Gjest Anonymous Skrevet 18. mai 2004 #1 Skrevet 18. mai 2004 Heisann! Har enda ikke rukket å bli en aktiv bruker her inne, men leser stadig vekk hva dere kloke hoder har å meddele. Derfor lurte jeg på om dere kunne komme med innspill til mitt lille (STORE!!) problem... Saken er nemlig den at jeg nå er ferdig med en 3 årig utdannelse fra universitetet. Ser dårlig ut med jobb innenfor det fagområdet jeg har bacheloren min innenfor akkurat nå, så jeg tenker på å gå to år til. Så oppstår problemet....Tar jeg to år til, kan jeg i teorien få en mastergrad, som jo gjør meg bedre stilt i jobbmarkedet (??). Det jeg sliter med, er at jeg ikke tror jeg egner meg eller interesserer meg for hovedfag....Kan velge mellom to ganske så ulike mastergrader; den ene litt mer teknologisk rettet (info.tek), mens den andre er litt mer "myk" å går mer på visuell kommunikasjon. For de av dere som har gått på et universitet, så er den teknologiske innenfor det samfunnsvitenskapelige, mens den myke er innefor det historiske og filosofiske. Med andre ord er de ganske så forskjellige. Skifter stadig vekk mening om hvilken jeg har mest lyst til... Det det hele koker ned til er at jeg får angst av å tenke på to år med teori og forskningsmetoder, noe som ikke interesserer meg noe særlig. Kunne heller ha tenkt meg å gjort noe mer praktisk enn å gruble, og her tar problemet en ny vending; jeg har nemlig i tillegg søkt på en bachelor til som er praktisk/teoretisk, og som jeg har veeeldig lyst til å ta. Grunnen til at den også bli bare to år, er at jeg har allerede tatt fag i min nåværende grad som overlapper med denne. Har søkt på dette studiumet før, men ikke kommer inn, å håper derfor jeg skal komme inn med den graden jeg har nå. Så...(forvirret eller? ) valget står altså mellom master or not to master... I tillegg så er det ikke sikkert at jeg kommer inn på noen av disse.... Selvsagt har jeg et problem hvis jeg ikke kommer inn på noen av disse, men det prøver jeg å la være å tenke på nå...Det som er værst nå er hvis jeg mot alle odds skulle komme inn på både den bacheloren og en av masterene, eller bare en master....hvis jeg må velge liksom...Fornuften (og karriererdgiverne..) sier at jeg burde velge masteren, mens "hjertet" og lysten (og min mor ) sier bacheloren...såå... Hva tror dere? Er det bedre å ha en master som kanskje ikke er helhjertet, enn å ha en bachelor ++ som er tatt av skjær interesse?? Kan vel innrømme at det er media o.l som er området jeg sikter meg inn på, å der har jeg fått erfare at det er erfaring, erfaring, erfaring som teller heller enn utdannelse... Håper dere kan gi meg noen tips til en konstruktiv måte å bestemme meg på...eller tips...eller noe... Slit å tenke på alt dette (FREMTIDEN!!) mens jeg sitter midt i eksamensstresset, men søknadsfristen går snart ut... Føler liksom at jeg er litt "dum" hvis jeg får enda mer gjeld i lånekassen for en bachelor (som jeg jo allerede har..), enn hvis jeg tar en master. Går liksom opp et nivå hvis dere skjønner tanskegangen. Huff...tenk for et luksusproblem...ikke lenge siden vi kvinner ikke hadde noe valg! Forslag tas imot med takk... Skal jeg høre på fornuften eller lysten? Vet jo også at det er mest fornuftig å ta det man er interessert i, for det er det man blir best til....men så er det jo det maset om at man "burde" ha en mastergrad...jaja...håper dere skjønner hva jeg sikter til!
Pbrina Skrevet 18. mai 2004 #2 Skrevet 18. mai 2004 Hva med å ta en prat med noen som har tatt hovedfag i den retningen du har tenkt på for å høre nærmere hva en master egentlig går ut på? Spør og grav litt om hvordan en vanlig dag fortoner seg, hva slags type oppgaver man utfører, hvordan forskjeller de ser mellom bachelor og master o.l. Ikke for å skremme deg bort, men selv gikk jeg på en smell når jeg begynte på hovedfag. Jeg likte veldig godt å studere på laveregrad, men et hovedfag ble for fritt og for annerledes fra laveregrad for meg (For å gi et eksempel: Jeg liker fag som matte, fordi det finnes en fasit, men ikke norsk, fordi man må tolke seg fram til et svar som man ikke kan kalle "rett" eller "galt"). Jeg har forstått det slik at master har en fastere ramme enn hovedfag fordi du kun har en bestemt tidsperiode å gjøre deg ferdig på, så det kan jo igjen bety at du ikke kommer til å rammes at problemet mitt. I tillegg er jeg på et annet fakultet enn deg (matematisk-naturvitenskapelig), så det kan hende forskjellen mellom lavere- og høyeregrad er større. Lykke til med valget ditt uansett hva det blir
Gjest Litt erfaring på området Skrevet 19. mai 2004 #3 Skrevet 19. mai 2004 Hvis du nå endelig har kommet inn på noe i Volda eller på journalisthøgskolen her i Oslo, så hadde jeg tatt det. Hvis du vil blir journalist, og har journalisthøgskolen, så vit at det har status og du får jobb!!! (Dvs. du står først i køen...) Journalisthøgskolen vil du ha seriøst nytte av! Som journalist teller ikke den type master du tenker på (media) noe særlig. Det kan telle innenfor informasjonsarbeid derimot fordi man nok lærer strategi...Hvis du heller ikke har lyst, så hadde jeg ikke gjort det. Jeg kjenner folk som har tatt MA i media, og jeg holder selv på med en annen MA nå. Det er knallhardt - intenst oppgavearbeid. Prøv å få deg relevant arbeidserfaring ved siden av studiene! Lykke til.
Gjest Litt erfaring på området Skrevet 19. mai 2004 #4 Skrevet 19. mai 2004 Kanskje jeg ikke leste ordentelig... det er kanskje ikke journalistikk du driver med...nåja, jeg heller til at du bør ta den praktiske utdanningen likevel, jeg...
Gjest Poirot Skrevet 19. mai 2004 #5 Skrevet 19. mai 2004 En hovedoppgave kan jo være mer enn teori også. Selv synes jeg store oppgaver kan være svært så praktiske innimellom, ut fra hva man skriver om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå