Gå til innhold

Hvor mye skal jeg sitte igjen med etter skatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har drevet og regnet litt på skatten min, og jeg lurer litt på hvordan det kan ha seg at jeg tjener 35 200 kroner brutto, men sitter igjen med kun 21 600 etter skatt?

Bortsett fra et fagforeningstrekk på 480 kr så er det ingen ting annet som trekkes, og da ender jeg opp med å skatte rundt 35-36% hver måned. Stemmer virkelig det?

Jeg føler jeg skatter for mye, og jeg får alltid igjen på skatten. Men likevel når jeg legger inn inntekten min på skatteetaten så får jeg altså det samme trekket, uansett, selv om skattetrekket på 13 400 i mnd virker å utgjøre en total i året på en god del mer enn hva jeg skal betale i skatt.

Noen som kan forklare/hjelpe...?

Anonymous poster hash: be0ed...121
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du lån? Hvis ikke betaler man mye mer skatt. hvis du ikke synes dette er riktig kontakt skatteetaten så hjelper de deg. Har en venninne som betaler 46% skatt og ikke har lån og høy inntekt.

Anonymous poster hash: f7d42...db5
Gjest Amber Rose
Skrevet

Det er jo normalt å skatte 36%? Jeg måtte skatte 36% da jeg bare hadde 6000 en periode.. De vet å skatte her i Norge..

AnonymBruker
Skrevet

Har sjekka på Skattetaten.no. Det stemmer nok at du har så mye skatt på lønna de.

Anonymous poster hash: f7d42...db5
AnonymBruker
Skrevet

Man skatter omså litt "ekstra" alle andre måneder av året for å dekke inn for 2 "halvskatt" lønninger til ferie og jul + feriepengene som også sniker seg inn på inneværende års brutto

Anonymous poster hash: 64ecf...dec
Skrevet (endret)

Det stemmer nok det. Men skatteetaten legger inn at du skal skatte for hele året på 10,5mnd. Det er jo feriepenger og halv skatt i desember som skal skattes av også. Disse to er jo ikke noen goder, men tvangssparing av skatteetaten. Med din inntekt så er nok et mer realistisk og totalt skattetrekk mer 26% på din totale årsinntekt. Nøyaktig prosent er vanskelig, men det er noe slik.

Skatteetaten er helt mongo uansett, blir aldri riktig der og jeg får alltid for mye igjen, selvom jeg legger inn lavere inntekt.

Edit: irriterer meg at skatteetaten skal trekke meg mer enn jeg trenger, har mer bruk for pengene her og nå til å betale ned på huslånet mitt :)

Endret av debattanten
Skrevet

Skatteetaten er helt mongo uansett

Ja, de burde jo ha ansatt deg, slik at de hadde fått forskuddstrekket til å stemme :ler: .

De har valgt å fordele skatten på 10,5 måneder fordi et betydelig antall skatteytere har et større forbruk i ferien og i jula enn resten av året.

I tillegg har de valgt å trekke litt for mye fordi mange synes at det er enklere å forholde seg til å få penger tilbake enn å få restskatt. Og det er ikke enkelt å beregne skatten for 2014 eksakt ut fra inntekt og formue i 2012...

Skrevet

Mine tall stemmer så godt som på krona. Lurer på hva som er så vanskelig i din økonomi, debatanten. Dessuten er det lite modent å bruke slike uttrykk som du bruker.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg har prøvd å legge inn alle tall jeg, men funker ikke å få riktig skattetrekk om du vil ha lik trekkprosent igjennom hele året. Ikke for deg heller.

Om du syns jeg er moden eller ikke får bli ditt problem, syns det er greit å kalle ting for mongo når de er det :)

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du med lik teekkprosent gjennom hele året?

Skrevet (endret)

Hva mener du med lik teekkprosent gjennom hele året?

Skatteetaten baserer trekkprosenten på at du skal betale inn skatten på din inntekt på 10,5 måned tror jeg det heter. Dette er vel pga feriepenger, halv skatt i desember og den slags. Derfor er skatttrekket høyere store deler av året pga du skal få skattefrie feriepenger og halv skatt i slutten av året.

Jeg for min del kunne tenke meg å betale 27% igjennom hele året, enn 36% og halv skatt i desember og "skattefrie" feriepenger. Det er mer lønnsomt og gunstig å få pengene med engang, trenger ikke at staten skal holde på pengene mine når jeg har boliglån med dyre renter :)

Endret av debattanten
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo normalt å skatte 36%? Jeg måtte skatte 36% da jeg bare hadde 6000 en periode.. De vet å skatte her i Norge..

Du skjønner åpenbart ikke mye.

Anonymous poster hash: d8f07...4f9

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende utsagn, avsporinger og svar til dette.

Irrlys, mod.

Gjest Amber Rose
Skrevet

Du skjønner åpenbart ikke mye.

Hva er problemet ditt?

Skrevet

Jeg kan jo bare spekulere, men tror påstanden var at du ikke vet noe særlig, siden det å skatte 36% på så lite inntekt er helt bak mål og fullstendig feil.

• Liker 1
Gjest Amber Rose
Skrevet

Jeg kan jo bare spekulere, men tror påstanden var at du ikke vet noe særlig, siden det å skatte 36% på så lite inntekt er helt bak mål og fullstendig feil.

Vel, nå er det jo ikke jeg som bestemmer hvor mye skatt jeg skal betale heller..

Skrevet

Jo, i teorien så er det jo det når du bestiller skattekort. Det er ditt ansvar å sørge for riktig trekkprosent. Jeg er jo ikke helt fornøyd, fordi jeg mener det er en del tvangsstyring når det gjelder skatt. 36% er ihvertfall for mye når du bare tjener 6000kr i måneden. Jeg tjente over 10 ganger så mye som det i 2012 og betalte 36% og fikk penger igjen i fjor.

• Liker 1
Skrevet

Hva er problemet ditt?

Ville få fram at du åpenbart ikke har peiling på skatt.

Skrevet

Hadde du kun 3640,- utbetalt?

Neppe, du hadde nok tabelltrekk.

Gjest Amber Rose
Skrevet

Hadde du kun 3640,- utbetalt?

Neppe, du hadde nok tabelltrekk.

De trakk 36% av dagpengene jeg gikk på ja. Vet jeg vel bedre enn deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...