Gå til innhold

Til kattefolk - Er han agressiv eller leker han?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi har en kastrert hankatt på 10 måneder som vi har hatt siden han var 12 uker gammel.

Rett før jul fikk vi en kastrert jentepus, som utrolig nok er født på samme dag som vår første pus, selv om de kommer fra ulike steder.

I starten var hankatten veldig nysjerrig, mens hun nye var skremt og freste til han hvis han kom for nærme. Etterhvert gikk dette seg til og hun ble mer nysjerrig og begynte å snike og spionere på han..

Nå vil hun gjerne leke, men han setter seg på henne for å bryte henne ned i gulvet, biter seg fast i strupen på henne og sparker mot buken hennes med bakbena. Slik som han leker med leken sin - byttedyr - rovdyr lek.

Han er en del større enn henne, men hun er vokst opp sammen med en stor hund og er vant med bryteleker med denne store hunden. Dette derimot liker hun ikke. Spesielt ikke at han låser henne fast med nakke eller strupe-bitt samtidig som han sparker buken hennes med bakbena som om han skal sprette buken på henne...

For meg ser det mer ut som at han leker at hun et et bytte enn at det er gøy-lek. Hun hyler og skriker og prøver å bite og klore for å komme løs, før hun gjemmer seg under sofaen..

Er dette agresjon eller lek? Hvordan kan vi få han til å leke bedre sammen med henne? Hun er som sagt vant med lekeslossing og jaging med den store hunden, så jeg vil påstå det er hannkatten vår som ikke forstår lek.

Anonymous poster hash: 7d940...ab2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville grepet inn og stoppet "leken". Katter kan leke røft, men når det blir fresing eller hyling så er det ikke lek lenger. Det virker ut fra det du skriver som om hunnkatten blir stresset av det, da tror jeg det kan være risiko for å ende opp med adferdsproblemer på sikt.

Har hun en plass hun kan trekke seg tilbake og være i fred hvis hun ønsker det? Det kan hende du bør vurdere å holde dem i hvert sitt rom når du ikke er hjemme. Hvordan introduserte du kattene for hverandre når den nye kom i hus? Har de hver sin matskål, kattedo ol.? Hvordan oppfører de seg sammen utenom slossingen?

Anonymous poster hash: 199c1...892
  • Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Hei!

Vi har en kastrert hankatt på 10 måneder som vi har hatt siden han var 12 uker gammel.

Rett før jul fikk vi en kastrert jentepus, som utrolig nok er født på samme dag som vår første pus, selv om de kommer fra ulike steder.

I starten var hankatten veldig nysjerrig, mens hun nye var skremt og freste til han hvis han kom for nærme. Etterhvert gikk dette seg til og hun ble mer nysjerrig og begynte å snike og spionere på han..

Nå vil hun gjerne leke, men han setter seg på henne for å bryte henne ned i gulvet, biter seg fast i strupen på henne og sparker mot buken hennes med bakbena. Slik som han leker med leken sin - byttedyr - rovdyr lek.

Han er en del større enn henne, men hun er vokst opp sammen med en stor hund og er vant med bryteleker med denne store hunden. Dette derimot liker hun ikke. Spesielt ikke at han låser henne fast med nakke eller strupe-bitt samtidig som han sparker buken hennes med bakbena som om han skal sprette buken på henne...

For meg ser det mer ut som at han leker at hun et et bytte enn at det er gøy-lek. Hun hyler og skriker og prøver å bite og klore for å komme løs, før hun gjemmer seg under sofaen..

Er dette agresjon eller lek? Hvordan kan vi få han til å leke bedre sammen med henne? Hun er som sagt vant med lekeslossing og jaging med den store hunden, så jeg vil påstå det er hannkatten vår som ikke forstår lek.

Anonymous poster hash: 7d940...ab2

hva slags kroppsspråk har han før han "angriper"? reiser han bust? freser han, har han ørene bak? er ganske lett å se på kroppsspråket til en katt om den er sint eller bare leken. Uansett viser reaksjonen til jentepus at det han gjør er ugreit, så uansett om det er lek eller ikke, må det stoppes. ikke bra det der.

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, er han kastrert? Ukastrerte hannkatter kan være mer aggressive.

AnonymBruker
Skrevet

Ser nå at det står i åpningsinnlegget. :)

Forresten, er han kastrert? Ukastrerte hannkatter kan være mer aggressive.

Ser nå at det stod i åpningsinnlegget. :)

Gjest BettyBoop
Skrevet

Vi har en kastrert hankatt på 10 måneder står i første setning i ts innlegg...

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som ganske voldelig lek. Har en 6 måneder gammel katt nå og han bet ganske hardt (nesten til blods) når han lekte, og var veldig voldsom med gamle katten min. Men hun ga tydelig beskjed om hva hun ikke likte og kattungen måtte tåle en labb i ny og ne. Nå biter han enda når han leker, men forsiktig. Det gjør ikke vondt.

Poenget var; det kan være han ikke har lært seg hvordan han skal leke.

Å lære det kan ta litt tid, men pass på hun minstepusen.

Anonymous poster hash: 58680...7c2

Skrevet

Først av alt vil jeg si at jeg synes du leser kattene veldig godt! :) Grunnen til at han agerer som om hun er et byttedyr, er nok rett og slett at han er usikker på hele dette lekeopplegget. ;) Han begynner å bli en voksen mann og vet ikke helt hvordan han skal håndtere denne lekenheten hennes, så han gjør det han kan best, nemlig å se på henne som en mus. :fnise:

To katter som er vokst opp sammen i lek med hverandre, kan fortsette å leke til de blir gamle. Men katter som blir introdusert for andre katter i såpass voksen alder, har gjerne vennet seg av med å leke på kattungevis, og blir derfor forvirret av slikt, spesielt når de møter en som er mer på "hjemmebane" når det gjelder slik lek (som hun tydeligvis er). Det er rett og slett litt språkforvirring ute og går.

Det er i utgangspunktet ikke naturlig at voksne katter leker med hverandre. Leken de har med hverandre og mor som barn, er ment som trening til jakt. Det har karen din nå lært seg- svært godt later det til. :) Han reagerer m.a.o helt naturlig. At hun på sin side reagerer som hun gjør, kan ha med å gjøre at hun er vant til å leke med en hund. De gjør det selvfølgelig på en helt annen måte, og dermed er forvirringen komplett fra begges ståsted.

Jeg tror det beste du kan gjøre for å få de inn på et spor de begge kan håndtere, er å blande inn "menneskemåten" . Lek med de begge samtidig! Hyssing med et lite byttedyr frampå som du drar etter gulvet, noe som leer seg under et pledd, en liten ball som du triller bortover gulvet osv. Sørg for å få med begge to. Da vil de iaktta hverandre og se at de tross alt har et felles språk og en felles interesse. Du kan gjerne også leke litt med henne alene mens han får sitte å se på og skjønne at hun tross alt er "normal" ;). Så får hun også ut litt av kattungeenergien i seg. Unngå alt som heter brytelek og lekeslossing med henne.

M.a.o tror jeg ikke det er sinne rettet mot henne som driver han til dette. Litt irritert er han kanskje innimellom, men mest av alt forvirret. Jeg har stor tro på at dette forholdet kommer til å gå seg til med tiden! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...