e55...bb6
  • Liker 1
Skrevet

Få en oversikt.

Enkel oppskrift er egen matkonto, egen regningskonto. På disse overfører dere et fast beløp hver måned som er basert på alle regninger igjennom året delt på tolv. Mat og husholdningsartikler burde være rundt 5-7000kr for 2 voksne med barn. Dette er veldig avhengig av kvaliteten på maten og hvilke løsninger dere går for. Planlegging er nøkkelen.

Folk som ikke har oversikt og småhandler, går på bensinstasjon og bestiller mat kan fort bruke det dobbelte av hva som er normalt, da snakke vi fort 5-7000kr rett ut vinduet i måneden.

Bare et lite eksempel, men det er noen enkle grep som skal til.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

300 kroner måneden for forsikring av hund var mye, synes jeg. Barneforsikringa mi koster bare 130 i måneden..

Anonymous poster hash: d08bb...5f3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ca samme lønn som dere, men ikke barn. Har nettopp kjøpt bolig som vi driver å pusser opp. Der har mine penger forsvunnet de siste 4 månedene og vi er fortsatt ikke ferdige! Billånet er nettopp nedbetalt, bruker 15000 i året på bom og nesten 3000 i måneden på bensin. Så er det forsikring, renovasjon, kommunale avgifter, netflix, spotify, nrk-lisens, boliglån, studielån, 5000 i måneden på mat, strøm, nettleie, internett, treningsavgifter, sparing i BSU og BSU+. Pengene fordufter fort de. Satser på å få litt mer kontroll etterhvert når oppussingen er overstått, har stort behov for å komme meg på ferie i sommer kjenner jeg! Er noen år siden sist.

Anonymous poster hash: 2c2a2...e41
AnonymBruker
Skrevet

Skriv inn alt du bruker på toshl.com i et par måneder og pass på å tagge alt. Da ser du hvor alt går.

Anonymous poster hash: 23d70...ed3

AnonymBruker
Skrevet

300 kroner måneden for forsikring av hund var mye, synes jeg. Barneforsikringa mi koster bare 130 i måneden..

Jeg vet. Dyr rasehund med veterinærforsikring... Er billigere å forsikre folk enn dyr! Men av erfaring er det verdt det. Forrig hund måtte operere begge bakbeina. Hver operasjon kostet 19 000kr...

Anonymous poster hash: 75e55...bb6

Skrevet

300 kroner måneden for forsikring av hund var mye, synes jeg.

Jeg betaler nesten 900,- for to hunder pr. mnd, så 300,- er ikke mye. Det kan fort bli myyye dyrere hvis man ikke har forsikring, jeg kan love deg at 1000-lappene flyr så fort det blir sykdom eller skade......

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sommerhus har dere ikke akkurat råd til, men med den lønna skal dere absolutt kunne ha råd til å prioritere to utenlandsturer hvert år! Jeg tjener 420' og tar vanligvis en avslappende langtur og en storbytur med shoppingbudsjett hvert år. Du må bare begynne å føre regnskap, det er mye viktigere enn budsjett for dere. I og med at du ikke vet hva du bruker per kategori blir et budsjett vill gjetting. Begynn 1. februar og registrer og kategoriser ALLE utgifter. Lag så små kategorier som mulig, slik at det plutselig ikke skjuler seg 100 friske tulipaner i kategorien "annet". Jo større annet-kategori, jo større muligheter for sløsing. Nå er det heller ikke slik at det å handle på Rema automatisk betyr at dere har et lavt matbudsjett, dere kan allikevel ha dårlige handlevaner. Jeg klarer fint å unne meg mye godt og få en høy sum i kassa på Rema. :)

Anonymous poster hash: 8e145...9c4
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Coop er ikke en billig butikk.

Anonymous poster hash: 2ca65...53c
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg hadde tjent 450 000 i året, eid et hus og eid en bil, så hadde jeg vært i himmelen!

Jeg er 32 år, går på AAP og får 5000 hver 14.dag (ca.10 000 i mnd). 170 000 i året brutto(150 000 netto)

Jeg betaler 4000 i mnd inkludert alt, og mobil bruker jeg minimalt.

Jeg spiser lavkarbo-mat, bruker 2-3 000 på det, inkludert kjøkken og toalettartikler og frisørshampoo når det trengs Varierer jo hva jeg trenger mnd til mnd.

Jeg sparer også full BSU hvert år (20 000), og klarer å spare litt på en bufferkonto.

Jeg får alltid igjen penger på skatten hvert år, og for de drar jeg på ferie om sommeren.

Eller pleier jeg å bli med familien på gratis ferie i høst, vinter og påskeferien på fjellet, ellers hadde jeg ikke hatt råd.

Jeg tror pengene deres forsvinner på mat og shopping?

Jeg tenker nøye igjennom hva jeg handler, og spise faste måltider hver dag. Jeg har ikke råd til å la ting skli ut og å trekke kortet i hytt og gevær.

Jeg shopper aldri, bare når jeg virkelig trenger noe . og det er kanskje en gang på høsten/vinteren og en gang på våren/sommeren.

Anonymous poster hash: 904f5...32d
  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Nøkkelen for mitt vedkommende er fullstendig oversikt over hvor pengene går. Det betyr ikke at jeg bokfører alt, men at jeg har regningene på en konto og kort på en annen. Kontoen jeg har kort på overføres kun det jeg faktisk kan bruke i den perioden.

Hver sesong planlegger jeg hvilke investeringer i sesongklær som er nødvendige og da blir det ingen overraskelse at det trenges nye støvletter og ny jakke.

Og ferie: jeg planlegger hovedferie og storbyferie. Jeg SPARER HVER MÅNED til disse på en egen konto merket ferie. Dvs at det altså er fast trekk på lønningsdagen til denne kontoen.

Jeg er i utgangspunktet ikke flink til å spare, men fordi jeg har laget meg faste trekk så blir det sparing uten å tenke så mye over det.

Kringkastingsavgiften, abonnementer, medlemskontigenter, årsavgift, kommunale avgifter - osv - setter jeg også av til hver måned. Det blir mange tusen som skal ut samtidig for disse tingene har det med å komme samtidig. Så ved å sette av på en egen konto for formålet hver måned har jeg alltid slik at jeg kan betale disse regningene også uten å spise havregrøt kokt på vann og ris med ketchup til neste lønn.

Nøkkelen er altså å fjerne en del av pengene fra den store forbrukssekken før de er gått i dragsuget.

Og så har jeg sluttet å sammenligne meg med andre. For det første er det slett ikke sikkert at de som ser ut til å ha råd til absolutt alt har betalt det. Det er ikke betalt kontant alt som glitrer - mye er nok på kreditt. Så er det noen som har arvet hytte, båt, bil. Atter andre har gått sammen med resten av familien for å kjøpe hus i syden eller hytte på fjellet. Hvis det plutselig er 8 inntekter istedenfor 2 som betaler for et feriehus og en hytte så blir det jo ikke så mye på hver. Uansett: man kan ikke sammenligne seg med andre uten å vite forutsetningene. Det bærer galt avsted.

Endret av Blondie65
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det dummeste man gjør er å sammenligne seg med andre. Da blir man bare ulykkelig!

Vær deg selv og den du er. Vær stolt av deg selv og familien din!

Vær stolt over det dere har klart å skape så langt - et bra forhold, et trygt hjem, en sikker bil, et lite barn, to gode utdannelser og jobber.

Ting kommer med tiden, så ta det med ro.

Det er som Blondie65 sier over her - det er mange grunner til at noen har råd til så mye.

Noen tar det på kreditt, mens andre arver. Noen spleiser med andre, og andre tjener bra, eller de er flinke med pengene å får pengene til å strekke til.

Er mange der ute som tjener veldig godt, men som har dårlig råd fordi de ikke kan disponere pengene.

Det er også mange der ute som tjener normalt eller lite, men klarer å disponere pengene veldig bra så de har råd til det meste.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt sparetips er å først betale husleie/lån og alle regninger, eller sette av penger til regninger som kommer.

Så ser du hva du har igjen til mat og klær og sosialt og annet.

Tenk en sum du ønsker å bruke på mat, og prøv og holde deg til denne summen. Handle stort en gang i uken og prøv å klare deg med dette.

Tenk også ut en sum du ønsker å spare hver mnd, og da må du kanskje shoppe mindre?

AnonymBruker
Skrevet

Det er en helt standard pris for en god hundeforsikring. Man kan få det billigere, men da blir gjerne dekningen dårligere, og da blir det iallefall dyrt.

Anonymous poster hash: e97cc...779

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veterinærutgifter koster mye mer enn legebesøk, og er større sjanse for at en hund med et mye kortere liv vil trenge å bruke den forsikringa enn et barn. (og et friskt barn, som er dem som får barneforsikring, har lav sjanse for å bli ufør)

Anonymous poster hash: cbc1b...b0f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...